Jump to content

Kelt 29`- Erfaringer ?

`MINA'

Recommended Posts

anslagsvis finnes det et titalls KELT i Norge.

Fordelene med disse, er at de har ekte akterlugar, i motsetning til svenske tilsvarende båter.

Gjør ganske mye med plassen ombord. Åpen løsning fremover var også franskmennene innmari glade i. Sjekk den ståldrageren jeg mener å huske er plastet fast der hovedskottet vanligvis står.

Spennenede valg, absolutt.

Suzuki

No boat needed..

anslagsvis finnes det et titalls KELT i Norge.

Fordelene med disse, er at de har ekte akterlugar, i motsetning til svenske tilsvarende båter.

Gjør ganske mye med plassen ombord. Åpen løsning fremover var også franskmennene innmari glade i. Sjekk den ståldrageren jeg mener å huske er plastet fast der hovedskottet vanligvis står.

Spennenede valg, absolutt.

Suzuki

<{POST_SNAPBACK}>

Det er i alle fall flere enn 10 i norge, vet om en 3-4+ bare i Kr.sands området.

Greit turbåt med spesiellt god plassutnyttelse, men ikke noen skarpseiler, tvert i mot...

Snål baug jeg ikke kan fordra... (når du ser den så forstår du...)

Ble solgt en i Søgne (Høllen?) for ca. tre å siden for 150" - den var "urørt" siden ny og trengte oppdatering.

Eieren hadde to stykk (!), den andre var finere og bedre vedlikeholdt, tror den stod i ca. 225", mener å huske at eieren på et tidspunkt stod for import/salg av disse båtene da de var nye.

/U

Heisan !

Holdt på å kjøpe en Kelt (23fot) en gang.

Inntrykket jeg fikk var bra , ang utstyr og ekstra bra gjennomtenkt løsning inne som gjorde båten større.

Minte meg litt om en Beneteau First seiler jeg hadde, som tidligere nevnt er Kelt også fransk.

Sjekk også www.seilguide.com ,

og Google, og LYS-registeret.

Husk be dem prute, er mye høst-billig på markedet nå.

Hilsen Opus

Ang foto:

Selv liker jeg sitte på "ripa" å seile, og på denne båten ser det ut til å være store flater til sitte på.Ett pluss i min bok.

Dette var et argument for meg, både ved kjøp av Beneteau First`n og Bakke26.

Veldig mange seilere har "dårlige" løsninger her.

"Dårlige" er jo smak og behag da. :wink:

Noen liker sitte mest mulig gjemt nede i brønnen og med andre er det motsatt.

Min erfaring er at det kan være mindre skummelt, for folk som er litt skeptiske, og sitte på ripa. Der har de oversikt over bølger/havet, og kan bevege overkroppen fritt/kompensere ved kastevind/bølger.

Denne seilern ser også mere sporty ut , en mere gubbete seilere i samme klassen. (Hadde vært et argument for meg )

Istemmer Suzuki , spennede valg.

Hilsen Opus

Finnes flere størrelser ser jeg på Seilmagasinets sider : Kelt 29 - Kelt 39 - Kelt 550 - Kelt 6,2 - Kelt 6.5 - Kelt 7,60 - Kelt 8,50 - Kelt 9 M.

Søker man på FINN.NO etter Kelt finner man 5 forskjellige.

Prøvde meg på www.kelt.fr, og havner på White Shark`s hjemme sider. Står litt om historien der. men er kun på fransk, og fransk er ikke min sterke side :wink:

Redigert av GeV (see edit history)

Mvh

`MINA`

Artig at noen er interessert i Kelter. Det er ikke mye å finne om franske Kelt Marine som produserte Kelt seilbåter. De bygge inovative båter på 80-tallet hvor noen modeller hadde butt dråpeformet baugprofil, senkeljøl og to ror. Noen av Kelts Marines konstruksjonsideer kan en finne igjen i Feelingbåter med da i en betydelig mer markedstilpasset form (Båtfolk er konservative).

I et engelsk båtblad leste jeg en test for lenge siden, hvor Kelt 29 kom godt ut sammelignet med en andre båter i samme kategori. (Husk engelskmenn er enda mer båtkonservative).

Jeg har en Kelt 39, trolig den eneste her i landet. I sommer seilte vi ut ca 1000 nm over 6 uker, og vår tilfredshet med båten bare øker. Særlig hakesleppet hos snekkeskipperen som ligger på 80 cm vann når jeg legger til på siden av er gull verdt.

Jeg er svært fornøyd både med sjø- og seilegenskaper, samt den utradisjonelle innredning, og ikke minst de mulightetene som ligger i minimum dybdegående.

Ang. Wite Shark produsenten, de bruker Kelt navnet samt noe Kelthistorik, men seilbåtkonsepet mener jeg Kirie (Feelingprodusenten) overtok.

Er det noen som lurer på funksjonen til senkekjøl - to ror o.l. rariteter, bare kontakt meg.

pettersand :seeya:

Obs: Jeg solgte en Hero 101, bra båt det også.

Redigert av pettersand (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...