Jump to content

Batteri- / start-problemer Suzuki DF140

pontus

Recommended Posts

Hei alle!

Har fått (periodisk) problemer med å få start på min Suzuki DF140 2004-modell om dagen.. Mulig det rett og slett er batteriproblemer. Men er litt usikker på hva som gjør at jeg må i vei å kjøpe nytt batteri i år igjen. Derfor spør jeg dere her inne.

Først: Motoren har startet helt fint, og gått som normalt de 2 første dagsturene i år.

Problemet arter seg slik på dag 3 når jeg kommer i båten:

1- Skrur på hovedbryter i båten (den er av typen av/på,  som bryter +ledningen fra batteri).

2- vrir om tenningslås til "piiiip" (og utslag på turteller) - venter til den gir seg.

3- vrir tenningslås til start, og da klikker det bare i noe som høres ut som et relé. Ingen startmotor / ingen start.

4- hvis jeg så vrir tenningslås tilbake og på igjen er alt helt dødt. Ingen pip eller noe... (har strøm på lanterner og ekkolodd)

5- hvis jeg nå kobler fra all strøm med hovedbryter og venter litt før jeg skrur strømmen på igjen, kan jeg gjenta prosedyren med samme resultat.

Løsning i går var å koble til et annet batteri som jeg vet var fullladet, og da startet motor som normalt. Så alt tyder jo på at det er batteriet som ikke gir nok strøm til å dra i gang starteren.

Grunnen til at jeg spør om råd her er at batteriet er kun ett år gammelt, og så vidt jeg vet har det ikke blitt utladet mye i fjorårssesongen. Båten var da nesten ikke i bruk. Ladet det opp før vinterlagring i fjor høst og ladet igjen i vår før utsetting av båten nå. Batteriet er et Biltema 80-4731 Marine (73Ah). 

Noe jeg la merke til i går etter at jeg endelig fikk startet var at spenning (målt via ekkolodd...) under kjøring lå på 14,5 til 14,8 V. Er det for høy ladespenning? 

Hva er det i tilfelle som gjør at batteriet er ubrukelig etter 1 år? 

Er det noe annet enn dårlig batteri som kan gi denne feilen? (Starter, annen elektronikk på motoren, dårlig dynamo, defekt regulator, annet ???)

Jeg tenkte meg ut å kjøpe nytt batteri i morgen. Bør jeg kjøpe noe annet enn Biltemas maritim? er 73 Ah for lite? Hvor mye CCA bør batteriet ha til denne motoren?

Må også nevne at jeg hadde noe tilsvarende problemer i fjor sommer, og da skiftet jeg ut hovedbryteren, - og altså batteriet.

Det ble mange spørsmål på en gang her, men er som sagt usikker på hva som egentlig er feil. 

Og så er det fryktelig varmt....  :)

pontus skrev 1 time siden:

Hva er det i tilfelle som gjør at batteriet er ubrukelig etter 1 år? 

Det er for mange som setter vekk båten for vinteren med batteriklemmene tilkoblet i den tro at hvis man slår av hovedbryteren så tapes ikke batteriet.
Det er alltid en luring som har strukket noen kabler direkte til batteri slik som til lensepumpe radio etc.
Når batteriet kommer under 12,4V så begynner batteriet å sulfatere.

Hei Pontus, jeg skal prøve å svare på dine spørsmål til tross for at jeg mest sannsynlig ikke kommer med en løsning i meldingen men heller noe som kan peke deg i riktig retning.

Ladespenningen din på 14,4 til 14,8v er normal for et bly-syre batteri så det er ikke problemet og jeg håper batteriet ble tatt ut av båten med høy spenning til vinterlagring.

Når jeg leser fortellingen din så får jeg en følelse av at du har en slow draw fra startbatteriet, enten over til forbruksbanken eller direkte til noe som er koblet rett på startbatteriet. Ingen ting bør være koblet på startbatteriet (eller forbruket for så vidt) uten å først være innom hovedstrømbryteren og om det er på forbruksiden en sikring.

