Barillion Startet 22.Juni.2020 Link til dette innlegget Startet 22.Juni.2020 (redigert) Hei. Tusen takk for et kjempe bra forum. Jeg skulle ut med båten i går og den ville plutselig ikke starte.Startmotoren går opp til svinghjulet , men klarer ikke å dra svinghjulet rundt.Bare klikker.Jeg tenkte med en gang på batteriet.Dette ble målt til ok og alle koblinger på batteriet ble pusset og satt sammen igjen.Dette hjalp dessverre ikke. Jeg har også tenkt på om den har skåret seg, men svinghjulet går fint rundt. Kan det være starteren som har tatt kvelden? Sist gang jeg brukte båten startet den helt fint og merket ikke noe spesielt. mvh Håvard Sætrevik Redigert 22.Juni.2020 av Barillion (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein Plast Svart 22.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2020 (redigert) Hei, Håvard! Mål spenning på batteripoler ved start, og samme inn på solenoid og ut av samme. Her er det noe som ikke har god kontakt. Jeg har samme klapring på starteren til hagetraktoren ved lav spenning, uten annen sammenligning forøvrig.. Starteren _kan_ jo være gåen, men da hadde ikke solenoiden gitt den lyden. Sånn logisk, i hvertfall. Redigert 22.Juni.2020 av Kaptein Plast (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Barillion Svart 22.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2020 Hei Kaptein Plast ?! Takk for svar. Ja, det kan være en idé å prøve ut.Tester det først.Dumt å kjøpe ny starter om det er et «lite» problem. Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 23.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2020 Spenning sier ikke alt om batteriets tilstand. Kan godt vær 12 volt men labert med ampere...... da sliter du... Sitér dette innlegget Link to post
Barillion Svart 23.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2020 Er ikke sååå bevandret i måling av strøm verden, så gjerne rett meg her. Måler altså polene ved oppstart og er det ok, så måle neste ledd som er hovedbryter og så videre...hva bør batteriet ligge på ved «oppstart»? Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 23.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2020 Sett multimeteret på VOLT likestrøm. Kople rødledning på plusspol og svart til minus, les av, så vrir du startnøkkelen og ser hva meteret viser. Gjør tilsvarende på solenoid. Lykke til. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Barillion Svart 27.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2020 Løsning: Hei. Siden jeg endelig fikk båten til å gå, så ville jeg poste løsningen her for evt andre som får samme problem. Jeg målte som nevnt batteriet til Ca 13,1, men starteren dro ikke rundt. Trodde dog at batteriet var ok, men at det var reelle eller eller starter. Kjøpte meg en jumpstarter og fikk øyeblikkelig respons. Kjøpte nytt batteri og vi er «back on track» Som alltid... tusen takk for all hjelp! Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein Plast Svart 29.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2020 Så fint! Takk for oppklaring og konklusjon, og ikke minst: god tur! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.