Jump to content

Huwa 26 Motor tips?

sumner

Recommended Posts

Hei! Kjøpt en huwa 26 i bra stand med en 58hk kubota motor.

motor sviver greit og har blitt servet verdt år.

marsjer på rundt 16-1800 rmp i 6.5 knop

Noe over 2000 så synes jeg ikke det høres ut som motor har det noe komfortabelt :-) 

tenker og ta ut motor til vinter å overhale den med rep sett, det øker gjensalgsverdi og det er greit å vite at alt er 100.

her kommer spørsmålet er det noen andre motorer som kunne passet som hadde gitt litt mer masjfart? Drømmen hadde vært 10 knop.

en eske ny motor er ikke aktuelt det må være nogenlunde realistisk mtp båtens verdi.

det er rett aksel per dags dato, utvekslingen vet jeg ikke.

mvh

Skroget er halvplanende og kan under gode forhold tåle over 20 knop. Marsjfart på 10-12 knop skjønner jeg godt at du ønsker deg. Jeg hadde en undermotorisert Huwa før og det var ikke spesielt behagelig i sidesjø i 6 knop. Jeg ville trodd at Kubotaen på 58hk med rett propell og ellers alt i orden burde gi marsjfart på i hvert fall 8-9 knop? 4 sylindret Ford 4,15l med turbo og 120 hk tenker jeg et perfekt for Huwa! Men da må du regne med motorkasse, vil tro den er er for grunn under dekk.

Redigert av Sandebukta (see edit history)

Askeladden 14, GH14, Huwa 26, Sagen 30, Joro stål 35, Beach craft 46

Sandebukta skrev for 1 time siden:

Skroget er halvplanende og kan under gode forhold tåle over 20 knop. Marsjfart på 10-12 knop skjønner jeg godt at du ønsker deg. Jeg hadde en undermotorisert Huwa før og det var ikke spesielt behagelig i sidesjø i 6 knop. Jeg ville trodd at Kubotaen på 58hk med rett propell og ellers alt i orden burde gi marsjfart på i hvert fall 8-9 knop? 4 sylindret Ford 4,15l med turbo og 120 hk tenker jeg et perfekt for Huwa! Men da må du regne med motorkasse, vil tro den er er for grunn under dekk.

takk for svar! Må si motorkasse frister svært lite hehe, hva med vp d3 130hk? Bygger den lavere? Vet du hvordan jeg kan sjekke opp om propell/utveksling er «rett» ?

Størrelsen på motorene må du nesten søke opp og måle plassen under dørken. D3 130 var litt annen prisklasse enn Forden jeg foreslo også vil jeg tro!

Du kan begynne med å sjekke i manualen til Kubotaen hva som er maks turtall og se hva du får maks med båten (i gir). 

Jeg kjenner ikke motortypen, om det er en tung lavturtallsmotor, lettere med turbo osv. Men hvordan hører du at den mistrives over 2000 rpm? 

Askeladden 14, GH14, Huwa 26, Sagen 30, Joro stål 35, Beach craft 46

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...