Jump to content

Usosial oppførsel i uthavn, Vestre Dragsund i går kveld

Sjøbliss

Recommended Posts

Støtter flertallet. Dette er helt uakseptabelt. "Man får da tåle litt" holdningen er en stor misforståelse.

Hvis noen få skal da det mer gøy enn vanlig på bekostning av at mange får det en del kjipere, så blir resultatet at færre har det bra.

Så lenge de ikke skader andre skal jeg tåle at de gjør nesten hva som helst, men da får de finne seg et sted å gjøre det der de ikke plager andre. Dette er ikke et spørsmål om å være moralpoliti. Dette er kun ren egoisme og umoden oppførsel fra deres side.

Hva var navnet på båten @Sjøbliss?

En stor pose med matavfall i cockpiten og utover dekket til en seilbåt var en gøyal "takk for sist" jeg så en gang. Det var et mukbang-show fra en annen planet i det 100 måker kastet seg over koldtbordet. Og det var tidenes nedvasking av en forunderlig blanding av BBQ-marinade, fugledritt og skalldyrsaft som ventet gårsdagens helter når de omsider stakk hodene opp av lukene. At de skammet seg så man på lang avstand.

Folk som har kommet i den formen som på videoen er det ofte ikke noe poeng i å snakke til. De hauser hverandre opp og om de blir snakket til så skal de tøffe seg for hverandre.

Det handler om å se an situasjonen. Ligger det mange båter rundt som tydelig ikke er interessert i fest og fanteri på en stille sommerkveld, blir man neppe særlig populær av å dra i gang tidenes party om bord. :boxing:

Ligger man derimot midt i sentrum med likesinnede, er det bare å kjøre på (innen rimelighetens grenser). :cheers:

Redigert av S/Y Emma (see edit history)
Havelle skrev 37 minutter siden:

Hva var navnet på båten @Sjøbliss?

Jeg noterte ikke navnet og tenker uansett det ikke sømmer seg å henge de ut. Noen kan kanskje kjenne de igjen på videoen. Men vi kunne tatt mye mindre flatterende video om vi ønsket... ???

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

I min ungdom jobbet jeg noen sommersesonger på et par forskjellige det en i dag kaller "partybåter". For oss var det gjerne sommeravslutning for ett firma og tilsvarende firmagreier. Frisørsalonger var alltid stas ;-). Vi hadde også en del rene "kjøp billett" med skjenkebevilling ombord turer. 

Hvor vi gikk kom an på både ønsker, været og det ene og det andre, men vi seilte veldig gjerne innom populære uthavner. Var stemningen god så la vi oss gjerne til en stund også. 

Den store forskjellen var at vi, dengang, ikke kjørte på med en helvetes musikk når vi gikk inn, og vi dro ikke inn i uthavner så seint at vi risikerte å vekke unger og andre. 

Støyen vi lagde var stort sett kvinnfolk og gubber som hoia og skreik, latter og "godlyder" en fredag eller lørdagskveld på sjøen. 

----------

Poenget mitt. Moro og fest hører til i helgene, også ute i "guds frie natur". 

Klarer ikke å se at den som mener det skal være stille 2300 på en lørdagskveld i uthavn har noe mer rett enn den som mener festen bør kunne fortsette i 3-4 timer til. 

Men sinnsyk høy musikk som overdøver normal snakk og dominerer hele bukta, det er ikke greit. Det er bare dårlig gjort. Samtidig så må en faktisk gi beskjed. Med 2, og stigende, promille kan det godt tenkes at den som styrer volumet faktisk tror hele verden elsker den siste skiva til Freddy Kalas... 

Og jeg tror heller ikke det hjelper om den som gir beskjed har pumpa blodtrykket opp på max og eksploderer i raseri. 

-----------

Husker RS kom og trua med å spyle både oss og bålet vårt med vannkanon om vi ikke pakka i sammen :cool: (Når jeg ikke jobbet på "partybåt"). Så kanskje vannkanon på et par utvalgte båter kunne løst noe av problemet :lol:

------------

Om en vil ha myndighetens hjelp vil det være en god start å legge seg i uthavn i en av de maritime nasjonalparkene, der skal det være stille, ikke bare etter 2300. 

