Furu Startet 23.Juni.2020 Link til dette innlegget Startet 23.Juni.2020 (redigert) Skjer flere ganger kvar einaste sommar uten unntak, aller helst rett etter å ha satt foten på land; unnskyld, unnskyld kan du flytte deg. Vi skal nemlig legge til her vi. Etter å ha jobbet på moder skipet hele dagen i går tok eg gummi båten (en 6 meter) heim til gjeste havna i sentrum la båten helt på enden og gadd rett og slett ikkje å flytte denne gongen. Så unnskyld du som stod der og holdt på gull veska di og ropte på meg. Sender dere fruen for å rydde kaia?! Vanlig prosedyre andre plasser i landet? Flytter dere på båten? Skal en flytte seg? Regner bare med det er skutas kaptein som med streng beskjed har sendt henne i land, så hun er vel ganske uskyldig Blir ofte imponert over alle gode argumenter som ramler ut.. Redigert 23.Juni.2020 av Furu (see edit history) Sitér dette innlegget Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002 Skipsvrak i norge på google. Furuholmen28.com Link to post
-morten- Svart 23.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2020 Nei og aldri opplevd noe sånnt! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Fru Jacobsen Svart 23.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2020 Tror kanskje ikke båtsommern blir så ille jeg. Foreløpig er det mer oppgulp her inne enn «in real life« Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Hulda Svart 23.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2020 Ikke jeg heller, aldri opplevd. Det kan hende noe for eller akter stikker. Da forhaler jeg for å gi plass til neste båt. Jeg føler meg ikke bra om jeg har fem meter klar bane for og akter. Om jeg forhaler blir det plass til en 10 meter båt. Noe slikt. Ellers er jeg fra fødselen vaksinert mot snobb. De oppnår aldri noe velvilje fra meg. Kanskje jeg ser slik ut, derfor aldri noen spør. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 23.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2020 Bare å pakke vekk gullvesken før man spør ... Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Furu Svart 23.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2020 Var nok ingen snobb i dette tilfellet, var mest trulig ein sliten cruiser rundt 25 fot som kom senere på kvelden Innlegget var ikke ment som kun en slags klaging, heller som en moralsk vekker til kapteiner som utsetter fruene for dette Sitér dette innlegget Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002 Skipsvrak i norge på google. Furuholmen28.com Link to post
Sjøbliss Svart 23.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2020 Lengste jeg sender henne er i baugen. Lettere å samtale der enn å rope fra takluka ? Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Lucky Strike Svart 23.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2020 Synes utgangspunktet for tråden er litt interessant. Det er jo mange som legger til ganske usosialt. "Nå har jeg fått plass, verden er god". Med 6-7 meter klaring til neste båt på hver side, i en populær havn. Er det da så rart om noen andre ser at disse meterne kan brukes bedre, selv om den "lykkelig tillagte" ikke har øye for det? På den annen side, båter kommer og går. Av og til blir det derfor "rare" luker, hvor det ser ut som en erke-egoist har lagt til. Selv om han kom for lenge siden og er helt uskyldig. Sitér dette innlegget Link to post
Shore Svart 23.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2020 For meg som har høflighet langt inn i ryggmargen, vil det være naturlig å flytte litt på båten, hvis det kan gi en annen plass, selv der det er blitt en rar luke grunnet andres avgang eller ankomst. Ser ikke noe problem i å hjelpe en annen sjøfarende med plass, selv om det koster noen kalorier. Ser stadig at folk legger seg midt i en stor luke fremfor å forsøke å gi plass til en til, undres gjerne på hva slike er laget av. Men nei, kona ville uansett ikke vært noe vits å sende i mangel av plass, hun er konfliktsky langt inn i ryggmargen og ville nektet. Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
Code0 Svart 23.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2020 Jeg er opplært til å ta den minste båtplassen jeg trenger. Jo mindre båt, jo lenger inn på grunna / lengre inn på havna / smalere plass... Sitér dette innlegget Link to post
lurvetass Svart 23.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2020 Shore skrev for 2 timer siden: For meg som har høflighet langt inn i ryggmargen, vil det være naturlig å flytte litt på båten, hvis det kan gi en annen plass, selv der det er blitt en rar luke grunnet andres avgang eller ankomst. Ser ikke noe problem i å hjelpe en annen sjøfarende med plass, selv om det koster noen kalorier. Ser stadig at folk legger seg midt i en stor luke fremfor å forsøke å gi plass til en til, undres gjerne på hva slike er laget av. Synes folk er både hjelpsomme og forsøker å tilpasse luker. Tau tas imot og hjelpende hender og vennlige ord til velkomst. Forsøker det samme sjøl og tar imot neste båt. Er jo noe av dette jeg synes er så fint med båtlivet. De fleste legger godviljen til og hjelper. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
Furu Svart 23.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2020 Ja slik ser det ut for øyeblikket i Ålesund havn. Båter her og der Sitér dette innlegget Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002 Skipsvrak i norge på google. Furuholmen28.com Link to post
