Frivakten Startet 19.Juni.2020 Link til dette innlegget Startet 19.Juni.2020 Skal montere en dekksgjennomføring ute på dekket. Er det noen preferanser og anbefalt plassering mht til dekksgjennomføringen? Styrbord/babord? Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
pero Svart 19.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2020 Følger denne. Vurderer samme sak, men det blir styrbord av praktiske grunner. Det er der eksisterende rør befinner seg. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 19.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2020 IKKE samme side som vanninntak til vanntanken. Hvis du må ha samme side så bør den monteres lenge nede på dollbordet, slik at vannsøl renner mot septik og ikke motsatt. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Eureka Svart 19.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2020 Veldig praktisk å legge vann, waste og diesel på samme side. Da kan du utføre alle operasjoner ved samme manøver. Sitér dette innlegget Link to post
Sahara Svart 19.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2020 Er det vanlig at alle disse funksjonene ligger så nær hverandre på brygga? Har akkurat fått ordnet waste port selv, så har ikke helt oversikt, men her innerst i Oslofjorden synes tømmestasjonene å ligge helt for seg selv. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 19.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2020 Her ligger tømmestasjonene for seg selv. Kan ikke huske å ha vært et sted der diesel og septik er på samme sted. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Gerhard Svart 21.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2020 Jeg har et beslektet problem, så da kan jeg kanskje hjelpe til å holde liv i tråden. Jeg skal også montere dekksgjennomføring for dette. Hos meg er det naturlig å ha den i området fra vannpåfylling og litt bakover. Av opplakte grunner som allerede er kommentert så vil jeg ha den så langt unna som mulig. Da kommer den i området der rekkverket kommer ned. Her er det bare 13 cm bredt. Jeg ser at munnstykket ( i Åsgårdstrand) har en spak som gjør den ca 20 cm bred. Finnes det spesifikasjon for hvor mye plass jeg må ha til munnstykket? Hvor stort kan selve munnstykket være? (Alle er vel ikke like den jeg så på i Åsgardstrand) Må denne spaken beveges etter at munnstykket er satt på plass? Gerhard Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 21.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2020 Hvis du søker her på forumet, vil du finne svar på det du etterspør. Har vært detaljdiskutert tidligere. Hulda har montert ferskvann på SB. De to andre på BB side. Tilfelle jeg skulle bli hjernedød å fylle diesel på fersvannstanken, søle septik ned i fersvannet, etc. Septiken sitter nærmest dekksdreneringen. Sitér dette innlegget Link to post
Ms Fortuna Svart 21.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2020 Spaken beveges bakover for å åpne sug, så den kommer vel ikke i konflikt med bredde på dollbord vil jeg tro. Det er vel standard størrelse på dekksgjennomføringene man får kjøpt nå. På tømmesteder er det noe ulike maskiner og stusser, men alle er kon i formen så de skal passe ulike gjennomføringer. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 21.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2020 Mulig at det er slik i Norge. Ikke alltid i utlandet. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 21.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2020 (redigert) Så vidt jeg har forstått er stussen jeg monterte beregnet til at sugemunnstykket er ment å skrues fast, pluss at en slik kon gummitut også skal kunne brukes. Men det er noen år siden jeg monterte stussen, så kanskje jeg husker feil. Jeg får finne en eller annen tømmestasjon så jeg får testet, noe jeg ennå ikke har fått gjort. Redigert 21.Juni.2020 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Sahara Svart 21.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2020 Jeg har bare testet dette noen få ganger, men har ikke opplevd noe som helst søl. Så at det skal være nødvendig med så stor avstand mellom tømmeporten og port for ferskvann virker litt overdrevent. Jeg regner jo også med at de fleste har lokk på ferskvannspåfyllingen mens man tømmer skeptik Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.