Jump to content

Volvo D1-30, får jeg diesel i oljen?


TwisT

Recommended Posts

Jeg får oljetrykksvarsel på tomgang etter lengre kjøring på marsjfart. Samtidig kjenner jeg lukt av brent olje fra eksosen. Oljenivå på peilepinnen har vært konstant hele sesongen på maks-merket. Jeg merket det første gang etter å ha kjørt på forhøyet (for meg) marsjfart på 2600 rpm en liten time.

Merket det igjen i går etter 2200 rpm ca to timer. Ingen andre symptomer, ikke synlig røyk fra eksos. Varselet gir seg etter litt nedkjøling på forhøyet tomgang.

Lurer på om fødepumpen har begynt å lekke diesel inn i motoren. Tenker å starte med å bytte olje. 

Jeg vegrer meg litt mot å kjøpe ny fødepumpe bare på en tynn mistanke, samtidig liker jeg ikke å kjøre motor om jeg ikke er trygg på at alt er OK.

Noen tips?

Link to post
TwisT skrev for 1 time siden:

 

Jeg vegrer meg litt mot å kjøpe ny fødepumpe bare på en tynn mistanke, samtidig liker jeg ikke å kjøre motor om jeg ikke er trygg på at alt er OK.

Noen tips?

Ja, det var tynt grunnlag. Du har vel fått litt nerver etter at du leste en annen tråd som omhandler det samme eller ??                                       Men der var nivået sikkert tre ganger høyere enn max merket på peilepinne. Din motor er jo nesten ny og ikke sikker på om dieselen ville kommet inn i bunnpanna selv med defekt pumpe. Det er en litt annen konstruksjon på din. Alarm på lavt oljetrykk kan være for tynn olje ja. Oljen blir tynnere jo varmere den blir. Så kanskje du kan ha feil oljetype? Denne motoren har vel ikke oljekjøler heller om jeg husker riktig slik de større motorene har. Ikke noe galt i det, men viktig at den får riktig olje som ikke blir tynn. Følg boka. Kan jo være trykkgiver også reagerer for tidlig og at trykket i realiteten er høyt nok.

Link to post

Hadde samme varsel av og til med D1-20 2006 modell. Har i dag en D1-30 2015 modell som ikke gir noen lyd fra seg. Regner med at oljetrykk sensor var litt i overfølsom uten at jeg sjekket noe nærmere. Om du har evc panel kan det hende at du kan koble til oljerrykksmåler(klokke) uten annen kostnad enn klokken. Det vil kunne gi svar og koster ingen formue.

Link to post

Nytt bend, ny belg og dermed rensk av kjølekanaler i drevet, ren varmeveksler og masse vann gjennom ;-)

Hadde storsjau i vinteropplaget.

Har vært i båten  og byttet olje nå. Den virket helt normal i lukt og fingerfølelse. Fylte ikke helt til maks, så nå får jeg følge med godt om det blir noe endring i nivå med litt bruk.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...