Jump to content

Ploganker fra Biltema - Er det noe tess?

Lazyjack

Recommended Posts

@zooper, jeg har en stooor 26 foter.  Mye vindfang.  Ligger 99% med baug mot land og akter ut. Sørlandet. Har vinsj. Jeg skal på Maritim i dag så jeg får måle sjeftet lengden. 

Men hvilket er best til forkatting tro? Øl og eller Bruce?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

S/Y Emma skrev 8 minutter siden:

Du kunne jo sikkert fått noe for det, for nordmenn er jo helt ville etter bruce-kopier.

Jeg tolket det slik at @larshans1 gav bort plog-ankeret. (Delta-kopi)

Hvilke typehavbunn brukte du ankeret på?

Samme spørsmål til @xfisker. Pluss brukte du plog-ankeret eller Bruce-kopien? Spør fordi det virker av og til som om folk blander dem. 🙂

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)

Grand Banks jr skrev for 6 timer siden:

@zooper, jeg har en stooor 26 foter.  Mye vindfang.  Ligger 99% med baug mot land og akter ut. Sørlandet. Har vinsj. Jeg skal på Maritim i dag så jeg får måle sjeftet lengden. 

Men hvilket er best til forkatting tro? Øl og eller Bruce?

Øl, som i pils? Vi driver da ikke med alkoholmisbruk - ølen skal håndteres med kjærlighet!

Om du er i tvil. Kjøper du brukt på finn.no så kjøper du og selgeri samme marked. Start med den minste - fungerer det ikke selger du den og kjøper en større. Eller kjøp begge samtidig og selg den du ikke liker. Du kan alltids teste ankrene opp mot hverandre  ifht din båt ved å bytte på å kaste dem ut på samme sted og sette båten i gir for å se hvor fort det går. Selv synes jeg 15 kg høres mye ut med mindre du liker å ligge der det er mye strøm, vind og dårlige bunnforhold - jeg for min del søker meg unna det. Jeg vil heller ha et anker som er greit å håndtere enn et som er egnet for storm. Men nå har jo du vinsj da, så det er jo sånn sett bare hvor stor plass den tar som er noe problem.

Et annet alternativ er jo å kjøpe ett på 10 og ett på 5 og bruke begge der forholdene tilsier det.

Redigert av zooper (see edit history)

Ha ha ha ha! @zooper

Autokorrektur... "PLOG eller Bruce" skulle det vært. Vi ha et anker som holder mer enn bare i godvær, selv om jeg også oppsøker le hvis jeg kan.

Jeg skal erstatte et 16 kg anker, så 15 kg er jo uansett lettere. Vinsj ja. 

larshans1 skrev for 7 timer siden:

Jepp, var Delta-kopien jeg ga bort. Brukte den i leire, kunne trekke den inn til båten med håndmakt hver gang jeg testet det. Bruce-kopien har mange ganger holdekraften til dette ankeret med samme forutsetninger.

Det er også hva jeg har hørt.. disse plogankerne er kraftig oppskrytt...

Men noen må ha fjellsko for å gå en tur i byparken...😂

Mitt 15 kg Bruce anker med kjetting på 8 tonns båt har aldri sviktet meg så langt...

Har veldig god erfaring med Biltema sine Bruce kopier, var så uheldig å miste mitt originale i en vannledning langs nesoddlandet. Utover det kosmetiske så syntes jeg kopien er like god i de forholdene jeg ligger ute. 

Har i dag original Delta i front for svai og et 7.5 kg biltema kopi akter på en Bavaria 29 Sport. Har et 15kg jeg egentlig skulle bruke, men 7.5 er nok for de plassene jeg ligger med kompakt mudder bunn og lang kjetting. 

Skal sies om det blåser opp så hadde jeg nok flyttet meg ut og på svai på det tyngre ankeret da jeg innerst inne er litt skeptisk til 7.5kg. 

Litt avsporing, men bortsett fra 2, kanskje 3 akkevitt før leggetid er det å slutte med ankeralarm det som har betydd mest for å få en god natts søvn på svai. 

Bruker ankeralarm når forholdene tilsier at det er smart, som egentlig er ganske sjeldent for vi overnatter ikke særlig ofte under dårlige forhold på svai. 

