Sjøbliss Svart 23.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2020 Vi er nok litt enige men også uenige @Hper. Problemet som jeg ser i Oslofjorden er at det ikke er så mange havner å gå til. Dersom man ønsker seg en fredelig tur på sjøen så må man være med på at den skal deles med ganske mange andre. Du får ikke noen havner for deg selv så da må man kunne klare å respektere hverandre. Men igjen, jeg forventer på ingen måte stilhet som på en fjelltopp alene.... :D Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
quantumduck Svart 23.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2020 Hper skrev for 19 timer siden: 100% udemokratisk, 100% subjektivt syns jeg det er greit med festing i uthavner på fredag- og lørdagskvelder. Sinnssykt høy musikk påført ufrivillig syns jeg er en uting uansett hvor og når. Festing med lavt snakk og sinnsykt lav musikk tror ikke jeg heller noen har noe imot? Men det er vel ikke dét vi diskuterer heller? Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 23.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2020 Hper skrev for 19 timer siden: eller bruke den store fordelen en har når en er i båt med at en kan slippe fortøyningene og dra ett annet sted. For all del, honnør til den/de som faktisk klarer å få et party til å dempe seg uten å skape dårlig stemning for seg selv. " 1) Erfaringsmessig er det veldig få av disse partyløvene som klarer å gjøre akkurat dét. Eller tenkte du at det var alle andre i havna som skulle kaste loss? Isåfall sier det vel sitt ... 2) Et party som demper seg vil sjelden skape dårlig stemning, den oppstår når de ikke demper seg. Sitér dette innlegget Link to post
.Olsen Svart 23.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2020 Grebbestad, Smøgen, Stavern, Fredagshølet, Tordenskioldbukta (Hvaler) Vestre Dragsund, Langesund, Tønsberg, Strømstad Hva med en liste over havner der en ikke kan forvente god nattesøvn i helger og ferier? ----- Så kan bråkmakerne si "ikke si du ikke ble advart" ;-) Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 23.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2020 nordan family 27 skrev for 17 timer siden: Men at det er lagt ut en video som identifiserer tid/sted og gjøremål til enkeltpersoner er i seg selv straffbart, og har en standard bot på 15.000,- for brudd på personvernlovgivingen. Det er nok en sannhet med modifikasjoner. Det er ikke generelt noe forbud mot å publisere bilder der personer kan identifiseres, det skjer jo hele tiden i alle media. Sitér dette innlegget Link to post
.Olsen Svart 23.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2020 quantumduck skrev 4 minutter siden: Festing med lavt snakk og sinnsykt lav musikk tror ikke jeg heller noen har noe imot? Men det er vel ikke dét vi diskuterer heller? Fest med lavt snakk? Da er vi over på noe som vel akkurat har blitt legalisert til privat bruk, men det er kanskje utenfor tema. Ikke for det, ser for meg trådene her inne når den søtlige lukta sprer seg utover i havna.... Det er alt for høy musikk jeg ikke liker. Særlig om det er musikk jeg ikke liker. Høy musikk jeg liker er helt ok. Folk som skråler, flirer og fester med høye stemmer er helt ok i helgene og feriene. Syns jeg da. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 23.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2020 @Hper Det er da ingen som sier man ikke lage støy i ferier? Spørsmålet er hvor og når det er ok og ikke. Og så dreier ikke dette seg så mye om hva bare akkurat du syns. Jeg syns for min egen del at jeg skal få gjøre akkurat som jeg vil hele tiden jeg også, så det er ikke så veldig originalt. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 23.