Jump to content

Kamkile til klatring som bergkile?

Knallipadden

Recommended Posts

Noen som har erfaring eller formening om man kan bruke noe ala dette som alternativ til bergkile man banker ned for å holde en 20 fots daycruiser i uthavn? Dette er en kamkile som brukes til fjellklatring. Man drar hendelsen i, dytter kilen på plass i sprekken og slipper. Kammen ekspanderer når du slipper og holder kilen på plass. 

Screenshot_20200621-092904~2.jpg

Klatreutstyr funker ypperlig til fortøying, alt fra små kiler til hexer og kamkiler. Jeg for min del bruker hexer mest. 

Viktig å huske på at når man først har begynt å bruke klatreutstyr til annet enn klatring så skal det ikke tilbake til klatreveggen;)

Testvinner;

Klatrere bruker kiler som føres inn i sprekker. Disse kilene veier minimalt, men tåler vekten av en mann i fritt fall i 30 meter. Klatrere har med seg et sett med mange slike, og kilene har gjerne ulike størrelser etter bergets sprekker. Det er greit å ha ulike størrelser for å finne feste for en båt, men ikke så viktig som for en fjellklatrer.

Kilen er rask å sette, og tåler drag i mange retninger. Ett sett koster fra 500 kroner, slik at hver kile har en pris på cirka 100 kroner. En kile på tykkelse med en tommel er en grei størrelse.

I følge https://www.batliv.no/

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Ok, var det jeg håpet på. Vanlige bergkiler må bankes på plass og det er ikke alltid de sitter så godt. Man ødelegger hørselen også hvis man ikke bruker ørepropper eller klokker. Klatrekiler settes fort på plass uten bruk av verktøy og er mye lettere å få løs igjen senere. 

Helt topp.

Bruddstyrker er fra ca 3-5kn på små kamkiler opp til 12kn på store kiler og andre statiske sikringsmidler.

Kamkiler er for parallelle sprekker og vandrer gjerne innover av små bevegelser i tau etc. Plasser slik at de har noe i bakkant som hindrer de fra å vandre seg løst.

Hexer og kiler fint men kan være vanskelig å få ut etter belastning.

Mye er alu av forskjellige slag men lurt å skylle med ferskvann av og til.

Kamkilene dine ser ut til å være en tidlig generasjon av fleksible type så de begynner vel å bli 20 år gamle, da kan det være greit å bytte slyngene etterthvert.

(Regelen for klatreutstyr til klatring er å skifte ut slynger nylon/dyneema og etter 5 år pga bruddstyrker som reduseres over tid.)

Det ligger fryktelig mye utrangert klatreutstyr i loft og boder som egner seg til dette formålet. Mange som har måttet gi opp klatredrømmene når familielivet kom ?

Hender det dukker opp noe på finn, men da skal folk gjerne ha i overkant godt betalt for gullet sitt. Samtidig er klatrere flest skeptiske til brukt klatreutstyr så alle muligheter for å finne noe billig.

Å kjøpe nytt til dette formålet høres helt villt ut..

mabelle skrev 24 minutter siden:

Det ligger fryktelig mye utrangert klatreutstyr i loft og boder som egner seg til dette formålet

Det tenker jeg også, tipper at slikt utstyr skal/blir utrangert etter en viss rid og erstattet med nytt.

Det handler jo tross,alt om lov og død for klatrefolket.

For oss er det ikke like kritisk, jeg kunne fjerne betalt noen hundringser for slike, men ikke 1000++

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...