Martin Stenberg Startet 22.Juni.2020 Link til dette innlegget Startet 22.Juni.2020 Hei! La merke til at det kommer septikvann(dritt) ut av lufteventilen på skrogsiden(over vannnivå) når jeg "skyller" ned i toalettet. Dette resulterer også til at det kommer dritt ut i båten. Skyldes dette fordi septiktanken er full? Sitér dette innlegget Link to post
Comforthe Svart 22.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2020 Som oftest, ja. Sitér dette innlegget Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme Link to post
Lars H. Svart 22.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2020 Ja, hva ellers? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Ida Marie III Svart 22.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2020 Tøm tanken hver gang du forlater en havn...ingen grunn til å seile rundt å ta vare på slik skitt.. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 22.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2020 Full tank ja. Husket å åpne skrogventilen ved tømming. Er båten ny for deg? Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 22.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2020 Overtrykk i tanken. Er den full, er det innlysende at vannet må gå ett eller annet sted når det går ned i do. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Martin Stenberg Svart 22.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2020 Takk, da vet jeg ihvertfall hva som er problemet:) Sitér dette innlegget Link to post
Martin Stenberg Svart 22.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2020 Har hatt båten noen år. Har ikke vært noe problem tidligere. Oppdaget i forrige sesong at det kom en del drittvann inn i båten. Altså rundt septiktanken. Syns det er merkelig at det skal lekke i luftekanalen, så må nok åpne opp å sjekke. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 22.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2020 (redigert) Sikker på at ikke utløpet er tett? Så du tror du har tømt den, men egentlig er den full av godsaker Bank på tanken, så hører du om den er tom eller full. Det er fort gjort at det setter seg en propp av toalettpapir etc. i et bend. I så fall kan du prøve å stake litt fra utsiden, men vær klar til å evakuere i en helsikes fart når proppen løsner! Redigert 22.Juni.2020 av S/Y Emma (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Ida Marie III Svart 22.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2020 Egentlig er det en fordel å tømme før tanken er full.. Får du dritt opp i luftingen, kan den lett gå tett der, med de problemer det gir... Sitér dette innlegget Link to post
Martin Stenberg Svart 22.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2020 S/Y Emma skrev Just now: Sikker på at ikke utløpet er tett? Så du tror du har tømt den, men egentlig er den full av godsaker Det er fort gjort at det setter seg en propp av toalettpapir etc. i et bend. Virker ikke som at det er tett. Når jeg tømte i går (manuell tømming/pumpe) så merket jeg at "godsakene" gikk igjennom, og det ble lettere å pumpe etterhvert. Må nok bli flinkere til å tømme oftere... Sitér dette innlegget Link to post
Scand Baltic Svart 22.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2020 Tøm alltid tanken når du har mulighet. Når du går fra båten etter bruk, fyll septiktanken full med ferskvann og la den stå til neste gang du skal bruke båten. Da slipper du at saltvannet råtner på tanken. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 22.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2020 Kansje en ide å montere nivåmåler også, om det er mulighet for det? Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 22.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2020 Om du ikke har det, burde du montere opplegg for tømming av tanken med tømmestasjon. Der er det ofte enn vannslange tilgjrngelic også. Jeg tømmer stort sett alltid ved tømmestasjon. Tømmer da tanken, og fyller med ferskvann. Repeterer gjerne dette 2 ganger. Spyler også vann inn utluftingene, for å vaske bort evt. dritt der. Om jeg har tømt med båtens pumpe, passrr jeg på å kjøre denne også når tanken et skylt igjennom 2-3 ganger Dette for at det ikke skal stå masse dritt i den pumpa, kommer nesten bare rent vann ut. Lar så tanken stå ca halvfull med ferskvann og en god skvett med Green Viking frem til neste tur. Passer også på at tolalett og slangen til tanken står med ferskvann. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.