Jump to content

Edit History

Mouche

Mouche

Hvis man som privatperson kjøper en brukt båt/motor fra en forhandler så gjelder Forbrukerkjøpsloven og det er fem år! 

At en motor er produsert i 2017 har liten betydning hvis den ikke er tatt i bruk før i 2018. 

At en båt som selges har vært brukt i næring/utleie og dette ikke har vært opplyst om av en profesjonell selger mener jeg har, skulle ha, betydning for pris/verdi på båt/motor. I alle fall ville ikke jeg ha betalt samme pris som hvis båten hadde vært brukt "kun" av en privatperson. 

400 timer på en motor brukt i to sesonger er vel omtrent fire ganger så mye som "normal" bruk av en privatperson og burde også ha betydning for pris, men her synes det å ha vært oppgitt av selger før transaksjon.

Hvis ingen kontrakt ble skrevet og selger ikke har i annonsen tatt noen forbehold så gjelder uansett Forbrukerkjøpsloven i dette tilfellet etter mitt syn.

Når dette er sagt: Hvis båt/motor ellers er hel og grei og prisen ok markedet tatt i betraktning så er det vel ikke så mye å tjene på å lage en stor sak av dette vil jeg tro.

Glem all praten om garanti og forhold deg til loven, her Forbrukerkjøpsloven og de rettigheter som fremkommer av denne!

Har nettopp kjøpt en bruktbåt av en forhandler som solgte på vegne av en kunde og vært gjennom hele prosessen mht rettigheter og slikt og med god hjelp/innspill fra forumets "husadvokat" så føler meg ganske trygg på hva jeg her har skrevet.

Mouche

Mouche

Hvis man som privatperson kjøper en brukt båt/motor fra en forhandler så gjelder Forbrukerkjøpsloven og det er fem år! 

At en motor er produsert i 2017 har liten betydning hvis den ikke er tatt i bruk før i 2018. 

At en båt som selges har vært brukt i næring/utleie og dette ikke har vært opplyst om av en profesjonell selger mener jeg har, skulle ha, betydning for pris/verdi på båt/motor. I alle fall ville ikke jeg ha betalt samme pris som hvis båten hadde vært brukt "kun" av en privatperson. 

400 timer på en motor brukt i to sesonger er vel omtrent fire ganger så mye som "normal" bruk av en privatperson og burde også ha betydning for pris, men her synes det å ha vært oppgitt av selger før transaksjon.

Hvis ingen kontrakt ble skrevet og selger ikke har i annonsen tatt noen forbehold så gjelder uansett Forbrukerkjøpsloven i dette tilfellet etter mitt syn.

Når dette er sagt: Hvis båt/motor ellers er hel og grei og prisen ok markedet tatt i betraktning så er det vel ikke så mye å tjene på å lage en stor sak av dette vil jeg tro.

Glem all praten om garati og forhold deg til loven, her FOrbrukerkjøpsloven og de rettigheter som fremkommer av denne!

Mouche

Mouche

At en båt som selges har vært brukt i næring/utleie og dette ikke har vært opplyst om av en profesjonell elger mener jeg har betydning for pris/verdi på båt/motor. I alle fall ville ikke jeg ha betalt samme pris som hvis båten hadde vært brukt "kun" av en privatperson. 

Når dette er sagt: Hvis båt/motor ellers er hel og grei og prisen ok markedet tatt i betraktning så er det vel ikke så ,ye å tjene på å lage en stor sak av dette vil jeg tro.

• Create New...