Redigert av Hper (see edit history)
Hper skrev 20 minutter siden:

Klarer ikke å se at den som mener det skal være stille 2300 på en lørdagskveld i uthavn har noe mer rett enn den som mener festen bør kunne fortsette i 3-4 timer ti

Vel, men at 1båt skal terrorisere et 10-tals andre båter? Kan du ikke se for deg det senarioet og likevel mene at det er OK? Jeg snakker ikke om "rett til", men hva med hensyn til å ta hensyn til flertellet, - demokrati?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Lars H. skrev 28 minutter siden:

Vel, men at 1båt skal terrorisere et 10-tals andre båter? Kan du ikke se for deg det senarioet og likevel mene at det er OK? Jeg snakker ikke om "rett til", men hva med hensyn til å ta hensyn til flertellet, - demokrati?

Du leste muligens ikke det jeg skrev rett etterpå. 

"Men sinnsyk høy musikk som overdøver normal snakk og dominerer hele bukta, det er ikke greit. Det er bare dårlig gjort."

-----

Og ellers så er det jo som det er med sånt. Noen syns det er trivelig å høre at det er liv på sjøen i sommernatta, andre roper "terror!". 

100% udemokratisk, 100% subjektivt syns jeg det er greit med festing i uthavner på fredag- og lørdagskvelder. 

Sinnssykt høy musikk påført ufrivillig syns jeg er en uting uansett hvor og når. 

Havelle skrev 1 time siden:

Støtter flertallet. Dette er helt uakseptabelt. "Man får da tåle litt" holdningen er en stor misforståelse.

Hva er misforstått, det normale er veldig bredt. Det vil si at når det er veldig mange samlet på ett sted må vi alle "tåle" litt utover vår vanlige norm. Barne familier med små barn vil gjerne ha ro fra kl 18.00 andre fra kl.20.00. De aller fleste mener ro senest Kl 23.00 og andre igjen sier at 23.00 er på hverdager. Når man i tillegg ikke ser eller skjønner at man plager andre med støy så blir dette tuklete. For noen er Freddy Kalas allsang og god stemning for andre er det ikke det. Jeg for min del er Happy så lenge ingen drar frem trekkspillet.  Med så mye båter og folk som det er på godværsdager vil det oppleves som ubehagelig for noen. Dragsund og Middagsbukta er kjent som  helge"Fest" havner de siste 15-20 åra. Så om noen vil skyve barna foran og bli ett offer som føler seg krenket på grunn av fylle rør og høy musikk er muligheten tilstede i år. Om noen vil ta på seg oppgaven med å fortelle alle som ikke oppfører seg skikkelig: om å dempe seg eller reise et annet sted vil jeg veldig gjerne lese om det etterpå. Og til Grønnskollingen, send meg en pm så får du adressen. Når du pisser i potteplantene våre trenger du ikke bekymre deg for meg. Men en jeg deler avis med vil muligens bli litt muggen og aggressiv. Jeg er forøvrig veldig fornøyd når jeg får det som jeg vil ha det......

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-05-20-28/KAPITTEL_2-5#KAPITTEL_2-5

se 181.c

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1995-08-04-53/KAPITTEL_2#KAPITTEL_2

og 7

Det er altså klart en politisak om noen bråker slik at andre plages på natta. Selv tenker jeg at politiet bør få lov til å bruke tiden sin på andre ting, og det beste er om folk reflekterer over at dette ikke er grei oppførsel. Ellers syntes jeg det var et godt forslag tidligere i tråden at man bør samle alle de andre i havna som plages og møte opp en større gruppe for å synliggjøre at man ikke liker festbråk. 

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Grønnskollingen skrev for 16 timer siden:

Om du ser meg urinere i potteplantene dine - ville du tenkt det var helt allright så lenge jeg spaserte videre etter tilsnakk? Litt må man jo tåle.

minner meg om denne, syntes den var god:

:-)

pisse.JPG

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

Framtia skrev 7 minutter siden:

Ellers syntes jeg det var et godt forslag tidligere i tråden at man bør samle alle de andre i havna som plages og møte opp en større gruppe for å synliggjøre at man ikke liker festbråk. 

