Jump to content

Kjøpe 10, 15, 20 år gammel Bavaria seilbåt?

zooper

Recommended Posts

Jeg solgte min 30 år gamle Jeanneau Rush 111 (Sun Shine 36), fordi jeg ville ha utstyr det hadde blitt uforholdsmessig dyrt å oppgradere med ifht verdien på båten, samt at jeg fortsatt ville sittet med noen løsninger fra åttitallet jeg ikke fikk gjort noe med (feks lav takhøyde). Da fant jeg det bedre å heller selge og kjøpe en båt (uansett alder) som hadde dette utstyret fra før med verditapet tatt ut, eller kjøpe en nyere båt og oppgradere i etterkant.

Jeg er ikke gjort av penger og er derfor villig til å kompromisse på noen ting, som feks to ratt, nedfellbar badeplattform, alder,, m.m. Det jeg er opptatt av er å få mest mulig lettseilt hytte for pengene.

Det er noen ting jeg må ha, og andre ting jeg veldig gjerne vil ha. Så godt som ingen av båtene jeg ser på har alt, og jo eldre jo mindre har de.

Må ha:

• Tre lugarer
  • 36-42 fot (nyere har gode løsninger i mindre forpakning)
  • Minst ett godt hjørne å sitte i salong (ikke to rette benker slik som finnes i modellene hvor dør til forpigg og bad står ved siden av hverandre i samme skott forrut)
  • Ankervinsj forut med kjetting
  • Ankervinsj akter (få eldre har dette)
  • Baugthruster (veldig få eldre har dette. Det er ikke avgjørende med kjetting)
  • Varmeapparat (de fleste har dette, men ikke alle med varmtvann)
  • Solcelle (få har merkelig nok dette)
  • Avtakbare daviter (så godt som ingen har dette)
  • Landstrøm med stikk i salong (de fleste har dette)
  • Kartplotter med autopilot (de fleste har dette)
  • Høyt cockpit-telt (flere eldre har en lav type som opptar bakre benk når nedfelt framfor en bøyle man kan gå under)

Vil gjerne ha:

• Varmtvann via dieselvarmer
  • Rulle-storseil (jeg vil veldig gjerne ha dette, men kan godta Lazybag eller enkel Lazyjack, dette da disse rulleseilene virker være en stor prisøker}
  • Langsgående bysse (men liker også klassikeren)
  • Elektrisk vinsj til forseil eller vinsjhåndak

Ting jeg ikke behøver

• Veldig dyre seil
  • AIS
  • Radar
  • Vindror
  • Vindgenerator
  • Eføy
  • Targabøyle
  • Livbåt
  • Watermaker
  • Annet havseilas eller regatta utrustning
  •  
Redigert av zooper (see edit history)

Nå kaster jeg en ball i luften her:

Elan Impression 384

Litt dyrere enn Bavaria, men som jeg har forstått et steg opp i kvalitet, uten at det er en tung og gammel Orust-Båt. Jeg ville ikke kjøpt båt nå da båter har steget enormt i pris. Her er et eksempel på en som ligger på finn nå:

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=146847606

Medlemmet @Kenneth82 kjøpte en om jeg husker rett for noen år siden. Du kan høre med han angående erfaringer. Tror hans eksemplar var en del billigere enn den på finn.no. 

Jeg er en slags gjest

enslagsgjest skrev for 10 timer siden:

ikke kjøpt båt nå da båter har steget enormt i pris.

Som også skyldes at prisen på nye båter har steget kraftig siden norske kroner har falt kraftig i verdi. I 2011/2012 kostet en euro 7.70 mot i dag 10,70 og dette slår direkte ut på pris i Norge i norske kroner og selvfølgelig også ut på verdien/prisen på brukte båter.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...