ne.andersson
Hei Pontus, jeg skal prøve å svare på dine spørsmål til tross for at jeg mest sannsynlig ikke kommer med en løsning i meldingen men heller noe som kan peke deg i riktig retning.
Ladespenningen din på 14,4 til 14,8v er normal for et bly-syre batteri så det er ikke problemet og jeg håper batteriet ble tatt ut av båten med høy spenning til vinterlagring.
Når jeg leser fortellingen din så får jeg en følelse av at du har en slow draw fra startbatteriet, enten over til forbruksbanken eller direkte til noe som er koblet rett på startbatteriet. Ingen ting bør være koblet på startbatteriet (eller forbruket for så vidt) uten å først være innom hovedstrømbryteren og om det er på forbruksiden en sikring.
Jeg ville ha startet først med en batteri-sjekk for å kontrollere at dette er OK for seg selv, så ville jeg kjørt en tang amperemeter på plusskabelen ut av startbatteriet når du har slått av hovedstrømbryteren for å avdekke mulig trekk ut fra dette.
Om jeg nå skal kjøre en kvalifisert gjetning ut fra hva du sier så tenker jeg at noe er direkte koblet på startbatteriet som trekker eller et skille relé/diod som er defekt.
Håper dette hjalp, lykke til
PS. Om du mangler utstyr for å utføre testene så finns det på BT til en ok penge og mangler du kompetanse for å gjennomføre det så ring en elektriker ?