Da må du lese 182 

Ett år om du er med i "gruppa", tre år om du tok lederansvar. :cool:

Om ikke annet så kan en få en solid pause fra "uthavnhelvetet" :lol:

Litt fra spøk til alvor. Ordensforstyrrelse med lyd og leven er ikke noen stor greie på noen måte. En går seg straks inn i verre greier om en vurderer "håndfaste tiltak" for å stoppe støyen. 

Og det er vel også verdt å tenke på. Lyd kan skade nattesøvnen eller ødelegge "stemninga" for noen. Å reagere mot støyen og ende opp i trusler mot person eller eiendom er langt mer seriøst og faktisk en "stor greie" på de fleste plan.

Så.. skal en ringe politiet på en lørdagskveld? Jeg syns ikke det så lenge det kun handler om støy.  Politiet har langt viktigere saker å ta seg av. 

-------

Beklager å måtte si det.. personlig tenker jeg øreplugger, med eller uten støydemping, eller bruke den store fordelen en har når en er i båt med at en kan slippe fortøyningene og dra ett annet sted. 

For all del, honnør til den/de som faktisk klarer å få et party til å dempe seg uten å skape dårlig stemning for seg selv. "Tommelopp". Jeg fisler avgårde til neste plass, eller trøkker ørepluggene litt ekstra inn, tar en akkevitt eller to og prøver å sove. 

Framtia skrev 1 minutt siden:

skjønner ikke hva 182 har med dette å gjøre...?

Man har full rett til å gi beskjed om at bråk ikke er akseptabelt. Dette må man formidle på en konstruktiv måte, men ellers overlate til rette instans om det ikke lar seg løse. 

Det var nå en spøk da. Om å lede "Opptøyer" med trusler mot andre personer eller eiendom. Hva gjør en om en samler en gjeng for å få noen til å gi seg?

Dette handler ikke om å stoppe den "ene festen", men å bygge opp gode holdninger slik at problemet med festing i uthavner ikke bare øker på. Min erfaring er at vante båtfolk klarer fint å ha det hyggelig uten at de må ødelegge for andre (hør på Odd Børretzen fine vise om Tønsberg havn om natta). Nå er det vel mange som prøver båtlivet for første gang, og kanskje har de ikke forstand for at slikt bråk ikke er greit?

Jeg synes selv ikke det er hverken lett eller hyggelig å snakke til noen som bråker. Men jeg tenker uansett at man har en rett til å si ifra når det blir for ille. Det kan godt være at man skal vente til neste dag også. 

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

1 hour ago, Hper said:

Da må du lese 182 

Ett år om du er med i "gruppa", tre år om du tok lederansvar. :cool:

Om ikke annet så kan en få en solid pause fra "uthavnhelvetet" :lol:

Det er ikke snakk om å forårsake opptøyer eller yppe til kamp, men å visualisere at man er mange som mener lyden er problematisk. Det er lett for bråkmakerne å overse eller kødde med en enkeltperson som kommer for å si ifra, men hvis det kommer 40-50-60 personer i samlet flokk så skjønner de kanskje at det de holder på med ikke er populært og at man ikke er noen majoritet som kan gjøre som man vil. Det er også mye vanskelige å tøyse bort situasjonen når det står en større folkemengde der og er uenig.

Ingen grunn til å bli fysisk, bare vise at man er mange som er uenige, og ikke la en enkelt modig sjel ta hele støyten alene.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Popeye70 skrev 14 minutter siden:

Det er ikke snakk om å forårsake opptøyer eller yppe til kamp, men å visualisere at man er mange som mener lyden er problematisk. Det er lett for bråkmakerne å overse eller kødde med en enkeltperson som kommer for å si ifra, men hvis det kommer 40-50-60 personer i samlet flokk så skjønner de kanskje at det de holder på med ikke er populært og at man ikke er noen majoritet som kan gjøre som man vil. Det er også mye vanskelige å tøyse bort situasjonen når det står en større folkemengde der og er uenig.

Ingen grunn til å bli fysisk, bare vise at man er mange som er uenige, og ikke la en enkelt modig sjel ta hele støyten alene.

Akkurat det greiene med å vise til §182 om opptøyer var en spøk.