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2020 Hper skrev 8 minutter siden: Grebbestad, Smøgen, Stavern, Fredagshølet, Tordenskioldbukta (Hvaler) Vestre Dragsund, Langesund, Tønsberg, Strømstad Hva med en liste over havner der en ikke kan forvente god nattesøvn i helger og ferier? ----- Så kan bråkmakerne si "ikke si du ikke ble advart" ;-) Tja, hvorfor skal en styre unna de fleste populære gjestehavner i hele ferien fordi de er "rødmerket" og forbeholdt partyfolket? Men hvis du drar den litt videre så kan det kanskje være noe, enkelte av disse havnene er såpass store at man kan ligge helt greit i den ene enden mens party foregår i den andre enden. Eksempelvis Strømstad. Og hvorfor føkke opp hele ferien til folk, party-nissene kan vel klare å beherske seg på ukedager, mer eller mindre? Må det være full pupp 24/7? Hvorfor skal jeg styre unna Smögen i hele ferien, hvorfor skal jeg ikke kunne dra dit på en onsdag og forvente å få sove? Sitér dette innlegget Link to post
.Olsen Svart 23.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2020 quantumduck skrev 7 minutter siden: @Hper Det er da ingen som sier man ikke lage støy i ferier? Spørsmålet er hvor og når det er ok og ikke. Og så dreier ikke dette seg så mye om hva bare akkurat du syns. Jeg syns for min egen del at jeg skal få gjøre akkurat som jeg vil hele tiden jeg også, så det er ikke så veldig originalt. Jeg syns også du skal få gjøre akkurat som du vil. Du kan feste, brøle og skråle om du ønsker. Men skal du blåse gelcoaten av båten med stereo forlanger jeg å få være med på å bestemme spillelista. Der går min grense. Og ja, jeg syns folk må akseptere bråk om de legger seg på plasser kjent for festing. Blir det for fælt så kan en gå. Kan en ikke gå fordi en selv har drukket... Vel, hvem bryr seg, en har valgt det selv Sitér dette innlegget Link to post
.Olsen Svart 23.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2020 Qantumduck. Enig. Vi legger oss alltid langt ut i Strømstad. Tipp topp sted, bråkete i helgene, men fint uansett. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 23.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2020 @Hper Takk, men det er nok mange som ikke deler ditt syn på hva jeg kan foreta meg og ikke i andres nærvær i gjestehavner og uthavner. Sitér dette innlegget Link to post
Hedwig Svart 23.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2020 (redigert) Dette er jo egentlig ganske enkelt. Men man kan begynne å nærme seg moralfilosofi om man ikke er forsiktig ;) Spørsmålet er jo "i hvilken grad skal ønsket til et enkeltmenneske eller en liten gruppe mennesker få forrang foran andre individers eller gruppers behov". Noen ganger løser dette seg selv. Et tenkt eksempel er fire båter som alle ønsker en rolig kveld alene i uthavn. Dersom uthavnen er stor nok for de fire, og alle er rolige, vil nok alle konkludere med at selv om de helst skulle vært helt alene i uthavnen, er det bare rett og rimelig at de gir etter på deres ønske om å være helt alene, fordi de andre båtene også må få en del av deres ønske oppfylt. I den andre enden er de som mener at deres ønske må trumfe alle andre. Ett tenkt eksempel kunne være at første båt som kom til Dragsund bestemme seg for at de ønsket å ha plassen alene og trekke en kjetting over innløpet. De ville da ment at deres ønske om å ha det slik de vil, altså å være helt alene, er viktigere enn alles andre ønsker, altså å få lov til å benytte Dragsund. Da nærmer man seg særdeles ubehagelige mennesketyper, men det finnes jo en del slike mennesker. En del av disse har psykopatiske eller sosiopatiske trekk (interessant forskjell på disse to typene). Typiske tegn man kan se etter er utsagn som "hvis de gjør x så må de forvente y og det er derfor riktig å gjøre y mot