krisring Startet 22.Juni.2020 Link til dette innlegget Startet 22.Juni.2020 Hei, Har en Nidelv 23 daycruiser fra 1989. Har hatt Solas stålpropeller på denne, disse fikk noen små skader ved grunnstøting og jeg har byttet til reservepropeller i aluminium. Tidligere gikk båten fint, kom raskt opp i plan selv med full last. Fikk likevel ikke mer enn rundt 25-26 knop i toppfart. Marsjfart 22-23 knop. Nådde vel turtall rundt 3500rpm max. Motor er en VP AQ211A på 210HK og har oppgitt maksturtall 4000-4400rpm. Har aldri nådd dette turtallet, men har ikke tenkt mye over det før nå. Disse propellene jeg har på nå er jeg ikke sikker på hva er, men de går ikke bra. Båten "graver" og bruker lang tid på å komme opp i plan. Kommer såvidt over 20 knop, kanskje opp i 22-23 i godt vær med lite vind og sjø. Skal se om det går an å lese av merking når jeg bytter igjen. Planen er å få reparert stålpropellene og få på disse igjen snarest. Nå må jeg nesten ha maks gasspådrag hele tiden for å holde båten i plan. Det føles ikke bra. Stålpropellene jeg hadde er et Solas-sett med 17" stigning på begge. Innerste har diameter 15" og ytterste 13.3". Usikker på hva dette tilsvarer i C-merking, men antagelig rundt C2-C3. Synes dette virker som lav stigning for båt og motor, men da er det litt merkelig at ikke turtallet gikk høyere. Noen som orker å lese alt og har noen innspill her? Jeg vil iallfall få på stålpropellene igjen, men greit å vite om oppsettet er optimalt eller om jeg burde vurdere noe annet eller sjekke andre ting (motor etc.) PS: Har sjekket propellaksling etter grunnstøting, den er rett. Ingen vibrasjoner eller andre tegn til at ting ikke er som de skal heller. Mvh Kristian Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 22.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2020 Hei og velkommen til Forumet krisring skrev 6 minutter siden: Noen som orker å lese alt og har noen innspill her? ...har enda til overs at noen oppgir for mye informasjon, ikke nøl skriv alt du kommer på krisring skrev 8 minutter siden: Motor er en VP AQ211A på 210HK Legg gjerne dette inn i overskriften krisring skrev 9 minutter siden: Nådde vel turtall rundt 3500rpm max. Om båt/drev/propeller ikke var grodd så er dette langt utenfor og du MÅ finne feilen Sitér dette innlegget Link to post
krisring Svart 22.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2020 (redigert) Hei dieselfan og takk! Båten veier ca 1800kg. Båten har mange lag bunnstoff og flekking gjennom en del år, så den er ikke akkurat glatt. Mister nok et par knop der. Ikke noe spesielt med groe, hverken på båt, drev eller propeller. Noen idéer om hvor jeg begynner feilsøking med tanke på maks turtall? Kan jo hende turtelleren ikke er helt 100% også. Redigert 22.Juni.2020 av krisring (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bodehode Svart 22.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2020 Jeg ville startet med kontroll av motoren. Tennplugger, tenning, kompresjon og forgasser. Vet du om utveksling på drevet er endret fra originalt? En 23 foter med V8 burde klare godt over 30knop og med så lette propeller burde du oppnå opp mot maks turtall. Sitér dette innlegget Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
krisring Svart 22.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2020 Tennplugger byttet jeg selv i vår. Brukte varianten som kom opp i NGK part finder (BR5FS). De jeg tok ut hadde såkalt 'projected tip' (BPR5FS) og jeg har lest at dette er anbefalt til min motor. Så jeg kommer nok til å bytte til det igjen. Har kun hatt båten siden i fjor, tror ikke turtall gikk særlig høyere da. Skal prøve å finne litt ut av de andre tingene. Forgasser, tenning osv. Ganske sikker på at utveksling ikke er endret fra originalt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.