Roger og Olina Startet 21.Juni.2020 Link til dette innlegget Startet 21.Juni.2020 Jeg funderer på om en kan Kan en koble solcellepanel til Sterling lader og har det evnt noe for seg? Har nettopp kjøpt 160w solcellepanel og har en slik Sterling dynamolader som i teorien lade opp til 5 ganger raskere enn hva dynamo en gjør. Kjøpte denne laderen av Becker og den ser slik ut. Den jeg har, er på 80A Tanken var da å koble lade regulatoren fra panelet til dynamoladeren. Men om det ikke har noe for seg, så bruker jeg ikke masse tid på det heller.. Kanskje du kan svare på dette @Joerg Becker ? Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 21.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2020 (redigert) Hei. Teoretisk er det mulig. Men praktisk blir det mer tap enn fordel med solceller. Laderen er beregnet for å hente effektiv strøm fra dynamo, som i videre følge blir transformert dit den skal med riktig spenning ift. lade-trinnene. Det er disse poeng som gjør den nyttig. Bruk helst en god og effektiv solcelleregulator isteden, og den da koblet direkte til forbruksbank. Dvs. uten noe annet i mellom som har spenningsfall. Jørg Redigert 21.Juni.2020 av Joerg Becker Kvalitativ forbedring av svaret. (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Roger og Olina Svart 21.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2020 Joerg Becker skrev 27 minutter siden: Hei. Teoretisk er det mulig. Men praktisk blir det mer tap enn fordel med solceller. Laderen er beregnet for å hente effektiv strøm fra dynamo, som i videre følge blir transformert dit den skal med riktig spenning ift. lade-trinnene. Det er disse poeng som gjør den nyttig. Bruk helst en god og effektiv solcelleregulator isteden, og den da koblet direkte til forbruksbank. Dvs. uten noe annet i mellom som har spenningsfall. Jørg Takker og bukker for tilbakemelding. Da er ikke det en god plan og bruker heller lade regulatoren som fulgte med. Mvh, Roger Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.