Jeg ville ha startet først med en batteri-sjekk for å kontrollere at dette er OK for seg selv, så ville jeg kjørt en tang amperemeter på plusskabelen ut av startbatteriet når du har slått av hovedstrømbryteren for å avdekke mulig trekk ut fra dette.

Om jeg nå skal kjøre en kvalifisert gjetning ut fra hva du sier så tenker jeg at noe er direkte koblet på startbatteriet som trekker eller et skille relé/diod som er defekt.

Håper dette hjalp, lykke til :smiley:

PS. Om du mangler utstyr for å utføre testene så finns det på BT til en ok penge og mangler du kompetanse for å gjennomføre det så ring en elektriker ?

Redigert av ne.andersson (see edit history)
DR_Nelson skrev 39 minutter siden:

Samme hadde jeg midt på sjøen. Ikke nok batteri til å starte motoren, så det høres ut som rele klikker, så dødt. Nytt batteri løste det, og noe lading iløpet av sesongen

Skal ikke si at du har feil da jeg ikke sett båten men det å kun skifte batteri høres ikke ut som en langsiktig løsning her :rolleyes:

DR_Nelson skrev 32 minutter siden:

Jeg vet det var batterier siden jeg fikk en booster ombord. Stsrtet båten, målte batteriet, jo 11,4v. Ikke nok til å starte motoren. nytt batteri og har funket i 2 år. 
Hva mener du burde være galt her?

Jeg mener ikke at det var noe annet hos deg da jeg ikke vet hvordan symptomer du hadde, men hos trådstarter som satte inn batteriet fra vinterlagring, fikk start, kjørte en stund, lot den stå i 3 dager og da var batteriet tomt.

Det indikerer fint batteri, men noe som trekker når batteriet står i båten. Han vil mest sannsynlig få samme problem om han bare kjøper nytt batteri og smetter inn. 

Fant en gul ledning som gikk fra pluss inn til hovedbryter fra batteriet... den forsvant bak skottbekledning og gjennom kanaler fram til ei tugge med ledninger bak radioen... tjuvkobling der til ett eller annet. 

Flyttet denne over på ut-polen på hovedbryter, så da regner jeg med at strømtjuven er frakoblet. 

Nyladet batteri igjen i dag, så da ble det start.:smiley:

Til info så var batteriet som ble satt inn på fredag ,i dag for svakt til å få start.

pontus skrev for 2 timer siden:

Fant en gul ledning som gikk fra pluss inn til hovedbryter fra batteriet... den forsvant bak skottbekledning og gjennom kanaler fram til ei tugge med ledninger bak radioen... tjuvkobling der til ett eller annet. 

Flyttet denne over på ut-polen på hovedbryter, så da regner jeg med at strømtjuven er frakoblet. 

Nyladet batteri igjen i dag, så da ble det start.:smiley:

Til info så var batteriet som ble satt inn på fredag ,i dag for svakt til å få start.

Se der ja, da var nok problemet løst ja :thumbsup:

Du bør nok prøve å finne ut hva dette går til da sånn at du har oversikt over forbruket ut fra startbanken uansett for fremtiden.

Jepp. Må nok lete litt og finne ut hva den ledningen er brukt til, ja. Den gule gikk forsåvidt inn til radioen, men det var koblet innpå en rød ledning som forsvant videre innover en plass.. må lete og søke videre der. Røde ledninger er det jo alle steder her ..:sad:

En annen ting er at når jeg satte Biltema marine-batteriet på lading hjemme , så målte jeg 12,9 V før jeg startet.  Målte så spenninga mens laderen var påkoblet. Spenninga steg raskt opp til 14,8 V men fortsatte oppover, og etter ca en time var ladespenninga oppe i 16V. Er det  normalt?  

Koblet fra lader og ventet en stund, og da havnet spenninga på 12,9V igjen.  

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...