Gnuffson Startet 18.Juni.2020 Del på Facebook Startet 18.Juni.2020 Hei, håper noen kan hjelpe meg med noen gode råd til hvordan jeg skal starte analysen av automatsikring og kjøleskap. Båten er bare noen år gammel (2016), og alt elektrisk er gjort fra den var ny. Det er imidlertid ikke mulig å ta båten inn der hvor den ble solgt (for langt unna). Saken er at automatsikringen på kjøleskapet av og til slår ut, og da gjerne flere ganger med f.eks et kvarters mellomrom, men etter en stund så stabiliserer dette seg. Min lille teori har vært at belastningen er høy i det man starter kjølingen, og at det stabiliserer seg når det har kjørt en stund. Men så har jeg fått noen avvik som ikke helt stemmer med dette. Status er da at kjøleskapet veldig ofte fungerer, men jeg kan ikke stole på dette. Det er problematisk i den varmen vi nå har. Og med hyppig bruk av båten er det jo fristende å la en brusboks bli liggende kalt, og at mat noe mat kan være i kjøleskapet. At en sikring slår ut er jo også en indikasjon på noe. Har noen gode tips til hvordan dere ville gått frem for å finne ut av dette? Gode tips og erfaring fra tilsvarende mottas med takk! Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 18.Juni.2020 Del på Facebook Svart 18.Juni.2020 Automatsikringer blir slitt, brenner i kontaktflater. Bytt sikring. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 18.Juni.2020 Del på Facebook Svart 18.Juni.2020 Hvor mange ampere er automatsikringen på? Kanskje den er litt for liten? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Gnuffson Svart 18.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juni.2020 Takk for gode tips, begge to. Tar meg en tur nedi båten og sjekker ampere og evt bytte sikring. Har en ekstra, om jeg ikke husker helt feil. Bør vel følge av bruksanvisning på kjøleskapet hvor mange ampere sikring man bør ha. Eller er det noe standard på dette? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 18.Juni.2020 Del på Facebook Svart 18.Juni.2020 Et slikt kjøleskap trekker sånn rundt 2 - 4A under drift, men under innkoblig kan det fort gå 10 - 15A et kort øyeblikk. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Gnuffson Svart 18.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juni.2020 Takk skal du ha! Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 18.Juni.2020 Del på Facebook Svart 18.Juni.2020 Har du mulighet for å måle strømtrekk? Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 18.Juni.2020 Del på Facebook Svart 18.Juni.2020 Sjekk også om batterispenningen er god. Har vært borti at ting som skal feks trekke 100W kompenserer for lavere spenning ved å trekke mer strøm (A). Da vil en sikring som normalt holder akkurat, kunne gå når man belaster apparatet. Vet ikke om dette er relevant for et kjøleskap. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
zooper Svart 18.Juni.2020 Del på Facebook Svart 18.Juni.2020 (redigert) Kan det hende at det er batteriene dine som er gamle? Jeg opplevde engang at kompressoren begynte å "jage". Den startet gikk en stund, og skrudde seg av - om og om igjen - ingen sikring som gikk hos meg. Jeg trodde det var kompressoren eller termostaten det var noe galt med og satte igang et helt apparat for å skaffe nye deler - dette da jeg var på ferie. Så kom det en kul fyr og forklarte meg at det sannsynligvis var batteriene mine som var utslitt. Dette ble forklart med at kjøleskapet slår seg av når spenningen faller - dette for å ikke ødelegge batteriene. Når kjøleskapet skrur seg på og belaster batteriet, ja da faller spenningen på batteriet under kritisk nivå, og kompressoren skrur seg av. Så tar spenningen seg gradvis opp igjen, og kompressoren starter - og så starter hele prosessen på nytt. Jeg byttet batteriene og problemet var løst. Jeg vet ikke om noe tilsvarende kan få en sikring til å gå? Etterhvert som kjøleskapet stabiliserer seg så har det vel oppnådd en kjøletemperatur som gjør at kompressoren ikke slår inn like ofte eller må gå like lenge. Dette er utenfor mitt fagfelt - så det er bare for dere andre å høvle over meg om jeg er helt på viddene. Som sagt, jeg erfarte ikke at sikringen gikk - men at kompressoren gikk av og på hele tiden. Opplever du dette problemet med landstrøm tilkoplet? Et batteri holder normalt sett ikke mange årene - 2-3-4 år, noe særlig lenger og du er heldig. Avhenger av bruk og vedlikehold selvfølgelig. Er batteriene dine slik at de uansett er modne for utskifting kan det kanskje være greit å begynne her? Det er en enkel anskaffelse og enkel montering. Redigert 18.Juni.2020 av zooper (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 18.Juni.2020 Del på Facebook Svart 18.Juni.2020 zooper skrev 22 minutter siden: Et batteri holder normalt sett ikke mange årene - 2-3-4 år, noe særlig lenger og du er heldig. Hææææ? Du mente vel 8-9-10+ ? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
