Jump to content

Kjølevasstemperatur på Perkins 4.108

CostaLita

Recommended Posts

Hei!

Eg kjøpte for ei stund sidan eit oppussingsprosjekt av ein Saga27. Eg tok ut motoren med ein gong båten stod i hagen. No har eg bytta ein del pakningar og gått over motoren. Starta den opp i garasjen dag, og tenkte den skulle få gå seg god og varm medan eg er på utkikk etter lekkasjar.

Men... temperaturen kjem berre opp i ca 50 grader (ja, den får friskt vatn i saltvassdelen av systemet). Spørsmålet mitt er om eg bør mistenka termostaten, eller kanskje det er heilt naturleg at motoren ikkje blir skikkeleg varm når den ikkje får noko belastning?

Er det nokon med erfaring der?

Takker :smiley:

har en lignende maskin perkins 4.107 og det stemmer den vil ikke komme opp stort høyere i temperatur uten belastning ....min må jeg faktisk gi på litt før temp kommer over 60/65 grader så det virker helt normalt :yesnod:

du får bare se når du får den ut på fjorden til våren ....eventuelt bytte temostat da ... er jo rimelig greit å få gjort det om båten ligger i havn ...men hadde jo selfølgelig vært greiest å få gjort det mens en verker på å komme seg utpå igjen .. :wink:

Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

• 10 måneder senere...

Hei kjære Perkinseiere, jeg løfter denne litt.

Min ferskvannskjølte Perkins 4108 (som har vært usedvanlig lettstartet :seeya: i det siste, men dette har nok sin årsak i at den har vært mye brukt og knapt nok rukket å bli kald mellom øktene), har jeg mistenkt å ha litt kjøleproblemer.

I det siste har jeg eksprimentert litt med turtall og temperaturer og funnet ut at kansje er det ikke så galt allikevel.

Manualen oppgir at normal driftstemperatur er 70-93 grader C.

Jeg har maks turtall på 3200 rpm, men har ikke prøvd å gå med dette i lengre tid. Marsjfart skal vel være ca 200 under maks og om jeg går på ca 2950 rpm så stopper temperaturen å stige omtrent ved 93-95 grader (har ikke turt å se hvor den stopper med 3000 rpm). På tomgang ligger temperaturen på omtrent 75 grader. Er det behov for tiltak som systemrens e.l eller skal jeg si meg fornøyd med dette tatt i betraktning usikkerhetsmomenter til 25 år gamle måleinstrumenter.

Hvilke temperaturer og turtall har dere andre eiere av 4108 :confused:

Stor er også muligheten for feil på turteller etter noen år. Teller på genneratoren. Dårlige kontakter ol. Det er også trolig en justering bak på turteller, liten nylon skrue. Instrument VDO Perkins. Noen kan ha vært borte på denne. Perkins 4.107 er oppgitt til 3200 og 4.108 var vel 3900 som dere er inne på. Biltema har det rimligeste verktøyet til denne kontrollen.

Et håndholdt digitalt instrument. En setter en refleksbit på noe som går rundt på motor, og peker med en infrarød stråle. Da kan en justere opp orginal instrumente igjen ( på nylonskrue )

Hos meg var det feilvisning på orginal instrument. Viste ca 800 forlite.

Biltema verktøyet koster ca 400,- 500,- :cheers:

Ser man det ja- nytt punkt satt opp på ønskelisten til jul.

Fra Biltema

Universell turtallsteller

Måler turtallet ved hjelp av laser. Måleavstand: 50–500 mm. Måleområde: 2,5–99999 rpm. Tydelig 5 siffers LCD-display. Lagrer automatisk siste, høyeste og laveste verdi. Indikering av svakt batteri. Mål: 160 x 72 x 37 mm. Vekt inkl. batterier: 200 g. Leveres med oppbevaringseske, batterier og 600 mm reflekterende teip.

Art nr Pris Antall

15-282 398,00 kr

Men egentlig tror jeg at jeg har tilstrekklig med turtall, utifra opplevd fart,støy og vibrasjon. Så at turteller roter litt etter 25 år er vel ikke det viktigste angående temperaturen !

Hei

Vi har maksturtall på ca 3600. Tror 3200 er litt i laveste laget.

