Gew77 Startet 22.Juni.2020 Link til dette innlegget Startet 22.Juni.2020 Hei! Ser litt på båt om dagen og ser spesielt på Flem og SUN 33, da de har 3 kabiner (oftest) Yanmar og Volvo (fortrinnsvis D6) lyder best i mine øre. Men mange båter har Mercruiser 4.2 liter ombord. Båtene ser bra ut, men mageføelse for motor er ikke så bra.. Er det riktig eller hva sier "menigheten"? Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
Førstefender Svart 22.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2020 Yanmar og Bravo drev på disse båtene er vel ingen god kombo. Mercruser 4.2 D-tronic har jeg god erfaring med, ca like mye elektronikk som den nærmeste konkurenten KAD44. Har hydrauliske ventilløftere og tannhjuls overføring til kamaksel, så er på en måte litt mer evansert og har mindre vedlikehold enn mange andre motorer fra samme tidsrom. En gjenganger av feil er dyse nr 1 som har elektronik og den er ganske dyr, 10-12 000 om jeg ikke husker feil. Det mest alvorlige noen har opplevd er at demper på veivaksel løsner og faller av, resultat veivakselbrudd. Ved kjøp av en slik motor hadde jeg løsnet bolt på demper, rengjort, montert igjen med kraftigere moment, som det står i oppdatert manual og brukt loctite gjengelås av kraftigste sort. Ellers er det store tunge båter, som ofte står med en motor/drev, ingen heldig kombinasjon tror jeg. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 23.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2020 Flem får du også med aksling/ V- gear. Uansett, skulle man være max uheldig får man ny brukt motor for ca 100K. 20 år gammelt er jo uansett uten for all garanti. Sitér dette innlegget Link to post
Gew77 Svart 23.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2020 Takker for innspill! Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
Jarege Svart 24.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2020 Vi har båt med 2 stk 4,2 D-tronic, jeg er veldig fornøyd med motorene og ikke minst drivstoff forbruket. Det er riktig som Førstefender skriver at de har problemer med dyse nr 1, byttet denne i år, kostet ca 7000,- Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.