båtfyren Startet 19.Juni.2020 Link til dette innlegget Startet 19.Juni.2020 Det pågår en større diskusjon hjemme som keg håper vi kan få lagt med litt riktig invitert. på mandag som var, 15/6-2020 ca 1600 var vi i Åmøy fjorden utenfor Stavanger på vei til lineholmen i ca 17knop . Været var supert og det var mange fritidsbåter ute på sjøen. Vi seiler forbi «jotun» fpso med god margin for det Var en operasjon som pågikk med slepebåter. etter passering av jotun gikk vi forbi en olje service båt. Sort og hvit og noe slikt som iland tror vi det heter . og her kommer kjernen i saken. Denne service laget varsel signal som kommet gjennom fjorden. Signal var et langt samanhengande etterfulgt av mange korte 2-30 stk. Dette varte i ca 1 min. jeg kjørte videre men kona følte de tutet på oss. Jeg var ikke enig og kjørte videre , båten som fløytet lå i ro og ikke tilknyttet Moen operasjon som jeg kunne se. Heller ingen dykkeflag ute. etter vi har kjørt i noen minutter til startet det hele på my og nå blir jeg i tvil og stopper. sjekker alt rundt meg men kom til at dette ikke berørte meg og fortsatte. etter på sier min kone ar de prøvde å varsle oss. dattern sier at de varslet om Flere ubåter som hadde blitt observert i fjorden denne dagen. sønnen lå med tlf og viste ikke noe hadde skjedd. Min terori er at dette ikke var myntet på oss men var en øvelse ombord båten slik som man over bord ol. kan dere hjelpe med å avklare dette. Og helst slik at jeg får rett ? Sitér dette innlegget Link to post
.Olsen Svart 19.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2020 VHF hadde nok vært til nytte her. Ellers så er 5 støt "jeg er i tvil om din manøver", to støt "jeg går til bb" og ett støt sb. Ett veldig langt støt oppfatter jeg som "kom deg til helv.. unna, NÅ!" ;-) ---------- Så kanskje dette var "kom dere unna!" og "jeg er i tvil om dine manøvre" i en eller annen kombinasjon? Sitér dette innlegget Link to post
Big Horn Svart 19.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2020 Når ikke en gang du som var der klarer å tolke situasjonen, er det vel optimistisk å tro at andre skal kunne tolke det gjennom en snever situasjonsbeskrivelse. Helt enig i at VHF ville avklart situsjonen, og bør på lik linje med andre mer eller mindre velrettede regler påbys for en større del av lystbåtflåten. Sitér dette innlegget Link to post
SamH Svart 19.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2020 De kan ha hatt brann eller livbåtmanøver. https://lovdata.no/forskrift/1991-10-15-709/§7 Sitér dette innlegget Link to post
trixie2 Svart 19.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2020 (d) Når to fartøy i sikte av hverandre nærmer seg hverandre og av en eller annen grunn ett av dem ikke kan forstå det andre fartøyets manøver eller hva det akter å gjøre eller er i tvil om det andre tar tilstrekkelige forholdsregler til å unngå sammenstøt, skal det fartøyet som er i tvil, øyeblikkelig tilkjennegi slik tvil ved å gi minst fem korte støt med fløyten raskt etter hverandre. Et slikt signal kan suppleres med et lyssignal som består av minst fem korte blink raskt etter hverandre, Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 19.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2020 - Et spørsmål for den synske Mysil Bergsprekken dette.. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 19.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2020 Berre for å skikkelig understreke... (kjenner eg blir litt irritert over ansvarslause....) Skaff deg vhf før neste tur. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Jens_P Svart 19.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2020 Eller en telefon til nr. 120, kystradio. Så kan de fomidle beskjed. Erstatter ikke egen VHF, men er vesentlig bedre enningenting. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Hulda Svart 19.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2020 Her på Østlsndet tolker vi fem korte som 'pell deg vekk'. Sitér dette innlegget Link to post
Midtpinne Svart 19.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2020 (redigert) 5 korte er "Jeg er i tvil om din manøver". 5 lange er "Se til he........ å kom deg vekk". Redigert 19.Juni.2020 av Midtpinne (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 19.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2020 Ahhh, se det. Må komme av at vi ikke banner så mye på Østlandet :-) Sitér dette innlegget Link to post
.Olsen Svart 19.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2020 Nå er vi i farlig farvann mtp ferjene som krysser riksgrensa både til Sverige og andre eksotiske destinasjoner. Om tutinga skifter mening og innhold geografisk så må vi få på plass svensk og dansk tolkning, her må det ikke være rom for tvil Sitér dette innlegget Link to post
.Olsen Svart 19.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2020 Har hørt Strømstaferja tute ett laaangt tut et par, adskilte, ganger, da på svensk side på vei inn til Strømstad. Tolker det som "Dra åt helvete"... eller hva nå en svenske ville si. Regner med mannskap slår om ved grensa, alt etter om de er svenske eller norske(?) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.