Jump to content

Hvem selger Rocna i Stavanger?

Fantino

Recommended Posts

Har planer om å skifte fra originalt no-name anker som tar seg pent ut men som ikke er superdupert. Det bør passe inn i det originale klysset som ikke er så utrolig romslig. Ser for meg at et originalt Rocna bør kunne henge der med bøylen inn mot plata, evt et Vulcan. Men har behov for å prøve dette - frister ikke å bestille dyrt anker som ikke passer. Derfor: noen som vet om det finnes forhandlere i området som selger Rocna ‘over disk’? (Google hjalp for en gangs skyld ikke - ser ikke ut til å være i Maritims sortiment i alle fall).

Noen meninger om størrelse? Båt 10 m/5 tonn. Heller til 15 kg så sant jeg får hengt det opp på ‘folkavis’ men mulig det er overkill på denne typen anker?

8C74B5CB-3415-47B9-89C3-B918A2F13564.jpeg

Takk for gode svar! Blir nok en pappmal først for å se om jeg er i nærheten - så kan det være at jeg må besøke @Kenneth82 for evt sjekk 😇 Åpningen i klysset er bare ca 55 mm målt horisontalt så bekymringen er at det blir hengende alt for lavt siden ‘shank’ på Rocna er ganske kraftig ut fra målene jeg har sett på!

Ut fra prisene er jeg nok på galvanisert. Ikke helt klar for 5-sifret sum for anker samme hvor bra det er. Men blir jo fælt å fjerne den originale blanke ‘sleden’ da.. En mulig backup er syrefast Bruce-kopi på 15-kg da jeg har ekstremt god erfaring med det i de områdene der jeg ferdes. Men jeg tror gjerne Bruce lett vil bli hengende å slå i plata slik det er utformet så om det går an med Rocna så er jeg klar for det.

Ut fra tabellene ser det ut som om jeg ikke bør gå for noe mindre enn 15 kg Rocna eller 12 kg Vulcan så vidt jeg kan se. Vil heller ha litt å gå på enn ‘akkurat’. Skulle ikke mer til enn en liten nattebris før jeg dregget litt med det jeg har nå..

Redigert av Fantino (see edit history)

@Erik: Glimrende tilbud! Jeg ringte MC Lea (sto fremdeles oppført som det) men de sa de ikke solgte båtutstyr lenger og mente det ikke var andre i Hoveveien som gjorde det heller lenger. Er vel straffen for netthandel antar jeg ☺️ (og jeg er skyldig..). Dropper deg en PM - kan jo bare svinge utom Galeivågen med båten en gang det passer?

Fantino skrev for 2 timer siden:

@Erik: Glimrende tilbud! Jeg ringte MC Lea (sto fremdeles oppført som det) men de sa de ikke solgte båtutstyr lenger og mente det ikke var andre i Hoveveien som gjorde det heller lenger. Er vel straffen for netthandel antar jeg ☺️ (og jeg er skyldig..). Dropper deg en PM - kan jo bare svinge utom Galeivågen med båten en gang det passer?

Tøfft. Jeg kjøpte selv mitt eget anker etter å ha fått prøve Euklid her på forumet sitt anker i min egen rulle, så staffetten ruller videre :yesnod:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Jeg tør påstå at fortress holder like mye som rocna i sandbunn, men største svakheten er ved skiftende vindretninger. Fortress er bla populært som orkananker grunnet sin lette vekt og store holdekraft.

Andre anker som er lignende Rocna er Mantus og Manson Supreme, kanskje de passer bedre?

Jeg er en slags gjest

Uting at båter under skipsstørrelse har slike ankerordninger. Merkelig at en båt som er ny og angivelig fremtidsrettet skal ha slike løsninger. Ser bra ut, men uegnet til bruk.

Kan lite om hvilke metaller man ikke skal blande. Men Fortress er vel bare et lett Danforth anker lagd for å pakkes bort. Du skal ikke se etter en annen type Danforth om det er grunn til å være redd for at aluminium blir en anode?

Danforth ankere skal jo holde godt når de sitter, men dersom vindretningen snur er de vel kjent for å ikke sette seg fast igjen.

Dersom du har planer om å ligge mye for anker hadde jeg vurdert baugspyd med plass til Rocna. Hvis ikke må du akseptere dårligere ankerfeste og sette det på kontoen for dårlige designvalg av båtbygger.

Redigert av Havelle (see edit history)

Tror nok ‘ser bra ut’ er et nøkkelord her ja. Når det er sagt så fønker arrangementet glimrende ift enkel bruk - bortsett fra den sørgelige holdeevnen til det ‘hjemmelagde’ ankeret når vinden skifter. Jeg ligger ikke så veldig mye på svai - men ser for meg at det kan bli noe mer i sommer pga mange på sjøen. Holder stort sett til i temmelig beskyttede farvann også. Men irriterende å måtte sitte nattevakt pga en lett bris som skifter retning. Får evt prøve 10 kg Rocna tror jeg, alternativt Bruce som ser ut til å funker veldig bra i ‘mitt’ område..

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...