dem" og "jeg er en katt i en verden full av mus". (Begge er direkte sitater hentet fra studier på psykopater). Nå er det vel ingen som har med seg en kjede til å stenge Det gyldne horn i båten, men med en del forbehold, så følger de som legger seg i en uthavn sammen med mange andre mennesker og bestemmer seg for å lage bråk og fyll samme prinsippet - de ønsker å ha hele havnen på sine premisser og det er ikke så interessant hva andre mener eller ønsker. Sier en del forbehold, fordi gruppedynamikk har mye å si, det samme har rus. Følelsen av at "dette er noe helt spesielt" kan også innvirke. En samling av ellers omtenksomme mennesker kan f.eks. gjøre mye uhensynsfullt på et utdrikningslag, og det er viktig å vise litt forståelse for slikt også. Disse på videoen som aktivt gikk inn for å ødelegge for andre (i alle fall i urineringen på vei ut) kan i andre sammenhenger være samvittighetsfulle og gode mennesker, og ville skamme seg dypt over hva de har gjort. Da er det viktig å være forståelsesfull og godta unnskyldningen. Nå forstår jeg det slik at det ikke var ungdom, men er det ungdom så har de ikke fullt ut utviklet evnen til å forstå konsekvensene av sine egne handlinger og hva det gjør med andre, vi har vel alle - uansett om vi vil det eller ønsker å innrømme det - vært der. Der er det også viktig å forsøke å være den store part å ta hensyn til slikt, selv om man også kan være streng. Nettopp fordi mange mangler evnen til å forstå. Eksempelvis synes jeg det var helt håpløst at foreldrene våre nektet oss å sprenge kinaputter og kjøre gummibåter (med motorer fra 80- tallet) døgnet rundt når vi var på båtferie. Meg i en alder av 36 forstår hvorfor foreldrene mine og foreldrene til kameratene mine nektet oss det om andre båter var nære eller det gikk mot kveld, selv om meg i en alder av 8 nok ikke hadde samme forståelse. En del mennesker vil aldri utvikle den evnen til å forstå dette, og da er det igjen viktig at vi er diplomatiske og forsøker å fortelle på en skånsom måte, samtidig som man hjelper dem med å forstå det de ellers ikke ville forstå. Eksempelvis er "nå må dere pokker se å slå av musikken" uheldig, mens "unnskyld, vi har en fireåring som ikke får sove fordi musikken er ganske høy, kunne dere være så snill å dempe?" er bedre, fordi man hjelper dem med å forstå hvorfor det de gjør er lite hensynsfullt. Greit å huske at de aller fleste mennesker (med noen unntak) ønsker å ta hensyn, de bare forstår det ikke selv når de ikke gjør det. Dette ble litt lengre enn forutsett. Tilbake til hjemmekontor. Og hva vi selv ville ha gjort? Vi har kjøpt Rocna og ankrer på steder der det ikke er så mye folk... (Fordi vi hverken liker bråk eller å konfrontere folk, ikke fordi vi selv bråker ;) ) Redigert 23.Juni.2020 av Havelle (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 23.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2020 Havelle skrev 8 minutter siden: Og hva vi selv ville ha gjort? Vi har kjøpt Rocna og ankrer på steder der det ikke er så mye folk... Sitér dette innlegget Link to post
.Olsen Svart 23.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2020 Havelle skrev 15 minutter siden: Dette ble litt lengre enn forutsett. Er det så bra så må det gjerne være langt. Havelle skrev 15 minutter siden: Og hva vi selv ville ha gjort? Vi har kjøpt Rocna og ankrer på steder der det ikke er så mye folk... Uten å starte en ankerdebatt, helt enig. ---------- Tilfeldigvis kjenner jeg til en gruppe hvor en finner ankerplasser langs hele Norskekysten ;-). Og jaggu har de noen gode løsninger der som jeg glatt deler med dere som ønsker å rømme fra bråkete uthavner. Først, Google kart med 1200+ ankerplasser, bøyer og brygger langs kysten vår. Bjørnøya og Svalbard er bonus ;-) https://www.google.com/maps/d/viewer?fbclid=IwAR33hxPFb8egSANufdTifB__Jw3iU5O8Nn1yuiRHYcWF2NOfmCXiM6YSuh4&mid=1t8B-Vk4_452ORWzPwpFiF6vn3Hw&ll=71.7807101595535%2C17.811193949999996&z=4 De som har brukt Google maps en del vet at dere kan eksportere ut KML filer fra hvert "lag". Videre kan en konvertere filene til GPX filer som kan brukes feks i Navionics, nyere plottere, Gulesider på Sjøen, Norgeskart friluftsliv, iSailor, Opencpn osv, osv. Da får dere ankerplasser, bøyer og brygger i bøtter og spann rett inn i kartene. GPX filer med svaiplasser, bøyer og brygger for hver landsdel ligger i selve gruppa. Det har aldri vært enklere å slippe unna bråk i en uthavn ;-) Her er de samme plassene, men da "kun" bøyer og svaiplasser i kart hvor en kan velge sjøkart så en kan studere plassene litt bedre. Om en går i temavalg "GodTur", og så "På Svai" så kan en velge til-fra bøyer og ankerplasser. Dette er litt under utprøving foreløpig så akkurat denne løsningen gir jeg ingen garanti for at vil vare. https://kart.godtur.no/share/12739e9b3564?fbclid=IwAR3k5JJVv5yGFfJkV5BNgh92PMk9ITdnQd6GOsF4ZQdFi32ndr2U9_ZTZfM God ferie, helg og natt! (Tror muligens jeg starter en egen tråd om dette så jeg kan gi litt support om folk prøver det ut) Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 23.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2020 (redigert) Ref ikke så mange steder i indre oslofjord å dra til, så kan man faktisk dra litt lenger enn sandspollen , i plan er jo drøbakk hva, 10-15 min fra middagsbukta, og tønsberg og nedover er jo heller ikke veldig langt. Seilbåtgutta bruker jo uendelig tid, så da har du klart å snike deg unna de ;) Har endel venner med seilbåt, humrer hver gang de snakker om langtur i helga, helt til sandspollen! Mange av de drar aldri lenger enn 1 nautisk mil fra båtplassen sin ;) Redigert 23.Juni.2020 av andersb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Scand Baltic Svart 23.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2020 Hper skrev for 2 timer siden: Har aldri vært i Sandspollen. Er vel neppe så mange stille lørdagskvelder der i fellesferien? Om jeg kom ett sånt sted en fredag- lørdagskveld ville jeg vel ta for gitt at det ble bråk og festing om det lå så mange båter der. Jeg kan jo ikke legge meg ett sånt sted og begynne å klage på at noen har en fest på en lørdagskveld/natt. Det virker bare dumt. Når 100+ båter samles ett sted så er det jo ikke en ansamling av folk som oppsøker stillheten, det sier vel i grunnen seg selv. Har sjelden opplevd støy og festing alle de gangene vi har vært i Sandspollen. Å påstå at folk ikke oppsøker stillhet selv om det kan være mange båter i Sandspollen er vel i beste fall skivebom. Kan ikke ta det forgitt at det skal bli bråk og fest bare fordi du kommer en fredag eller lørdagskveld. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 23.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2020 Hper skrev 34 minutter siden: (Tror muligens jeg starter en egen tråd om dette så jeg kan gi litt support om folk prøver det ut) Konstruktivt og bra! Ser frem til egen tråd. Skal gjerne eksportere å legge inn på min egen Simrad EVO3 (om den kan ta imot!). Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Too Much Svart 23.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2020 (redigert) Scand Baltic skrev 17 minutter siden: Har aldri vært i Sandspollen. Er vel neppe så mange stille lørdagskvelder der i fellesferien? Det har ikke jeg heller i fellesferien, men smekk fullt i pinsen og 200+ båter flere ganger denne sesongen. Ikke antydning til bråk, men lyder og joller er det, lokal ungdom i småbåt som stuper fra fjellet med skrik og skrål er det også. men jeg har ikke sett verken fylleslag eller annen utrivelig adferd, eneste jeg har å bemerke var en tilsynelatende edru 40 åring med jolle i halvplan som lagde bølger for alle... Redigert 23.Juni.2020 av Too Much (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 23.