Grand Banks jr Startet 22.Juni.2020 Del på Facebook Startet 22.Juni.2020 (redigert) Sjøsatte båten nå. Ble paff da oljetrykket stoppet på 2 kg og stort sett ligger på 1 kg. Samtidig viser voltmeter kun ca 13,2 V mens det er 14,38 over batteripolene. Jeg har tidligere opplevd ved et par anledninger at instrumentene har falt i verdier. Alle samtidig utenom turteller. Så jeg antar det er en jordingsfeil et sted, men slettes ikke gøy å kjøre med. Hvor bør jeg starte? Har instrumentene normalt samme jordingspunkt? Hvordan kan jeg eliminere at oljetrykket faktisk er for lavt? VP TMD40A med standard instrumentpanel. Jeg har peilet olje og den ser riktig ut på nivået. Redigert 22.Juni.2020 av Grand Banks jr (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Havlengt Svart 22.Juni.2020 Del på Facebook Svart 22.Juni.2020 - Er brytaren for instrumentbelysning på? Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 22.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juni.2020 (redigert) @Havlengt, er det inn eller ut som er på? Ser ikke forskjell pga sola. Stod ut. Redigert 22.Juni.2020 av Grand Banks jr (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
index Svart 22.Juni.2020 Del på Facebook Svart 22.Juni.2020 Det pleier å være en felles jording for instrumenter etc bak på panelet. Sjekk denne, evt dra opp en ny minusledning. Ikke uvanlig med dårlig kontakt her, som gir rare instrumentfeil. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Havlengt Svart 22.Juni.2020 Del på Facebook Svart 22.Juni.2020 "Vanleg feil" på eldre Volvo at oljetrykksvisning går ned og temp. går opp når instr. belysning er på. Dette på grunn av underdimensjonert kabling til instrumentpanela. Registrerer du ikkje forskjell når du skrur av og på er ikkje dette feilen. Men, dårleg kontakt mot batteriminus er eit godt tips, sjekk ut dette. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 22.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juni.2020 Snakk om å ha mye kopper på ett sted... Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
index Svart 22.Juni.2020 Del på Facebook Svart 22.Juni.2020 Mange muligheter for dårlig kontakt der ser det ut til! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Grand Banks jr Svart 22.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juni.2020 Jepp, og veeeldig korte ledninger. Jeg har lagt opp en startkabel (Slik med klyper i endene) og har multimeter i det. Laveste motstand mot jord som jeg har klart å måle ser ut til å være 8 ohm... Litt usikker på om jeg kan stole på multimetetet da det begynner å bli tomt. Det piper i alle fall ikke på full kortslutning slik det skal. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
index Svart 22.Juni.2020 Del på Facebook Svart 22.Juni.2020 Ja, her må det rengjøring og 5-56 til. Og muligens en grovere tilførsel. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Grand Banks jr Svart 22.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juni.2020 Det var sauset inn med noe. Noe fettete. Derfor det ser så skittent ut på bildet, i kontaktene. Satte ting tilbake, og startet opp. Nå er i alle fall oljetrykket tilbake... 😋 Før jeg kan trekke opp ny jord må jeg finne ut hva som er jord. Alt annet enn logisk det jeg fant nå. Får demontere dash så jeg får se skikkelig... Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Grand Banks jr Svart 22.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juni.2020 Havlengt skrev for 1 time siden: "Vanleg feil" på eldre Volvo at oljetrykksvisning går ned og temp. går opp når instr. belysning er på. Dette på grunn av underdimensjonert kabling til instrumentpanela. Registrerer du ikkje forskjell når du skrur av og på er ikkje dette feilen. Men, dårleg kontakt mot batteriminus er eit godt tips, sjekk ut dette. Måtte tenke meg om før jeg kom på at det var nettopp dette som skjedde i fjor. Jeg skvatt fordi temp var så høy og oljetrykk var lavt. Kan ha vært det nå også da motor egentlig var ganske kald. Synes egentlig det var rart at motor skulle være så varm etter å ha puslet ved brygga... Da er det jording jeg må finne ut av. 🙂 Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
