Sondre93 Startet 19.Juni.2020 Del på Facebook Startet 19.Juni.2020 Heisann. Er det et must å ha ladelampe til dynamo for at batteriet skal lade? Har koblet en ledning fra dynamo D uttak til ladelampen. Ladelampen har to flatstifter. Har koblet ledning fra dynamo til den ene og den andre har jeg koblet til tenningslås. Men den vil ikke lyse når jeg vrir tenningen. Samme hvilken av flatstiftene til tenningslåsen jeg prøver på så skjer det absolutt ingen ting Sitér dette innlegget Link to post
ph. Svart 20.Juni.2020 Del på Facebook Svart 20.Juni.2020 ladelampens funksjon er å gi litt støm til viklingene som setter igang magnetfeltet som gjør at dynamoen i det hele tatt lager strøm.I tillegg er det en påminnelse om at batterispenningen er høyere enn spenningen fra dynamoen (null strøm når lampen lyser) p, Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 20.Juni.2020 Del på Facebook Svart 20.Juni.2020 @Sondre93 Er du sikker på at pæren i ladelampen er i orden? For feilsøking i slike situasjoner er et multimeter veldig nyttig. Har du tilgang på et slikt? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Faxen Svart 20.Juni.2020 Del på Facebook Svart 20.Juni.2020 Det må være glødelampe, gjerne 5 watt. Det går ikke med LED. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
SveinHa Svart 20.Juni.2020 Del på Facebook Svart 20.Juni.2020 Sondre93 skrev for 15 timer siden: Har koblet en ledning fra dynamo D uttak til ladelampen. Ladelampen har to flatstifter. Har koblet ledning fra dynamo til den ene og den andre har jeg koblet til tenningslås. Det høres riktig ut. Noen dynamoer trenger ikke ladelampe for å starte lading mens andre MÅ ha det og den bør være 5w. Når motoren står skal du kunne måle 12v mellom batteri+ og D, det er denne spenningen som gir lys i ladelampen. D vil bli +12v når motoren er i drift og dynamoen lader og da vil du kunne måle 12v mellom D og batteri-, da har du 12v+ på begge sider av ladelampen og den slukker. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Sondre93 Svart 20.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juni.2020 nomen skrev On 16.6.2020 at 16.37: Selg det og kjøp nytt for 12V. Da får du ett splitter nytt og energieffektivt skap. Det er nok "dingser" som kan gå istykker i båt fra før av, ikke putt inn en til. Tar du salgssummen fra skapet, og legger til prisen på en god omformer med riktig dimensjon, havner du nok tett opp mot prisen på nytt skap. Du mister også noe effekt ved å bruke omformer, og det vil vi ikke i båt hvor hver milliampere er dyrebar😉 Brigg skrev for 1 time siden: @Sondre93 Er du sikker på at pæren i ladelampen er i orden? For feilsøking i slike situasjoner er et multimeter veldig nyttig. Har du tilgang på et slikt? SveinHa skrev 48 minutter siden: Det høres riktig ut. Noen dynamoer trenger ikke ladelampe for å starte lading mens andre MÅ ha det og den bør være 5w. Når motoren står skal du kunne måle 12v mellom batteri+ og D, det er denne spenningen som gir lys i ladelampen. D vil bli +12v når motoren er i drift og dynamoen lader og da vil du kunne måle 12v mellom D og batteri-, da har du 12v+ på begge sider av ladelampen og den slukker. Ladelampen er på 4w. Multimeter har jeg, det er det jeg har brukt for å måle flatstiftene på tenningslåsen. Fikk ikke opp noe strøm på multimeteret. Jeg tror jeg har koblet alt riktig. B+ til batteri plus pol og B- til minus pol. Deretter W til turteller og D til ladelampen Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 20.Juni.2020 Del på Facebook Svart 20.Juni.2020 Da høres det ut som problemet ligger i tenningslåsen. Måler du spenning inn til tenningslåsen? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Sondre93 Svart 20.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juni.2020 Jeg målte bare rett på flatstiftene etter jeg vridde nøkkelen til siste hakket før start. Ser at noen koblingsskjemaer viser at ladelampen er på + på batteriet, kan det være jeg må innom den? Ang tenningslåsen så synes jeg det virker rart hvis det er noe galt for da skulle jeg egentlig ikke kunne fått startet motoren. Eller er jeg helt på bærtur nå? 😅 Sitér dette innlegget Link to post
YngveKL Svart 20.Juni.2020 Del på Facebook Svart 20.Juni.2020 4 minutes ago, Sondre93 said: Jeg målte bare rett på flatstiftene etter jeg vridde nøkkelen til siste hakket før start. Ser at noen koblingsskjemaer viser at ladelampen er på + på batteriet, kan det være jeg må innom den? Ang tenningslåsen så synes jeg det virker rart hvis det er noe galt for da skulle jeg egentlig ikke kunne fått startet motoren. Eller er jeg helt på bærtur nå? 😅 Mål på flatstiften på "tenningslåssiden" på lampa og mot 0V ("jord"), da skal du ha +12V (med tenningslåsen på). Har du ikke det, er det noe galt med tenningslåsen eller kretsen frem til + på ladelampa. På den andre flatstiften skal du ha tilnærmet 0V målt mot "jord". Etter start skal det normalt bli +12V her også, og ladelampa skal slukke (ingen potensialforskjell gir ingen strøm). Sitér dette innlegget Link to post