zooper Svart 18.Juni.2020 Del på Facebook Svart 18.Juni.2020 Har man bra laderegime, også gjennom vinteren, og passer på å ikke lade dem helt ut, osv - ja så kan de vare lenge. Hverken i båt eller bil har jeg derimot noen gang opplevd at batteriet holder så lenge. Får et batteri selvutlade helt og stå slik gjennom vinteren, ja så er det ikke sikkret at det holder et år engang. Det er nok at en celle ryker. Sitér dette innlegget Link to post
zooper Svart 18.Juni.2020 Del på Facebook Svart 18.Juni.2020 (redigert) Lars H. skrev 8 minutter siden: Hææææ? Du mente vel 8-9-10+ ? Det hadde forøvrig vært interessant å gjort en spørreundersøkelse på hvor lengee folk sine forrige batterier fikk leve før det ble skiftet ut. Samtidig spørre om hva slags type, og hva de ble brukt til (forbruk, start, osv). Kanskje annen nyttig info også, som laderegime og metode. For batterier er dyrt, og jeg skulle gjerne sett at mine levde lenger enn 3-4 år. Redigert 18.Juni.2020 av zooper (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 18.Juni.2020 Del på Facebook Svart 18.Juni.2020 Sørg for at batteriene dine, uansett type får korrekt ladespenning og lades til de er fulladet og at det ikke blir stående uten at de er fulladet. Et par dyputladinger, og da mener jeg ned mot 50% er greit. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
zooper Svart 18.Juni.2020 Del på Facebook Svart 18.Juni.2020 (redigert) Tipper det er mange med en og annen strømtyv som får batteriene sine ødelagt, spesielt de som ikke har tilgang på vedlikeholdslading når båten ikke er i bruk. En god grunn til å anskaffe solcelle med god regulator. Redigert 18.Juni.2020 av zooper (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 18.Juni.2020 Del på Facebook Svart 18.Juni.2020 OK. Pizzabilen vår ble satt på veien 2007. Vi kjøpte den i 2013. Originalbatteriet daua i 2018. Pizzabilen får minimalt vedlikehold. BMW'en fikk nytt batteri i 2013 før tur til Italia, usikker tilstand på originalbatteriet fra 2006. Batteriet fra 2013 sitter der enda. Så langt i år har BMW'en gått 20 mil. Batteriene i Hulda blir byttet hvert tiende år, uansett tilstand. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 18.Juni.2020 Del på Facebook Svart 18.Juni.2020 Kan også ha med dårlig luftgjennomstrømming på gitteret bak på skapet, så det ikke blir kvitt varmen. Blir høyt trykk i systemet og tung start på kompressor. Sitér dette innlegget Link to post
zooper Svart 18.Juni.2020 Del på Facebook Svart 18.Juni.2020 Det ble en liten avsporing her. Test batteriene dine før du går igang med masse arbeid og anskaffelser. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 18.Juni.2020 Del på Facebook Svart 18.Juni.2020 Om sikring går, er det enten for høy strøm for sikringen, eller sikring feiler. Mål strøm først. Tror batteri sjekk er bortkastet her. Det er heller ikke slik at en last trekker mere strøm om spenningen går ned, tvert imot, da strøm I=Spenning U delt på motstand R. Det blir bare dårlig effekt P =UxI. derfor prøver vi å minimere spenningsfall i ledningene våre, ved å velge riktig tverrsnitt. Ledningene blir da såpass. Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 19.Juni.2020 Del på Facebook Svart 19.Juni.2020 2 hours ago, Gullfisk said: Det er heller ikke slik at en last trekker mere strøm om spenningen går ned, tvert imot, da strøm I=Spenning U delt på motstand R. Dette stemmer bare dersom en har en ren ohmsk belastning, som f.eks. glødepærer eller varmeelementer. En elektrisk motor vil trekke mer strøm dersom spenningen minskes. En effektiv måte å brenne opp en elektrisk motor, er å kjøre den med for lav spenning. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 19.Juni.2020 Del på Facebook Svart 19.Juni.2020 Jeg har opplevd at hovedsikring har gått på påhengsmotorer pga for LAV batterispenning, da motoren trekker mer strøm enn sikringen er beregnet for. Første gangen forstod jeg ikke sammenhengen nettopp pga den gamle ohm-regnereglen. Men så ble jeg forklart at det gjelder ikke nødvendigvis for en el-motor. En kompressor i kjøleskap har en el-motor, derfor ville jeg sjekket batterispenningen ved oppstart av kompressor (når det er belastning på batteriet). Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Gullfisk Svart 19.Juni.2020 Del på Facebook Svart 19.Juni.2020 Det har dere selvfølgelig helt rett i. Skal slutte å skrive rett før jeg sovner, beklager. Om motor har litt tung drift, havner den fort i en overlasttilstand med redusert moment pga spenning. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 19.Juni.2020 Del på Facebook Svart 19.Juni.2020 Det kan være vanskelig å måle strømmen. Startstrømmen kan typisk være opptil 5 ganger normalverdi, men bare noen tiendeplass sekunder. Er det elektromekanisk spole løser den kjapt ut om verdien er for liten Er det bimetallutløsning bør ikke dette være et problem Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.