Jump to content

Dårlig dekning, Raymarine S100 fjernkontroll. Hva er galt?

Chrisa

Recommended Posts

Har en Raymarine S100 fjernkontroll til autopilot. Denne er tilkoblet korrekt via seatalk nettverket. Er helt nye batterier.

Jeg får koblet fjernkontrollen til senderen, men går jeg mer enn en meter vekk, så mister fjernkontrollen kontakt med senderen.

holder jeg fjernkontrollen helt inntil senderen, så får jeg ikke flere enn tre streker på fjernkontrollens dekningsmåler.

hva kan være galt?

På Hulda har vi samme opplegget. Senderen sitter under et bord av 30 mm eik midt i båten. Den kommuniserer med mottakeren som sitter i braketten sin på rorstammen i cockpit. Og Hulda er av stål. Avstanden mellom sender og mottaker er ca. 5 meter. Jeg vil ikke si det er glitrende godt, men det fungerer. Det skal ikke mye svekkelse i batteriene på mottakeren (S100) før det går på trynet. Jeg har tenkt å gjøre noe med det. En eller annen gang. Jeg ville startet med å sjekke ut strømtilførselen til begge enhetene. 

På oversiden av bordplaten har jeg Garmin og PC stående. En omformer (spenningsregulator) er montert en halvmeter unna. 

Har helt nytt seatalkng nettverk og ny instrumenter i båten. Dette fungerer strålende. S100 med basestajon kjøpte jeg brukt. Er noen år gammelt. Basestasjonen er koblet til seatalkng nettverket via en Seatalk1 til seatalkng konverter.

Fjernkontrollen har nye batterier, og alt er koblet som det skal. Nok strøm og riktig spenning på enhetene.

Så det tyder kanskje på at det er noe feil med enten fjernkontroll eller basestasjon? Den har dårlig dekning selv om base og fjernkontroll holdes mot hverandre.

• 1 år senere...

Jeg har akkurat kjøpt en brukt S100 fjernkontroll med tilhørende basestasjon. På fjernkontrollen får jeg aldri indikert flere enn 3 streker signalstyrke. Manualen opplyser at full signalstyrke skal vises med 5 streker.

Har noen fått flere enn 3 streker signalstyrke på sin S100?

På Raymarines chattegruppe svarer  produsentens representant slik på spørsmålet:

Q2: This is a new installation, the batteries in the remote are new. The remote when held next to the base station still only shows 3 bars.
A2: Contrary to the document for the S100, it is designed to represent full signal strength as three bars, not five as is shown within the document.

Kilde: https://forum.raymarine.com/showthread.php?tid=1191

• 2 måneder senere...
  nixxon skrev On 26.5.2022 at 10.31:

Har noen fått flere enn 3 streker signalstyrke på sin S100?

Vis hele sitatet  

Har  bare 3 streker i  S 100 og det har jeg over hele båten, 14m foran båten på kaia( kaibredden)  3 streker. måtte 30m  innover kaia for å få 2 streker  og kontrollen virker, mistet  signalet  etter noen meter til fikk signalet tilbake på 25m avstand. 

Så det stemmer med svaret du fikk at det bare er 3 streker.  Samme batterier på tredje året.

Så stålbåt er ingen hindring for signalet hos meg.

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...