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2020 (redigert) Havelle skrev 1 time siden: Og hva vi selv ville ha gjort? Vi har kjøpt Rocna og ankrer på steder der det ikke er så mye folk... Kona mi har hysterisk allergi mot å ligge på svai. Vi må legge oss mot land, men det går vel også å finne steder som det kan gjøres. Hun hater mye bølger og får ikke sove når vi bare ligger på anker. Mot land så går det bedre. Da tror jeg heller hun velger Vikingarna aller Rune Rudberg konsert på brygga (prøvde å velge, fra det som i min bok er, det verste scenarioet innen musikk jeg kunne komme på - Dimmu Borgir inkludert). Ellers må jeg si at din post @Havelle er mektig bra skrevet. Godt den ble lang og at hjemmekontoret fikk litt pause. Jeg har personlig erfaring med Psykopater og det bor nok en bitteliten i mange av oss, spesielt i en del situasjoner. Tror også jeg har jobbet for en ... Det er utrolig bra du skrev den og den burde vært løftet frem som den beste kommentaren i hele denne tråden. Takk for det! Redigert 23.Juni.2020 av Sjøbliss (see edit history) Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
nordan family 27 Svart 23.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2020 Jonas78 skrev for 16 timer siden: når du lefler med hva som er straffbart (Personvern), og bruker dette som en teknikk for å sable ned trådstarter, har du da virkelig belegg for din påstand- eller er dette noe du da trekker ut av hatten for å bruke hans ‘feil’ for å trekke fokuset vekk fra det egentlige problemet? Hm.... Nå håper jeg ikke trådstarter oppfatter at jeg sabler ned trådstarter. Jeg oppfatter at jeg og trådstarter egentlig har samme syn på utfordringene med støy - forskjellen er vel at jeg har resignert og tror at verden har "blitt som den har blitt" og den eneste det går utover om jeg irriterer meg - er at det går utover meg selv. Men ja - jeg jobber en del med personvern, selvom det ikke er mine kjerneoppgaver. Jeg gav vel også uttrykk for at det var et stykke igjen til kanten ble nådd i problemstillingen (identifisering) slik jeg så saken - ikke at kanten allerede var nådd. I denne urimelige verden så har vi eksemplene over innbruddstyver identifisert med viltkamera, men hvor det er huseier som får boten etter å ha delt bildene på nett (selvom det endte med å felle tjuvraddene). Det er lett å "la seg rive med" når man er utsatt for urettferdigheten, og jeg ønsker ikke at trådstarter (eller andre her inne) havner i en slik "uforutsett" klemme. Dette er jo ikke en problemstilling man normalt tenker på. For noen år siden hadde jeg innbrudd i båten i havna (da jeg hadde stor båt). De ble fersket. Politiet tilkalt, og politiet bar tjuvradden av båten og rett i arresten. Altså polititjenestemenn som vitner i å ta tjuvpakket på fersken. Utfall: løslatt fra arrest, saken henlagt og jeg ble sittende med problemet (regninger, egenandel osv) selv. Så får man politiets oppmerksomhet på støy i uthavn er man heldig. Mulig jeg har har resignert for mye i problematikken. Beklager uansett til trådstarter hvis jeg gikk for langt i personvernspørsmålet i forhold hva tråden egentlig handlet om. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 23.