Jump to content

OT. Trykkimpregnert, spesialavfall?


Hallaron

Recommended Posts

Etter å ha laget 40 kvm terasse og båtkrybbe i år, er det blitt en god del kapp av trykkimpregnert. Er trykkimregnertfremdeles å regne som spesialavfall eller kan jeg fyre det opp på komposthaugen? Etter det jeg kjenner til er det bare kobber som er tilsatt i dagens trykkimpregnert... Takknemlig for tips !

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Trykkimpregnert treverk skal deponeres på kommunalt mottak, og må ikke brennes, det gjelder forøvrig også sponplater. Egner seg ikke til peisved, avgir visstnok skumle gasser. Jeg ville heller ikke brent det på komposthaugen, den bør vel være fri for kjemiske tilsetningsstoffer. Her i kommunen koster det ikke noe å levere slikt. Må innrømme at jeg sjøl brenner av litt av hvert på dynga bak låven, men ikke store mengder.

Naboen brenner traktor og lastebildekk hver høst, og det er ikke særlig trivelig... :cryin:

Link to post
Share on other sites

Jeg kaster bare småbiter i søppla, alt annet lagres ute under terrassen. Brenner aldri noe.

 

Og det blir ikke mere - før eller senere har jeg bruk for det og det holder seg jo ved utendørslagring. Litt skygge (under terrrassen) er sikkert viktigere for at det forblir brukbrt enn at det lagres ute.

Redigert av Andreas (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ved brenning av trykkimpregnert virke dannes det arsenikk, som er et ikke direkte hyggelig stoff. Og det dannes faktisk såpass mye av dette at ett gram av asken etter dette er nok til å ta livet av et menneske etter hva jeg har forstått.. Noe å tenke på når man fyrer med trykkimpregnert?

 

Jeg kaster konsekvent alle rester av trykkimpregnert virke på bosstippen. Dette bør ikke brennes, hverken inne eller utendørs! Hva om små barn skulle finne på å leke med denne asken??

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Ved brenning av trykkimpregnert virke dannes det arsenikk, som er et ikke direkte hyggelig stoff. Og det dannes faktisk såpass mye av dette at ett gram av asken etter dette er nok til å ta livet av et menneske etter hva jeg har forstått.. Noe å tenke på når man fyrer med trykkimpregnert?

 

Jeg kaster konsekvent alle rester av trykkimpregnert virke på bosstippen. Dette bør ikke brennes, hverken inne eller utendørs! Hva om små barn skulle finne på å leke med denne asken??

<{POST_SNAPBACK}>

hmm jeg trodde det var med den gamle trykkimpregnerte, som ble forbudt for to tre år siden....

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

hmm jeg trodde det var med den gamle trykkimpregnerte, som ble forbudt for to tre år siden....

<{POST_SNAPBACK}>

Den var vel i salg ut 2004 hvis jeg ikke husker helt feil.... Mulig det var før også. Men i en overgangsperiode så er det vanskelig å vite hvilken type man har med å gjøre, da den ser ganske lik ut. Og rester som man rydder opp i er vel også kanskje gamle iblandt? Jeg vet ikke hvor farlig den nye er i forhold, men velger nå for sikkerhets skyld å kvitte meg med det på samme måte fremdeles. Og så lenge det er behandlet med noe som gjør at det kan stå ubehandlet i 20 år uten å råtne så vil jeg tro at det fremdeles kan være noget usunt...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Den nye typen ska ikke va miljø farlig men den gammle utvikkler som sagt arsenikk. Forutsatt att du har kjøpt materialet relativt nylig så trur jeg at tman kan ta sikte på att det ikke innehåller farlige stffer.