Har ikke grader, men har lagt merke til at driftstemperaturen stiger ganske markant om marsjturtallet økes fra 2800, som vi oftest bruker, til 3000 som delvis benyttes på kortere transportetapper.

Mvh Emil

Jeg har også maksturtall på mellom 3600-3700, men marsjer i ca 2000-2400 og da gjør skuta ca 6-7 knop.

Mulig jeg er litt pinglete med motoren, (har ikke hjerte til å presse en gammel traver),men føler at det er et greit turtall å gå på, pluss at støymessig så går det greit å holde en samtale ombord.

Men temperaturen har jeg ikke peiling på da temp.måleren kun har en sort/grønn/rød sone.

Mvh

Min perkins 4.108 er nå gått ca 2700 timer.Hadde problemer med temp steg i takt med turtallet.Den tålte ikke mer enn 2900. da passerte nåla 90 gr.I fjor vår fikk den en behandling med systemrens,dette gjorde virkelig susen! Jeg måtte skylle igjennom motoren flere ganger i løpet av sommeren,da det kom mye brunfarget skum i ekspansjonstanken!Nå kan jeg kjøre på marsjturtall 3200 å temp stopper på 82 gr. Temp på tomgang er også gått opp fra ca 70 gr. til opp mot 80 gr.

. Perkins 4.107 er oppgitt til 3200 og 4.108 var vel 3900 som dere er inne på.

Hei igjen

Jeg finner også disse tallene i engelske manualer som jeg har lastet ned fra nettet. Men i min norskspråklige manual som trolig har fulgt motoren siden var ny står det!

Cruising turtall skal være 3000 rpm

Kortvarig kjøring (inntil 1 time) maks 3600 rpm

For planende båte med spesiell godkjenning 4000 rpm (maks 15 min)

Kan det kansje være at Scand har tilpasset propellstørrelse til cruisingen på 3000 rpm og at turtelleren min ikke er helt på bærtur allikevel ? Ved rusing av motor kommer jeg også opp i mot 4000rpm. Uansett så er en måling av faktiskt turtall satt opp på bør gjøres listen :wink:

For ordens skyld: Motoren min er en 4108M 1981 mod, den står i en Scand Classic 25 av sammme årgang og jeg regner med at det er samme motor som har stått i båten fra fødselen av. Jeg vet ikke hvor stor propellen er.

• 3 uker senere...
Hei kjære Perkinseiere, jeg løfter denne litt.

om jeg går på ca 2950 rpm så stopper temperaturen å stige omtrent ved 93-95 grader (

Har nå hatt av varmeveksler, grei jobb å løse den ut, under 1 times arbeid selv for en med 7 tommeltotter :wink: den så tilsynelatende ren og pen ut og ikke synlig tilklogging av rørene, Hadde ikke store forventninger til at det var noe å hente med å rengjøre denne, men etter 2 dager i bad med 20% systemrens så kom det endel guffa av rørene alikevel. Monterte sammen i dag og ut på tur. - Hvilken effekt :eek: Gikk i 1,5 time på 3000 RPM, og tempen kom ikke over 85 grader! Har nå systemrensen på ferskvannsiden, så kansje er det enda et par grader å hente.

Systemrens anbefales alle som bruker litt for mye tid til å se på temperaturmåleren ved marsjfart.

Redigert av bergen (see edit history)
Dette med systemrens høres interessant ut, men hvor kan man få tak i dette produktet?

Jeg Kjøpte det hos Sabb Motor i Bergen, men det var fordi Maritim var utsolgt- Maritim har vel også nettbutikk ?. Men det finnes trolig i en båtrekvisita butikk i området rundt deg også. Tror jeg betalte kr 330 for 1 l, noe som med 15-20% blanding var nok for meg.

Men det finnes trolig i en båtrekvisita butikk i området rundt deg også

Takk for svaret. Det viser seg at vår lokale båtrekvisitabutikk, Rørvik Marina, lagerfører systemrens. Har bestilt derfra nå og vil teste dette på vår Perkins 4108 i løpet av neste uke.

Mvh. Geir

"Ja ha, ho e blank no, Folda;berre helgedagen. Men du skal få sjå henne ein dag når ho snakkar alvor. Da er ho eit vaksemenneske." (Olav Duun)
Amicas blogg
Jøa kystlag

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...