Sondre93 Svart 20.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juni.2020 Ok. Da skal jeg prøve på det. Til info så har jeg ikke noe motstand eller sikringer på noen av kablene. Kan det ha noe å si? Sitér dette innlegget Link to post
Sondre93 Svart 20.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juni.2020 Da var det i orden. Var faktisk bare ledningen som ikke satt ordentlig fast i kabelskoen. Ladelampen lyser uansett hvilke av de ledige flatstiftene på tenningslåsen jeg setter den på. Så da er det altså det samme hvor på tenningslåsen jeg setter den så lenge den lyser når tenningen er på? Sitér dette innlegget Link to post
YngveKL Svart 20.Juni.2020 Del på Facebook Svart 20.Juni.2020 (redigert) 57 minutes ago, Sondre93 said: Da var det i orden. Var faktisk bare ledningen som ikke satt ordentlig fast i kabelskoen. Ladelampen lyser uansett hvilke av de ledige flatstiftene på tenningslåsen jeg setter den på. Så da er det altså det samme hvor på tenningslåsen jeg setter den så lenge den lyser når tenningen er på ... feilpost... Redigert 20.Juni.2020 av YngveKL (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 20.Juni.2020 Del på Facebook Svart 20.Juni.2020 Sondre93 skrev 1 time siden: Så da er det altså det samme hvor på tenningslåsen jeg setter den så lenge den lyser når tenningen er på? Ja, under forutsetning av den går av når tenningen er av ellers vil du komme til tomt batteri til helgen... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Sondre93 Svart 20.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juni.2020 Jada, lampen skrur seg av når jeg skrur av tenningen Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 20.Juni.2020 Del på Facebook Svart 20.Juni.2020 Bra, og forstår jeg deg rett at lampen slukker når du starter motoren, og at ladingen da kommer iganmg? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Sondre93 Svart 20.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juni.2020 Så langt har jeg ikke kommet da båten fortsatt står i opplag. Den settes ut til mandag så da vil jeg nok finne ut litt mer Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 20.Juni.2020 Del på Facebook Svart 20.Juni.2020 OK, da får du komme med en oppdatering, håper den blir positiv. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Bigdrago Svart 20.Juni.2020 Del på Facebook Svart 20.Juni.2020 Tenkte å bytte ut alle pærene i instrumentpanelet til LED. Men detmå være halogen for at dynamoen skal lade? Sitér dette innlegget Link to post
Sondre93 Svart 20.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juni.2020 Lars H. skrev 23 minutter siden: OK, da får du komme med en oppdatering, håper den blir positiv. Får satse på det Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 20.Juni.2020 Del på Facebook Svart 20.Juni.2020 Bigdrago skrev 13 minutter siden: Tenkte å bytte ut alle pærene i instrumentpanelet til LED. Men detmå være halogen for at dynamoen skal lade? Jeg ville ikke blandet inn halogenlamper her. Om du velger en LED lampe (12V versjon) til ladelampe, kobler du bare en 27ohm motstand parallell med lampen. Motstanden må tåle minst 5W. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Bigdrago Svart 20.Juni.2020 Del på Facebook Svart 20.Juni.2020 Hvordan kan denne pæren styre ladingen? Vi snakker om samme lampe? Dvs. den lampa i dashbordet bak en logo av et batteri med rød bakgrunn? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 20.Juni.2020 Del på Facebook Svart 20.Juni.2020 Det er det skrevet mye om her på forumet. Du får søke litt. Og altså, lampen styrer ikke lading, den er der kun som en hjelp til å få ladingen igang. Men nå er det tid å sjekke at fendere og tamper er OK og komme seg til køys her i båten. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
YngveKL Svart 21.Juni.2020 Del på Facebook Svart 21.Juni.2020 8 hours ago, Bigdrago said: Hvordan kan denne pæren styre ladingen? Vi snakker om samme lampe? Dvs. den lampa i dashbordet bak en logo av et batteri med rød bakgrunn? Les tidligere i denne tråden, eller les deg opp her: Sitér dette innlegget Link to post
Sondre93 Svart 22.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juni.2020 Sondre93 skrev On 20.6.2020 at 22.31: Får satse på det Oppdatering her. Ladelampen vil ikke skru seg av etter motoren er startet. Hva kan det være? Jeg får også en del vann inn i kjølen under propellakslingen. Under opplaget så støpte jeg igjen et hull hvor jeg var viste det var vannlekasje inn og fikk dette tettet igjen, men det virker som om det ikke er helt tett et sted. Hvor mye vann er det normalt skal være i kjølen? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.