<{POST_SNAPBACK}>

Med andre ord så råtner det like fort som alt annet treverk fordi det ikke er noe som dreper råtesoppen i det. :smiley:

 

Det medfører selvsagt ikke riktighet. Selv om treverket ikke lenger inneholder krom og arsen skal det fortsatt ikke brennes og det er spesialavfall. Det finnes flere giftige bestanddeler i også den nye. Hovedvirkestoffet er kobber. Samme kobberforbindelser som brukes i bunnstoff og som dreper alger så kjapt som bare det.

 

Les mer her.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Det medfører selvsagt ikke riktighet. Selv om treverket ikke lenger inneholder krom og arsen skal det fortsatt ikke brennes og det er spesialavfall. Det finnes flere giftige bestanddeler i også den nye. Hovedvirkestoffet er kobber. Samme kobberforbindelser som brukes i bunnstoff og som dreper alger så kjapt som bare det.

 

Les mer her.

Lotus

<{POST_SNAPBACK}>

:rolleyes: jaja da er det bare å samle det sammen å kjøre det på fyllinga - har en del annet som jeg skulle ha kastet også., så det er vel bare å hive seg rundt.

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Det har blitt hvedet at kobberforbindelsene kan legge igjen en slags hinne/belegg langs pipeløpet ja... og det er sikkert ikke noe sundt for hverken feiere eller miljøet generelt.

Jeg ville iallefall aldri brent impregnert hverken i peis eller bål...

 

Det er hvistnok også slik at etter CCA (crom-copper og arsen) ble forbudt og den nye kun inneholder kopper, så er mengden kopper nesgten 3 doblet!!!!

 

Men dette er opplysninger som jeg ikke har dobbeltsjekket så det kan jo være at jeg tar noe feil.

 

Men at det var på tide å bli kvitt den gamle formelen er hevet over en hver tvil. Det er jo mange år siden det ble forbudt i de fleste andre vestlige land.

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Ørnhild påstår at impregnert legger en hinne med et eller annet stoff på ovnen og i pipa som ikke er bra for ildstedet. Stemmer det Lotus ?

<{POST_SNAPBACK}>

Har ikke den ringste peiling, men kan umulig tenke meg at så er tilfelle. Det er jo ikke tjæreplank man brenner. Grunnen til at impregnert ikke skal brennes er jo at da frigjøres de giftige stoffene. Det felles ut i asken. Det dannes gasser. Gassene brennes gjerne opp. Asken kastes og løser seg i vann. Vannet bringer med seg giften og sprer den i naturen. Så tas den opp av organismene. Miljøgiftene bygger seg opp i næringskjeden og på toppen, ja der står du og jeg.

 

Mange snekkere fyrer det opp. De gidder ikke ta seg bryet med å deponere spesialavfall. Blir ikke penger av sånt.

 

Lotus

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nevnte dette tilfeldigvis for en som er snekker (tømrer) i dag. Han kunne fortelle at det var vanlig å fyre det opp..........

<{POST_SNAPBACK}>

 

Jeg jobber som tømrer og hvis vi hadde brent slikt på tomta til en byggherre tror jeg nok vi måtte se oss om etter et annet prosjekt..... (forhåpentligvis!)....

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Jeg vil til buns i dette, skal ta en tlf til den lokale renovasjonstjenesten til mandag og høre hva de sier og ikke minst høre hva de gjør når de får inn trykkimpregnert. Det må jo nødvendigvis bli en god del kubikk av det i året....

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Skulle ligge dau jeg noen ganger forstår jeg, hvor mye er der snakk om!

<{POST_SNAPBACK}>

Kanskje det er forklaringen på at Bastarden ikke er på vannet ennå :rolleyes::wink:

Jeg brant også grønn trelast før - helt til jeg fant ut at ett gram av asken var nok til å ta knekken på en av ungene. Ikke at jeg tror de spiser aske - men da jeg var liten gjorde jo jeg mye som ingen trodde jeg skulle gjøre. Så jeg sluttet å brenne grønn trelast jeg med tanke på ungene. Og bikkja - for han gjør mye vi ikke tror han skal gjøre.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...