zooper
Grand Banks jr skrev for 6 timer siden:@zooper, jeg har en stooor 26 foter. Mye vindfang. Ligger 99% med baug mot land og akter ut. Sørlandet. Har vinsj. Jeg skal på Maritim i dag så jeg får måle sjeftet lengden.
Men hvilket er best til forkatting tro? Øl og eller Bruce?
Øl, som i pils? Vi driver da ikke med alkoholmisbruk - ølen skal håndteres med kjærlighet!
Om du er i tvil. Kjøper du brukt på finn.no så kjøper du og selgeri samme marked. Start med den minste - fungerer det ikke selger du den og kjøper en større. Eller kjøp begge samtidig og selg den du ikke liker. Du kan alltids teste ankrene opp mot hverandre ifht din båt ved å bytte på å kaste dem ut på samme sted og sette båten i gir for å se hvor fort det går. Selv synes jeg 15 kg høres mye ut med mindre du liker å ligge der det er mye strøm, vind og dårlige bunnforhold - jeg for min del søker meg unna det. Jeg vil heller ha et anker som er greit å håndtere enn et som er egnet for storm. Men nå har jo du vinsj da, så det er jo sånn sett bare hvor stor plass den tar som er noe problem.
Et annet alternativ er jo å kjøpe ett på 10 og ett på 5 og bruke begge der forholdene tilsier det.