Gerhard Startet 20.Juni.2020 Link til dette innlegget Startet 20.Juni.2020 Vi skal jo være spesifikke her, for meg gjelder den en Skorgenes 350 Monte Carlo, men spørsmålet er generelt: Hvor mye regn tåler kontroller og instrumenter på flybridge? På min Skorgenes ser det slik ut: Jeg har prøvd en gang å spyle der oppe, bare en kjapp runde, men da oppdaget jeg vanndråper i salongen. Det er første året med denne båten. Jeg hadde en kalesjebåt før og nå med flybridge skulle jeg slippe kalesje.... Båten min har både en kalesje over seter og kontroller og trekk til setene. Hva hjelper det med trekk over setene hvis ikke instrumenter og kontroller tåler vannet? Jeg antar problemet er todelt: - Hva tåler kontroller og instrumenter selv. - Hvor tett kan man få det så det ikke lekker vann inn? Og selvfølgelig: Har dere noen gode løsninger? Mvh, Gerhard Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 20.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2020 Jeg dekker alltid til flybridge ved regn... Ønsker ikke sofaer søkk våt, instrumenter osv Men vann ned i salongen...da har du et lekkasje problem... Jeg spyler gjerne dørken der oppe...men ikke instrumenter og sofagrupper.... Sitér dette innlegget Link to post
Gerhard Svart 21.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2020 Jeg fikk bare vann igjennom når jeg spylte instrumenter. Jeg spyler dørken uten problemer. Lekasjen kan jeg sikkert stoppe. Løfte opp instrumentene, litt Tec7, og så blir det vel tett. Men hvis ikke instrumentene tåler vann uansett, så er det ingen vits. Jeg har som sagt trekk til stolene, men det er kanskje unødvendig hvis kalesjen tas på når det er fare for regn på grunn av instrumentene. Gerhard Sitér dette innlegget Link to post
Nikk Svart 21.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2020 På min seilbåt ser det ganske likt ut; kontrollboks, instrumentpanel fra Volvo, sleipner baugthruster panel, vinsjkontroll, stoppwire og sigarettstikk. Har stått ute siden 2003 sommer som vinter uten tildekking, og fungerer fortsatt. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 21.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2020 Gerhard skrev for 2 timer siden: Jeg har som sagt trekk til stolene, men det er kanskje unødvendig hvis kalesjen tas på når det er fare for regn på grunn av instrumentene. Hva om du får sydd et trekk som dekker instrument, spaker og ratt. Dette kan brukes sammen med trekkene til stolene om du ikke ønsker å bruke heldekkende trekk over fly. En slik løsning er std fra fabrikk på Viksund 340. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Furu Svart 21.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2020 Hos meg er nesten sola verre en regnet, gummi rundt brytere sprekker, display blir usynlige og analoge instrument målere som skal være gass fylte varer ikke mange år før de dugger dog ingen problem med regnet Sitér dette innlegget Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002 Skipsvrak i norge på google. Furuholmen28.com Link to post
Havlengt Svart 22.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2020 Eg trur ikkje den elektroniske hendelen din er glad i vatn.. Du bør verken spyla den, eller la den stå utsett for vær og vind. Resten av utstyret tolar nok meir, men vil du ha lengst mogleg levetid og problemfri drift, bør dei dekkast til. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 22.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2020 For Volvo Denta D6 serien er alle instrumenter og kontrollere tette og utstyrt med vanttette plugger, Er det riktig motert med pakninger osv så er det også tett mot skroget. Ser at Sleipner har vanntette paneler og pakning, men ikke vantette kontakter. Så jeg tror dette varierer. Sitér dette innlegget Link to post
.Olsen Svart 22.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2020 Dekke til, men på en luftig måte. Ikke surre tett i glapakk/plast eller noe sånt som fanger fukten. Sitér dette innlegget Link to post
Scand Baltic Svart 22.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2020 Ser ut som om det har vært noe slags deksel over instrumentene tidligere? Selv har jeg heltrekk over fly. Dette for å slippe våte puter og tepper. Har i tillegg eget trekk over selve dashbordet. Dette brukes for å beskytte mot sola når heltrekket er av. Sitér dette innlegget Link to post
Gerhard Svart 22.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2020 Scand Baltic skrev for 11 timer siden: Ser ut som om det har vært noe slags deksel over instrumentene tidligere? Bra observert! Det følger med to klumpete bokser med tak over. De er for store til å bruke om sommeren, men jeg hadde de på i vinter. Da var de fine! Gerhard Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.