Og de par første nettene på svai sover jeg alltid sånn passe dårlig. Men har blitt så gammal at det nesten ikke har noe å si egentlig, tåler det fint :-D

Ida Marie III skrev for 7 timer siden:

Det er også hva jeg har hørt.. disse plogankerne er kraftig oppskrytt...

Men noen må ha fjellsko for å gå en tur i byparken...😂

Mitt 15 kg Bruce anker med kjetting på 8 tonns båt har aldri sviktet meg så langt...

Etter å ha fulgt med en stund, i de fleste norske forhold for folk flest så er mitt inntrykk at Delta ligger på førsteplass, Rocna på andre, Bruce på tredje.

Mitt inntrykk er også at veldig få har noe særlig å utsette på Bruce, samt kopiene.

Bruce har alltid vært mer enn godt nok for meg - aldri følt at jeg skulle ønsket å hatt et bedre anker. Da skjønner jeg ikke hvorfor jeg skal betale et super premium for det lille ekstra når jeg ligger godt nok til en brøkdel av prisen. Monster-forsikring spør du meg. Skal du seile kloden rundt, ok. Men er du i kjente farvann og kan velge litt mellom bunnforhold? Jeg sjanser ikke ved å droppe anker hvor som helst. Jeg velger alltid ok til gode bunnforhold - for slik info finner man i bøker og på nett.

Deler ditt inntrykk av at nye ankere er oppskrytt. De er sikkert bedre, men når de gamle er gode nok? Sitter det så sitter det. Ingen planer om å gro fast.

Jeg har lyst på Delta, men kommer til å kjøpe en Bruce kopi også neste gang.

Redigert av zooper (see edit history)

Kort og godt fordi Rocna sitter, sitter med en gang, sitter når vi dreier, sitter når det blåser, sitter i bølger  og sitter ellers og.
Greit å bryte opp om jeg kjører over. Bytta 25kg Delta med 25Kg Rocna. 10mm kjetting. Siden byttet opp til 40kg Rocna. Vi leker ikke ankring.

I praktisk fornøydfaktor er vel distansen til Delta med lik vekt som Rocna, omtrent som da vi gikk fra CQR til Delta. 
Om du har "hørt" at bøylen er i veien så er det fordi de har rulle som ikke passer, full size tegninger kan skrives ut fra Rocnasiten så du kan prøve først. Vulcan har jeg aldri prøvd og kan ikke si noe om. Bruce har vi i Zodiacen, godt nok når vi dykker.

Bårdp skrev On 18.6.2020 at 13.09:

Plattformer bruker vel mest sugeanker nå til dags. Og slike har vel ikke Biltema fått inn enda. 

Anker som ikke skal opp igjen er ofte sugeanker. Typisk brukt på produksjomsplattformer.

Borerigger som flyttes ofte, bruker ikke sugeanker. 

Stevpris er mye brukt:

anchor-industries-offshore-anchor-vryhof.jpg

Brannfakkel: forkatting er unødvendig og kompliserende, også i ekstreme værforhold. Men å ha et anker i backup er jo lurt, og da blir de moderne litt dyre.

At et godt anker er en billig forsikring kjenner jo de fleste til (jeg har i praksis brukt et godt anker som alternativ til forsikring, i perioder uten kasko), men et godt anker er også topp for gjerrigknarkene blant oss. Skal ikke så mange ekstra netter til i uthavn vs gjestehavn til for å spare inn prisen av et bra anker.

zooper skrev On 19.6.2020 at 22.47:

Interessert å høre mer. Hvorfor? Sammenlikn gjerne med Bruce.

Hørt mange sliter med bøylen når ankeret skal opp.

Vi lå ved Danmarkstranden i Østfold i helgen. På lørdag ettermiddag kom uværet.

Målte 21 m/s i masten - gikk fra vindstille på under 3 minutter.

Det lå mange båter for anker, og de aller fleste mistet festet. Flere med Bruce eller Bruce-kopi, og en var langt forbi badebøyene og nesten på stranden.

Vårt Rocna satt dønn. Det var etter mange skift av vindretning etter vi kom fredag kveld. Når alt var over bakket vi for å teste festet. Kunne bruke akkurat de samme merkene på land som vi brukte dagen før. Og vi satt fortsatt like dønn fast. 

Rocna er dyrt, men er verdt pengene. Vi har gått fra å være skeptikere til å være frelste, og nå sovner vi (nesten) like godt for anker som ellers.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...