andersb Svart 22.Juni.2020 Del på Facebook Svart 22.Juni.2020 Du får ikke sjekket oljetrykk ved å peile olja, som det iaf sier om du har olje, sjekke jord/instrumentering/koble instrument rett på, evnt sjekke med mekanisk instrument er lurt. Lavt oljetrykk er dyrt. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 22.Juni.2020 Del på Facebook Svart 22.Juni.2020 Det er egentlig ett fint vinterptosjekt dette. Legge opp ny kabling og kanskje spandere på nye instrumenter ol. Da får man noe som er nøyaktig, iorden og til å stole på. Ikke er det spesielt dyrt og vanskelig heller. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Grand Banks jr Svart 22.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juni.2020 andersb skrev 22 minutter siden: Du får ikke sjekket oljetrykk ved å peile olja Målet med peiling var å sjekke at det ikke manglet noe olje. Det det ikke gjør. Jeg mistenkte elektrisk feil da jeg hadde ok oljetrykk for en ukes tid siden da jeg startet opp motor på land. nomen skrev 8 minutter siden: Det er egentlig ett fint vinterptosjekt dette. Jepp, det er bare det at jeg skal på 4 ukers båtferie i år. Har leid ut huset så det er ikke noe alternativ å være hjemme heller Blir vel til at jeg demonterer dash i kveld/ i morgen og trekker opp ny jord. Må bare finne ut hvor eksisterende jord går. Ikke så intuitivt som jeg trodde da det meste går i multikabel og deretter er begrenset merket. Samt at det var usigelig vanskelig å komme til uten å komme bak dash. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Okkaby Svart 22.Juni.2020 Del på Facebook Svart 22.Juni.2020 Hadde samme instrument panel når jeg kjøpte båten. Det var det første som gikk på dynga. Nye instrumenter var løsning hos meg. Om du har en jordings skinne en plass rundt panel til andre ting, så trekk der ifra. Da slipper du å gå helt ned til motor. Koblings skjema for panel, ligger i verkstedsmanualen for motor. Nu har jeg slettet denne, da jeg ikke har denne motor lengre. Men den er enkel å finne via google. Den ligger garantert også i arkivet her på forumet. Ellers så har VP brukt noe jævlig med kabler på deres panel. En trenger langt ifra så mye kabler. Å bytter en til nye moderne instrumenter, så blir det mye mindre spagetti. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Grand Banks jr Svart 22.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juni.2020 Vet du hvilke instrumenter som er kompatible @Okkaby? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Okkaby Svart 22.Juni.2020 Del på Facebook Svart 22.Juni.2020 For turteller har jeg brukt Faria, da jeg slet med å få et par andre billige til å fungere. Tar da signal fra W på dynamo. For oljetrykk å temp samt Volt, så vil nok de fleste fungere(Wema/KUS) Har som sagt byttet min motor med en overhalt 41. Der har jeg kasta hele panelet som brukes til 41 å lagt alt nytt. brukte da kun den delen med alarm lamper/tenning å alarm høytaler. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Grand Banks jr Svart 22.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juni.2020 Hvor er logikken? Dette er multikabelen som kommer fra motoren. Mellom den svarte og den tykke røde er det 13,95V (solcellepanelet lader batteriene). Mellom jord (hentet fra batteri minus) og stor rød er det også 13,95V. Men mellom batteri jord og sort kabel er det 0,03V og nesten 100 ohm. Jeg forsøker å finne jord kabel for å følge den. Men ikke så enkelt i praksis som i teorien. 🙄 Det er maaaange lasker her, men ikke så enkelt å få oversikt. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Okkaby Svart 22.Juni.2020 Del på Facebook Svart 22.Juni.2020 Trakk nye kabler fra motor jeg. Ga opp dette gamle møkka hehe Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
