Jump to content

Lyd signal ifra fartøy

båtfyren

Recommended Posts

Det pågår en større diskusjon hjemme som keg håper vi kan få lagt med litt riktig invitert.

på mandag som var, 15/6-2020 ca 1600 var vi i Åmøy fjorden utenfor Stavanger på vei til lineholmen i ca 17knop . Været var supert og det var mange fritidsbåter ute på sjøen. Vi seiler forbi «jotun» fpso med god margin for det Var en operasjon som pågikk med slepebåter.

etter passering av jotun gikk vi forbi en olje service båt. Sort og hvit og noe slikt som iland tror vi det heter .

og her kommer kjernen i saken. Denne service laget varsel signal som kommet gjennom fjorden. Signal var et langt samanhengande etterfulgt av mange korte 2-30 stk. Dette varte i ca 1 min. 
jeg kjørte videre men kona følte de tutet på oss. Jeg var ikke enig og kjørte videre , båten som fløytet lå i ro og ikke tilknyttet Moen operasjon som jeg kunne se. Heller ingen dykkeflag ute.

etter vi har kjørt i noen minutter til startet det hele på my og nå blir jeg i tvil og stopper. 
sjekker alt rundt meg men kom til at dette ikke berørte meg og fortsatte.

etter på sier min kone ar de prøvde å varsle oss.

dattern sier at de varslet om Flere ubåter som hadde blitt observert i fjorden denne dagen.

sønnen lå med tlf og viste ikke noe hadde skjedd.

Min terori er at dette ikke var myntet på oss men var en øvelse ombord båten slik som man over bord ol.

kan dere hjelpe med å avklare dette. Og helst slik at jeg får rett ?

VHF hadde nok vært til nytte her. 

Ellers så er 5 støt "jeg er i tvil om din manøver", to støt "jeg går til bb" og ett støt sb. 

Ett veldig langt støt oppfatter jeg som "kom deg til helv.. unna, NÅ!" ;-)

----------

Så kanskje dette var "kom dere unna!" og "jeg er i tvil om dine manøvre" i en eller annen kombinasjon?

(d) Når to fartøy i sikte av hverandre nærmer seg hverandre og av en eller annen grunn ett av dem ikke kan forstå det andre fartøyets manøver eller hva det akter å gjøre eller er i tvil om det andre tar tilstrekkelige forholdsregler til å unngå sammenstøt, skal det fartøyet som er i tvil, øyeblikkelig tilkjennegi slik tvil ved å gi minst fem korte støt med fløyten raskt etter hverandre. Et slikt signal kan suppleres med et lyssignal som består av minst fem korte blink raskt etter hverandre,

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...