
jerognal
Det eneste eg tror du skal være redd for er tæring. Har den hatt skifte av sinkanoder(spesielt de ved pluggene i blokken) jevnlig er den mest sannsynlig ok. Måten å få en sikker diagnose på tæring er faktisk å ta ned undervannshuset og lyse opp på eksosrøret. Er det helt og fint er motor ok. Eksosrøret ryker først.
Vann i oljen er og et tegn på tæring, men da har det kommet langt og motor krever mange og dyre deler.
En kompresjonstest vil avsløre om motor er utslitt.
Defekt termostat er vanlig medfølgende kondens i olja. Så termostatbytte er service på disse motorene.
Jeg vil si at en motor står seg ihjæl før den blir utslitt, så punktlig service er det viktigste. Bytte av anoder er tidsavhengig og ikke avhengig av timer kjørt.
Eg har sjøl en F50 2000 mod. Som ny. Min forrige F50 hadde omfattende tæring så det ble mye dyre deler og en hel vinter i garasjen. (Nytt eksosrør, bunnpanne og adapterplate).