hegra Svart 22.Juni.2020 Del på Facebook Svart 22.Juni.2020 (redigert) Har du ikke koblingsskjema i boka finner du på nettet. Der er fargene angitt. Minuskabel til instrumenter er blå. Den starter på dynamoens minus , går videre til minus på gløderele, så til multikontakt motor. Du ser den som dobbel blå på bildet. Den doble blå deler seg hvor den ene gir minus til ekstra panel (flybrigde) og voltmeter. Den andre går til tempmåler som igjen fordeler minus til oljetrykkmåler, turteller og instrumentbelysning. Virker dynamo er det ok frem til den. Virker gløding er det ok frem til gløderele. Virker voltmeter er det ok på den ene blå frem til voltmeter. Spretter tempmåler i været og oljetrykk daler og turteller også tuller er det brudd mellom den ene blå ut fra multikontakt og frem til tempmålerinstrumentet. Hvis oljetrykk og turteller er normal mens tempmåler fremdeles går til topps er det tempgiver som er defekt eller giverkabel berører gods. Det er greit med multimeter, men koblingsskjema er et must. Redigert 22.Juni.2020 av hegra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 22.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juni.2020 @hegra, takk. Jeg må finne koplingsskjemaet. Men hva er logikken i at temp viser for mye, oljetrykk for lite og turteller virker upåvirket? Forstår heller ikke hvorfor multimeteret viser en del ohm motstand. Fra 15 til 40 (!) mellom jord i dash og jord i batteri. Og heller ikke hvorfor det måler 0,03V mellom jord i dash og jord på batteri. (Skal prøve med et annet multimeter i morgen.) Selv med koplingsskjemaet forklart så forstår jeg ikke det. 🙂 Slik ser det forresten ut med hele dash ute. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
hegra Svart 23.Juni.2020 Del på Facebook Svart 23.Juni.2020 Grand Banks jr skrev for 9 timer siden: Men hva er logikken i at temp viser for mye, oljetrykk for lite og turteller virker upåvirket? Jeg er ikke den rette til og forklare hva som skjer inne i instrument og giver annet enn at det er motstanden i giver som regulerer strømmen til instrument når temp og oljetrykk går opp og ned. Det jeg vet er som andre har påpekt , er at de oppfører seg slik dine instrumenter gjør når de mister sin minustilkobling. Så det enkleste i første omgang , er og gå på baksiden av tempmåler og finne den blå minusledningen. Som sagt fordeler den seg til de andre instrumentene og til lyset i dem. Den delen av ledningen lar du være. Det er den blå som går ned til multikontakten og videre til gløderele og dynamo du skal erstatte. Du kan i første omgang også bare la denne stå , og så strekke en ny kabel fra batteri minus og til tempmålers bakside der de blå er festet. Hvis det da virker så vet du hva som er galt. Så bør du jo etterpå fjerne kabel som ikke er i bruk, eller du kan reparere den. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 23.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juni.2020 Ok, da misforstod jeg deg. Jeg trodde turteller også ble direkte påvirket. Og dermed usikker på om jord kunne være feilen. God forklaring @hegra! Jeg trekker opp ny jord. Har et nytt jordingspunkt med 6mm2 ledning ca 2-3 meter unna. Gammelkabelstokk går forbi, så får legge opp jord derfra og teste. La opp ny jord i forbindelse med dieselvarmer, så det er ingen koplingspunkter på den utenom i hver ende. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
TrikkerN Lønning Svart 23.Juni.2020 Del på Facebook Svart 23.Juni.2020 Batteriminus(omtalt som "Jord" i denne tråden) og det er nok her det er dårlig kontakt. Anbefaler å legge opp en 10mm2 og legge opp en egen minusskinne bak instrumentpanel, i stede for å koble via-via med kabelsko. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 23.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juni.2020 @TrikkerN Lønning, mener du at hvert enkelt instrument og hver instrumentlampe skal ha egen ledning rett til minusskinne i stedet for at de er lasket sammen slik de er i dag? (Det som er der nå er originalt ser det ut til. ) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.