Jump to content

Bytte styrewire/snekke, eller «billig» hydraulisk? 60hk / Yamarin 4730

nordan family 27

Recommended Posts

Ikke helt happy med styringen på en Yamarin 4730 Big Ride med 60 hk Mercury. Båten er fra -93, men motoren var ny i 2012. Antar wire ble byttet da.

426AA060-EDBE-430F-BB99-E269538210DB.jpeg.5b04e2723345d7dbb06bba2623cd7aee.jpeg

Jeg opplever mye dødgang på rattet (vrir rattet en del uten at det er bevegelse i kabel, og heller ikke motstand). Utslitt snekke? Feil snekke (Morse) til kabel (teleflex)?

02CDAECA-8FA5-4C15-946C-0C73B899936A.jpeg.e804b93e68f41454fbbf3c1459ade65f.jpegDF1012CC-4B0A-4050-B390-74C9C4C00920.jpeg.5da7628308365b737fbfd296c10dd40f.jpeg

I sakte fart er motor lett å snurre på. Men i plan / høy fart synes jeg det er for tungt å vri på rattet. Har en annen skjærgårdsjeep også med 30 hk, og der tenker jeg ikke over at det blir så tungt i fart. 

76D92CC4-3C24-44E0-A92C-3DDE87290272.jpeg.a4f1684868ee1ba51e25816949577267.jpeg

Så jeg lurer på om jeg skal bytte snekke, eller kabel, eller begge deler. Eller sette på en rimelig hydraulisk løsning - det er jo ikke så mye opp dit til de billigste pakkene uten tilbakeslagsventil.

Et moment her er at jeg nok ikke får ut styrewire hel (og ikke inn heller) da hullet i motorbrønnen ikke er helt på linje med motorens rør, så den har nok vært tredd i før motoren ble festet. Jeg kan jo utvide/lage nytt til formålet.

Problemet foran vil også være et problem ved montering av de hydrauliste styringer som trenger å få tredd en lang stang. Ser imidlertid på videoene at disse stengene er ganske tynne, og da går vinkelen kanske. Eller så må jeg borre et nytt hull.

70E510DC-40EB-4B90-862C-7C89B43C3664.jpeg.d9e3add193e162bf9348b3426be65706.jpeg

Så, noen synspunkter? Hydraulisk? Ny snekke? Ny snekke og ny wire?

Kabel er kanskje ok men har du dødgang er det bare å bytte snekke. Kabel kan du smøre opp igjen om den er tørr og treg. 

Trekk kabel ut av båten. Teip fast en trakt på enden. STå høyt så kabel henger rett ned. Fyll trakt med girolje og jukk inn/ut til det kommer olje ut i andre enden. IKKE bruk grease.

De fabrikkmonterte snekkene i 4730 er ikke verdens beste. 

Ville heller kjøpt en NFB (NoFeedback) mekanisk snekke enn en billig hydraulisk.

Vær forberedt på at rattet kan ryke når du skal ha sjiten fra hverandre. Eirer noe jævlig på rattakselen.

Kjøpte et nytt Kinaratt på E-bay. Det funker supert. Snekka er ikke tilrådelig å handle annet enn kvalitet her hjemme.

Redigert av jerognal (see edit history)

Skal IKKE fett i kabel! Tykk olje er tingen. Som girolje.  80-90 olje...

Om du derimot får noe særlig olje inn uten å demontere tviler jeg på...

Dette med M66 M58 husker eg dårlig. Husker eg surret litt med å forstå dette når eg bytta snekk til NFB. Men som sagt eg byttet bare snekke. Så har orginal kabel enda....

Redigert av jerognal (see edit history)
jerognal skrev for 1 time siden:

Kabel er kanskje ok men har du dødgang er det bare å bytte snekke. Kabel kan du smøre opp igjen om den er tørr og treg. 

Trekk kabel ut av båten. Teip fast en trakt på enden. STå høyt så kabel henger rett ned. Fyll trakt med girolje og jukk inn/ut til det kommer olje ut i andre enden. IKKE bruk grease.

De fabrikkmonterte snekkene i 4730 er ikke verdens beste. 

Ville heller kjøpt en NFB (NoFeedback) mekanisk snekke enn en billig hydraulisk.

snekkene som lages for M58 type kabler er ikke de mest solide nei , beregnet for opptil 55hk. Styringa blir tight og fin etter bytte men syns de blir slartete litt for fort de utsettes for litt belastning. 

Helt enig ang gearolje og ikke fett.    Tar man kabel ut av båten , og den ligger skjult  - fest en trekkefjær eller noe slik at man har noe å trekke tilbake med.  Glemte det på en Bella jeg hadde - det var en h......  jobb å få på plass igjen 

Har ultraflex NFB styring på yamarinen min med F115 , den har fungert knirkefritt og jeg har aldri savna hydraulisk 

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Etter en del om og men, så tror jeg at jeg har lyst til å bytte snekke og kabel og gå opp fra M58 til M66 kabel med kraftigere snekke. Tror det blir bedre. Så langt jeg har klart å lese er dagens kabel ment for motor opp til 55 hk og har 2.8 runder på rattet til fullt utslag, mens M66 er opp til 250 HK og har 4 omdreininger til fullt utslag. Det må jo være en annen "utveksling" på den snekka som gir denne forskjellen, og jeg tenker at det vil hjelpe på mitt "problem". 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...