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2020 Hper skrev for 3 timer siden: Grebbestad, Smøgen, Stavern, Fredagshølet, Tordenskioldbukta (Hvaler) Vestre Dragsund, Langesund, Tønsberg, Strømstad Hva med en liste over havner der en ikke kan forvente god nattesøvn i helger og ferier? ----- Så kan bråkmakerne si "ikke si du ikke ble advart" ;-) Dette bekrefter bare en ukultur som ikke må få bedre fotfeste. Det skal ikke være slik at "vanlige" mennesker skal måtte "luske" seg vekk fra visse havner fordi der skal det festes. Det er en regel om at kl 23.00 skal det være ro, og gjelder vel overalt det er folk? Er du den som støyer, er det DU som skal vekk, eller dempe deg. Det må være basis, så kan man ta det derfra. Man skal ikke overdrive. At det er latter og prat mens det skåles i glass inn i de små timer, det må man tåle, selv i uthavner midt på sommeren. Det er den rølpinga og høye musikken som skal til livs. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Sjøbliss Svart 23.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2020 @nordan family 27 ingen grunn til å beklage. Synes du rettmessig satte et spørsmål ved noe jeg selv egenltig ubevisst hadde fundert litt på. Så jeg er fornøyd med at du sa ifra. Føler meg ikke sablet! Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Framtia Svart 23.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2020 nomen skrev 14 minutter siden: Dette bekrefter bare en ukultur som ikke må få bedre fotfeste. Det skal ikke være slik at "vanlige" mennesker skal måtte "luske" seg vekk fra visse havner fordi der skal det festes. Det er en regel om at kl 23.00 skal det være ro, og gjelder vel overalt det er folk? Er du den som støyer, er det DU som skal vekk, eller dempe deg. Det må være basis, så kan man ta det derfra. Man skal ikke overdrive. At det er latter og prat mens det skåles i glass inn i de små timer, det må man tåle, selv i uthavner midt på sommeren. Det er den rølpinga og høye musikken som skal til livs. Akkurat Nomen, godt sagt! Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
.Olsen Svart 23.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2020 Scand Baltic skrev for 1 time siden: Har sjelden opplevd støy og festing alle de gangene vi har vært i Sandspollen. Å påstå at folk ikke oppsøker stillhet selv om det kan være mange båter i Sandspollen er vel i beste fall skivebom. Kan ikke ta det forgitt at det skal bli bråk og fest bare fordi du kommer en fredag eller lørdagskveld. Som sagt, har aldri vært der :-). Er fantastisk at dere har en så stor plass i nærheten hvor mange båter kan samles uten at det blir rølp og bråk. Dere er heldige. Sitér dette innlegget Link to post
Jonas78 Svart 23.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2020 Sjøbliss skrev 21 minutter siden: @nordan family 27 ingen grunn til å beklage. Synes du rettmessig satte et spørsmål ved noe jeg selv egenltig ubevisst hadde fundert litt på. Så jeg er fornøyd med at du sa ifra. Føler meg ikke sablet! Poenget hvorfor jeg reagerte er at det blir påpekt at du har gjort noe som er ulovlig eller på kanten mot ulovlig. Det gjør at fokuset taes vekk, og problemet er at du filmet, og ikke at folk oppfører seg som noen k*dder... nå skal ikke jeg påstå at jeg har rett, eller er ekspert på området, men slik jeg har forstått reglene gjør at du har lov å filme en gruppe mennesker i det offentlige rom. se sitat fra Datatilsynet; https://www.datatilsynet.no/personvern-pa-ulike-omrader/internett-og-apper/bilder-pa-nett/ «Situasjonsbilder Situasjonsbilder kan defineres som bilder der aktiviteten eller hendelsen på bildet er det egentlige motivet. Akkurat hvem som er med på bildet er da mindre viktig enn hovedinnholdet. Slike bilder kan gjengis offentlig uten samtykke fra de som er avbildet såfremt bildet gjengir forsamlinger eller hendelser som har allmenn interesse. Eksempler på dette kan være en gruppe mennesker på konsert, et idrettsarrangement eller i et 17. mai-tog.» Sitér dette innlegget Bruk vest! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.