Men fortsatt er støy på en helgekveld som peanøtter å regne i forhold til hva som kan oppstå når en har akkurat den kombinasjonen en har med alkohol, feststemte folk, noen som har det kjempegøy og noen som er veldig irriterte. Ville bare peke på at det kan være helt riktig å enten dra ett annet sted eller rett og slett finne seg i det. 

En pleier vel å si at en god seiler seiler rundt i stedet for inn i problemer, det kan kanskje noen ganger være en god regel i uthavn også? 

Bare for å være tydelig, jeg er ikke for at noen skal ødelegge for mange andre, det er noe dritt. Men er usikker på at det kan/skal løses med at to, eller flere tilfeldige sivilister skal "møtes" og den ene parten presses til å avslutte noe de syns er stor stas, særlig når det er rus i bildet hos en, og gjerne begge parter. 

Dette med lov og rett er ikke alltid lett...

Kikket på videoen på nytt, samt et par facebookinnlegg jeg har i kretsen..... jeg kjenner til festbåten, hjemmehavnen og de fleste av de som var ombord, viser det seg.

Men at det er lagt ut en video som identifiserer tid/sted og gjøremål til enkeltpersoner er i seg selv straffbart, og har en standard bot på 15.000,- for brudd på personvernlovgivingen. Men brudd på politivedtektene i den angjeldende kommune (som normalt styrer støy-håndhevelse) sjelden kommer opp til det. 

Så når rett skal være galt, så er det kanskje ikke fest-båten i denne tråden som ligger nærmest kanten av loven? Videoen skulle ikke vært særlig mer innzoomet før kanten var nådd. Det er ikke tillat å publisere bilde eller video av andre uten samtykke.

De som holdt på nå i helgen ble tilsnakket av en hyggelig og diplomatisk eldre mann. Han hadde, en ikke helt uproblematisk, samtale som tilsynelatende gikk bra. Var ikke noe dramatikk. Da jeg så han ro bort gikk jeg ut for å støtte han om det ble behov. Heldigvis var det ikke noe aggressivitet på noen sider (som jeg så). 

Jeg personlig tror de hadde tenkt å bryte opp allerede da en av båtene dro ca 10 minutter før tilsnakket. Grunnen til at jeg startet tråden var to-delt. En ting er Dragsund spesielt. Er dette blitt en fest-havn? Andre delen er, har man lov å holde på slik i uthavn? 

Så er det denne spesielle gjengens exit som er hoderystende, men det er i og for seg en helt egen sak. Og den er absolutt straffbar... 

Om jeg skal dra frem noe positivt (helt subjektivt), så hadde de ganske god musikksmak. Nå er kanskje jeg på alder med de som moret seg der borte, så det er nok noen felles referanser. Men Metallica, RHCP, Jokke & Valentinerne og ACDC er kanskje ikke for alle.... 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Sjøbliss skrev 3 minutter siden:

De som holdt på nå i helgen ble tilsnakket av en hyggelig og diplomatisk eldre mann.

Det er egentlig ett godt tips. At utsendingen ikke utgjør en trussel som kan gi status for noen å "ta". En hyggelig eldre mann, en kvinne.. er nok ofte et bedre kort å spille enn feks en som meg, 50 år gammel og lett for å la meg rive med og ikke går av veien for å bli stygg i kjeften ;-)

Sjøbliss skrev 3 minutter siden:

<klippet>

Om jeg skal dra frem noe positivt (helt subjektivt), så hadde de ganske god musikksmak. Nå er kanskje jeg på alder med de som moret seg der borte, så det er nok noen felles referanser. Men Metallica, RHCP, Jokke & Valentinerne og ACDC er kanskje ikke for alle.... 

Terror for noen, jeg hadde, som deg, satt pris på musikken. Og akkurat det viser noe av problemet. Terror for noen, helt ok for andre. 

Satt på terrassen og slappa av med kona her en kveld når noen dro på med steinhard ettellerannet på tysk, du vet sikkert hva ;-). Knallbra musikk og stemninga var helt upåklagelig, skriking, brøling, latter og godlyder, de hadde det åpenbart veldig gøy. Koselig, både jeg og kona gliste godt. Kan garantere at flere av naboene våre her ikke så sånn på det. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...