TwisT Startet 22.Juni.2020 Del på Facebook Startet 22.Juni.2020 Jeg får oljetrykksvarsel på tomgang etter lengre kjøring på marsjfart. Samtidig kjenner jeg lukt av brent olje fra eksosen. Oljenivå på peilepinnen har vært konstant hele sesongen på maks-merket. Jeg merket det første gang etter å ha kjørt på forhøyet (for meg) marsjfart på 2600 rpm en liten time. Merket det igjen i går etter 2200 rpm ca to timer. Ingen andre symptomer, ikke synlig røyk fra eksos. Varselet gir seg etter litt nedkjøling på forhøyet tomgang. Lurer på om fødepumpen har begynt å lekke diesel inn i motoren. Tenker å starte med å bytte olje. Jeg vegrer meg litt mot å kjøpe ny fødepumpe bare på en tynn mistanke, samtidig liker jeg ikke å kjøre motor om jeg ikke er trygg på at alt er OK. Noen tips? Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 22.Juni.2020 Del på Facebook Svart 22.Juni.2020 TwisT skrev for 1 time siden: Jeg vegrer meg litt mot å kjøpe ny fødepumpe bare på en tynn mistanke, samtidig liker jeg ikke å kjøre motor om jeg ikke er trygg på at alt er OK. Noen tips? Ja, det var tynt grunnlag. Du har vel fått litt nerver etter at du leste en annen tråd som omhandler det samme eller ?? Men der var nivået sikkert tre ganger høyere enn max merket på peilepinne. Din motor er jo nesten ny og ikke sikker på om dieselen ville kommet inn i bunnpanna selv med defekt pumpe. Det er en litt annen konstruksjon på din. Alarm på lavt oljetrykk kan være for tynn olje ja. Oljen blir tynnere jo varmere den blir. Så kanskje du kan ha feil oljetype? Denne motoren har vel ikke oljekjøler heller om jeg husker riktig slik de større motorene har. Ikke noe galt i det, men viktig at den får riktig olje som ikke blir tynn. Følg boka. Kan jo være trykkgiver også reagerer for tidlig og at trykket i realiteten er høyt nok. Sitér dette innlegget Link to post
TwisT Svart 22.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juni.2020 Olje er som foreskrevet: 15/40. Motor gått 970 timer. Jeg reagerte på oljelukten fra eksos. Det er nytt på denne motoren. Mulig det blir sånn ved maks fylling, jeg ligger akkurat på maks-merket. Får prøve et oljeskift, og legge nivået litt lavere. Sitér dette innlegget Link to post
blueline Svart 22.Juni.2020 Del på Facebook Svart 22.Juni.2020 Hadde samme varsel av og til med D1-20 2006 modell. Har i dag en D1-30 2015 modell som ikke gir noen lyd fra seg. Regner med at oljetrykk sensor var litt i overfølsom uten at jeg sjekket noe nærmere. Om du har evc panel kan det hende at du kan koble til oljerrykksmåler(klokke) uten annen kostnad enn klokken. Det vil kunne gi svar og koster ingen formue. Sitér dette innlegget Link to post
CR 33 Svart 22.Juni.2020 Del på Facebook Svart 22.Juni.2020 Hatt samme jeg , stoppet motor startet igjen med det samme og signalet var vekk. Følsom giver Får du kjølevann nok ut av exhaust? Sjekk bend kan være på vei til å bli tett Sitér dette innlegget Link to post
blueline Svart 22.Juni.2020 Del på Facebook Svart 22.Juni.2020 Bandet på disse motorene er en akilleshel. Byttet mitt etter 5 sesonger. Nesten tærer i stykker og sjøvannsstussen nesten grodd igjen. Sitér dette innlegget Link to post
TwisT Svart 22.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juni.2020 Nytt bend, ny belg og dermed rensk av kjølekanaler i drevet, ren varmeveksler og masse vann gjennom ;-) Hadde storsjau i vinteropplaget. Har vært i båten og byttet olje nå. Den virket helt normal i lukt og fingerfølelse. Fylte ikke helt til maks, så nå får jeg følge med godt om det blir noe endring i nivå med litt bruk. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.