TrikkerN Lønning Svart 23.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2020 Grand Banks jr skrev Just now: @TrikkerN Lønning, mener du at hvert enkelt instrument og hver instrumentlampe skal ha egen ledning rett til minusskinne i stedet for at de er lasket sammen slik de er i dag? (Det som er der nå er originalt ser det ut til. ) Det er riktig. Blir det vakkelkontakt, så faller bare et instument ut i stede for flere... Ringkabelsko på minusskinnen og flat kabelsko på instrument(dette er vel litt påtvunget mtp tilkoblinger). Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 23.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2020 @TrikkerN Lønning, hvilke dimensjon? Er jo snakk om korte avstander og liten A. Holder 0,75mm2 eller bør jeg opp på 1,5mm2? Tenker det er greit å ha det så tynt som mulig mtp plass. Bruker du noe forsegling på? Type fett eller noe for å hindre irring? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Gew77 Svart 23.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2020 Ganske tydelige tegn på "dårlig" minus når oljetrykk viser for lavt og temperatur for lavt. Spesielt når spenningen også er mindre der enn på batteri. Om du tenker å bytte instrumenter etterhvert, ville jeg som midlertidig løsning funnet hvor minus går inn på alle instrumenter og koblet en 1,5 mm2 fra minuskinne (som har ok spenning), eller dra en 2,5mm2 direkte fra minuspol inn på denne. På lengre sikt dra nye kabler fra motor og legg opp nye instrumenter. Merk ledninger:) Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
TrikkerN Lønning Svart 23.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2020 Grand Banks jr skrev 4 minutter siden: @TrikkerN Lønning, hvilke dimensjon? Er jo snakk om korte avstander og liten A. Holder 0,75mm2 eller bør jeg opp på 1,5mm2? Tenker det er greit å ha det så tynt som mulig mtp plass. Bruker du noe forsegling på? Type fett eller noe for å hindre irring? 0,75mm holder i bunn og grunn. Hva er størrelsen på forankobletvern? Kontaktfett! (Små mengder, hvis ikke blir det noe griseri) Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 23.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2020 Gew77 skrev 59 minutter siden: På lengre sikt dra nye kabler fra motor og legg opp nye instrumenter. Merk ledninger:) Jepp, alt (av det originale) er veldig godt merket egentlig. Men det er ikke merket med hva som er pluss og minus. Men koplingsskjema sier at blå er minus, og det stemmer også med at disse er lasket. På turteller så var det godt merket hva som er hva. Blir nok et vinterprosjekt dette. Rekker ikke annet enn å legge opp ny minuskabel nå. @TrikkerN Lønning, har du noen formening om hvorfor multimeteret sier det er 0,03V mellom batteriminus og minus på instrumentene, og hvorfor samme multimeter sier at det er 20-40 ohm motstand på samme kabel? Kan det være multimeteret (billig type fra Biltema) som tuller det til ved lengre kabler? Byttet 9V batteri og da sa multimeteret nesten kortslutning, før det senere igjen viste 40 ohm. (Kan det bare være at multimeteret sender for lav strømmengde til å måle skikkelig når det sikkert er snakk om 10 meter kablaer med diverse koplingspunkter?) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
YngveKL Svart 23.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2020 (redigert) 14 minutes ago, Grand Banks jr said: Jepp, alt (av det originale) er veldig godt merket egentlig. Men det er ikke merket med hva som er pluss og minus. Men koplingsskjema sier at blå er minus, og det stemmer også med at disse er lasket. På turteller så var det godt merket hva som er hva. Blir nok et vinterprosjekt dette. Rekker ikke annet enn å legge opp ny minuskabel nå. @TrikkerN Lønning, har du noen formening om hvorfor multimeteret sier det er 0,03V mellom batteriminus og minus på instrumentene, og hvorfor samme multimeter sier at det er 20-40 ohm motstand på samme kabel? Kan det være multimeteret (billig type fra Biltema) som tuller det til ved lengre kabler? Byttet 9V batteri og da sa multimeteret nesten kortslutning, før det senere igjen viste 40 ohm. (Kan det bare være at multimeteret sender for lav strømmengde til å måle skikkelig når det sikkert er snakk om 10 meter kablaer med diverse koplingspunkter?) Biltema saken er grei nok. Husk at det er noe motstand i enhver kobbertråd. Videre skapes det motstand i ethvert koblingspunkt. Enda mer motstand skapes dersom koblingene er irret eller i dårlig forfatning. Ny "tykk" leder fra batteri (eller fra shunt) til en 0V samleskinne i dash, og egne 0V ledere fra denne til hvert instrument blir bra. Edit: Mål motstanden fra batteri og til forskjellige punkter i dash, eks. første innkommende flatstikk 0V, og så siste flatstikk, så får du en ide om hvordan tilstanden er. Redigert 23.Juni.2020 av YngveKL (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 23.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2020 Grand Banks jr skrev 46 minutter siden: Jepp, alt (av det originale) er veldig godt merket egentlig. Men det er ikke merket med hva som er pluss og minus. Men koplingsskjema sier at blå er minus, og det stemmer også med at disse er lasket. På turteller så var det godt merket hva som er hva. Blir nok et vinterprosjekt dette. Rekker ikke annet enn å legge opp ny minuskabel nå. @TrikkerN Lønning, har du noen formening om hvorfor multimeteret sier det er 0,03V mellom batteriminus og minus på instrumentene, og hvorfor samme multimeter sier at det er 20-40 ohm motstand på samme kabel? Kan det være multimeteret (billig type fra Biltema) som tuller det til ved lengre kabler? Byttet 9V batteri og da sa multimeteret nesten kortslutning, før det senere igjen viste 40 ohm. (Kan det bare være at multimeteret sender for lav strømmengde til å måle skikkelig når det sikkert er snakk om 10 meter kablaer med diverse koplingspunkter?) Tja, jeg kjenner ikke til instrumentene fra Biltema, så her tror jeg ikke jeg vil uttale meg. Det blir rein flaks hvis jeg treffe Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 23.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2020 Har sjøl neo ala samme problem, sjøl om alle instrumenter å sensorer er nye. Plutselig så hopper temp opp/ned 10-15 grader på 1-2 sekunder, plutselig variere oljetrykk. Hadde nettopp en test tur etter propell bytte. Å da skjedde dette igjen, sjøl med nye kabler mellom sensorene å instrument. En kompis som er elektriker kom ned å vi ble enige om nye minus. Så koblet en 8mm2 fra minus skinna som er lagt ny opp til alt av diverse utstyr, da denne har en 16mm2 tilbake til shunt. Den 8mm2 er da koblet mot de minus som er på instrument panel. Så nå skal jeg prøve nye tur, enten i kveld eller i mårå formiddag. Blir å bytte kabelstokk å resten av ledninger å motor senere i år. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.