Jump to content

Hvorfor slår automatsikring til kjøleskap ut - av og til?


Gnuffson

Recommended Posts

Hei,

 

håper noen kan hjelpe meg med noen gode råd til hvordan jeg skal starte analysen av automatsikring og kjøleskap. 

 

Båten er bare noen år gammel (2016), og alt elektrisk er gjort fra den var ny. Det er imidlertid ikke mulig å ta båten inn der hvor den ble solgt (for langt unna).

 

Saken er at automatsikringen på kjøleskapet av og til slår ut, og da gjerne flere ganger med f.eks et kvarters mellomrom, men etter en stund så stabiliserer dette seg. 

 

Min lille teori har vært at belastningen er høy i det man starter kjølingen, og at det stabiliserer seg når det har kjørt en stund. Men så har jeg fått noen avvik som ikke helt stemmer med dette. Status er da at kjøleskapet veldig ofte fungerer, men jeg kan ikke stole på dette. Det er problematisk i den varmen vi nå har. Og med hyppig bruk av båten er det jo fristende å la en brusboks bli liggende kalt, og at mat noe mat kan være i kjøleskapet. At en sikring slår ut er jo også en indikasjon på noe. 

 

Har noen gode tips til hvordan dere ville gått frem for å finne ut av dette? 

 

Gode tips og erfaring fra tilsvarende mottas med takk! 

 

 

Link to post

Sjekk også om batterispenningen er god. Har vært borti at ting som skal feks trekke 100W kompenserer for lavere spenning ved å trekke mer strøm (A). Da vil en sikring som normalt holder akkurat, kunne gå når man belaster apparatet. 

 

Vet ikke om dette er relevant for et kjøleskap.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Kan det hende at det er batteriene dine som er gamle?

 

Jeg opplevde engang at kompressoren begynte å "jage". Den startet gikk en stund, og skrudde seg av - om og om igjen - ingen sikring som gikk hos meg.

 

Jeg trodde det var kompressoren eller termostaten det var noe galt med og satte igang et helt apparat for å skaffe nye deler - dette da jeg var på ferie. Så kom det en kul fyr og forklarte meg at det sannsynligvis var batteriene mine som var utslitt. Dette ble forklart med at kjøleskapet slår seg av når spenningen faller - dette for å ikke ødelegge batteriene. Når kjøleskapet skrur seg på og belaster batteriet, ja da faller spenningen på batteriet under kritisk nivå, og kompressoren skrur seg av. Så tar spenningen seg gradvis opp igjen, og kompressoren starter - og så starter hele prosessen på nytt.

 

Jeg byttet batteriene og problemet var løst.

 

Jeg vet ikke om noe tilsvarende kan få en sikring til å gå? Etterhvert som kjøleskapet stabiliserer seg så har det vel oppnådd en kjøletemperatur som gjør at kompressoren ikke slår inn like ofte eller må gå like lenge. Dette er utenfor mitt fagfelt - så det er bare for dere andre å høvle over meg om jeg er helt på viddene. Som sagt, jeg erfarte ikke at sikringen gikk - men at kompressoren gikk av og på hele tiden.

 

Opplever du dette problemet med landstrøm tilkoplet?

 

Et batteri holder normalt sett ikke mange årene - 2-3-4 år, noe særlig lenger og du er heldig. Avhenger av bruk og vedlikehold selvfølgelig. Er batteriene dine slik at de uansett er modne for utskifting kan det kanskje være greit å begynne her? Det er en enkel anskaffelse og enkel montering.

Redigert av zooper (see edit history)
Link to post
zooper skrev 22 minutter siden:

Et batteri holder normalt sett ikke mange årene - 2-3-4 år, noe særlig lenger og du er heldig.

Hææææ? Du mente vel 8-9-10+ ?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Har man bra laderegime, også gjennom vinteren, og passer på å ikke lade dem helt ut, osv - ja så kan de vare lenge. Hverken i båt eller bil har jeg derimot noen gang opplevd at batteriet holder så lenge. Får et batteri selvutlade helt og stå slik gjennom vinteren, ja så er det ikke sikkret at det holder et år engang. Det er nok at en celle ryker.

Link to post
Lars H. skrev 8 minutter siden:

Hææææ? Du mente vel 8-9-10+ ?

 

Det hadde forøvrig vært interessant å gjort en spørreundersøkelse på hvor lengee folk sine forrige batterier fikk leve før det ble skiftet ut. Samtidig spørre om hva slags type, og hva de ble brukt til (forbruk, start, osv). Kanskje annen nyttig info også, som laderegime og metode. For batterier er dyrt, og jeg skulle gjerne sett at mine levde lenger enn 3-4 år.

Redigert av zooper (see edit history)
Link to post

Sørg for at batteriene dine, uansett type får korrekt ladespenning og lades til de er fulladet og at det ikke blir stående uten at de er fulladet. Et par dyputladinger, og da mener jeg ned mot 50% er greit.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

OK. Pizzabilen vår ble satt på veien 2007. Vi kjøpte den i 2013. Originalbatteriet daua i 2018. Pizzabilen får minimalt vedlikehold. BMW'en fikk nytt batteri i 2013 før tur til Italia, usikker tilstand på originalbatteriet fra 2006. Batteriet fra 2013 sitter der enda. Så langt i år har BMW'en gått 20 mil. Batteriene i Hulda blir byttet hvert tiende år, uansett tilstand. 

Link to post

Om sikring går, er det enten for høy strøm for sikringen, eller sikring feiler. Mål strøm først. Tror batteri sjekk er bortkastet her. Det er heller ikke slik at en last trekker mere strøm om spenningen går ned, tvert imot, da strøm I=Spenning U delt på motstand R. Det blir bare dårlig effekt P =UxI. derfor prøver vi å minimere spenningsfall i ledningene våre, ved å velge riktig tverrsnitt. Ledningene blir da såpass. 

Link to post
2 hours ago, Gullfisk said:

Det er heller ikke slik at en last trekker mere strøm om spenningen går ned, tvert imot, da strøm I=Spenning U delt på motstand R.

Dette stemmer bare dersom en har en ren ohmsk belastning, som f.eks. glødepærer eller varmeelementer.  En elektrisk motor vil trekke mer strøm dersom spenningen minskes.  En effektiv måte å brenne opp en elektrisk motor, er å kjøre den med for lav spenning.

Link to post

Jeg har opplevd at hovedsikring har gått på påhengsmotorer pga for LAV batterispenning, da motoren trekker mer strøm enn sikringen er beregnet for. Første gangen forstod jeg ikke sammenhengen nettopp pga den gamle ohm-regnereglen. Men så ble jeg forklart at det gjelder ikke nødvendigvis for en el-motor. 

 

En kompressor i kjøleskap har en el-motor, derfor ville jeg sjekket batterispenningen ved oppstart av kompressor (når det er belastning på batteriet). 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...