Grand Banks jr Svart 23.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2020 Hvis vi trenger mer plass for å komme inn, og jeg ikke bare kan snakke med rette vedkommende fra bak rattet uten at det blir unødvendig mye skriking (avstand/ vindstøy) - ja da sendes kona for å høflig spørre. Hun vil ikke ta roret når vi er i trange havner, og jeg vil være parat bak roret på de stedene. Men normalt sett går jeg aldri inn i slike havner utenom for å bunkre. Liker oss best i uthavn. I uthavn er det sjeldent behov for å spørre. Der står folk klare til å ta imot ofte ? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Okkaby Svart 23.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2020 Kona??? Nei hun har blitt sparket permanent på land for flere år siden. Alt for mye styr med en sådan som maser om dit å dat Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
lurvetass Svart 23.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2020 Okkaby skrev 1 time siden: Kona??? Nei hun har blitt sparket permanent på land for flere år siden. Alt for mye styr med en sådan som maser om dit å dat Verste jeg har hørt. Kona har tittel av rederinne og jeg er bare kaptein. Så deler vi andre roller i forskjellige situasjoner. Hun er rederinne, lettmatros, byssepike, innkjøpssjef og gledespike. Jeg er kaptein, styrmann, maskinist og matros med ansvar for løpende vedlinehold ettersomdet passer. Mange roller som er fordelt etter langt båtliv. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
Mix Svart 23.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2020 Lucky Strike skrev for 5 timer siden: På den annen side, båter kommer og går. Av og til blir det derfor "rare" luker, hvor det ser ut som en erke-egoist har lagt til. Selv om han kom for lenge siden og er helt uskyldig. Uskyldig ??? Egoisten kan forhale. Det koster ikke mange minutter og mange kalorier. Eneste unnskyldning er hvis en ikke er tilstede. Sitér dette innlegget Link to post
Lucky Strike Svart 23.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2020 Joda, helt enig, man hjelper andre med å få plass. Men de fleste forhaler vel ikke før behovet er der mente jeg. Da kan man noen steder bli temmelig opptatt med forhaling etter som forholdene endrer seg i havna. Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 23.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2020 De som har saltvann i årene sørger for at flest mulig får plass. De henger ut fendere på utsiden av egen båt, som signal om at her kan dere ligge. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
bellen Svart 23.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2020 (redigert) arkmarin skrev 54 minutter siden: De som har saltvann i årene sørger for at flest mulig får plass. De henger ut fendere på utsiden av egen båt, som signal om at her kan dere ligge. Javel? Jeg er sjømann av yrke, men henger aldri fenderene på utsiden. Har uansett bare nok fendere til ene siden av båten. Kommer det båt på utsiden, så får dei jaggu meg sørge for nok fendere selv. Hva blir det neste? At jeg skal ha egen landgang ombord til båter som vil ligge longside så dei kommer seg lettere på land? Redigert 23.Juni.2020 av bellen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 24.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2020 (redigert) 6 hours ago, Mix said: Uskyldig ??? Egoisten kan forhale. Det koster ikke mange minutter og mange kalorier. Eneste unnskyldning er hvis en ikke er tilstede. Men hvis hverken eier eller mannskap er til stede, er det da greit å ta saken i egne hender og forhale båten slik at det blir plass til en båt til. Eller vil det medføre at man blir plassert i kategorien "folk i båt med manglende respekt for andres eiendom" ? Redigert 24.Juni.2020 av Vestkystseiler (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 24.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2020 bellen skrev for 8 timer siden: Javel? Jeg er sjømann av yrke, men henger aldri fenderene på utsiden. Har uansett bare nok fendere til ene siden av båten. Kommer det båt på utsiden, så får dei jaggu meg sørge for nok fendere selv. Hva blir det neste? At jeg skal ha egen landgang ombord til båter som vil ligge longside så dei kommer seg lettere på land? Selvfølgelig skal alle ha med seg egne fendere, men for meg betyr det nok fendere til to sider når man legger seg på utsiden av en annen båt og det er naturlig, og rimelig, å forvente at det vil kunne komme en båt til på utsiden av egen båt. Ikke mye imponert over dine holdninger her! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
cosmic Svart 24.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2020 Ingen selvfølge å fendre utsiden for neste båt synes jeg. At man gjør det for å vise at de er velkommen kan man jo gjerne gjøre, og det pleier jeg, men ingen selvfølge. Varierer jo også hvor en bør fendre, avh.av hva som kommer og legger seg på utsiden. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 24.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2020 Det er en fin gest å henge en fender på utsiden, men ikke en nødvendighet. Ligger man til kai, må man uansett akseptere at det legger noen seg på utsiden. Når det gjelder forhaling, blir det fort "hull" i båtrekka i populære havner. Om man skal forhale hver gang en båt kommer eller går, gjør man ikke annet til slutt. Se f.eks. webkamera fra Vågen (bildet panorerer frem og tilbake med jevne mellomrom). Det er håpløst å prøve å holde orden på slike steder. Om man derimot ligger på en liten flytebrygge/kai med få båter og lite utskifting, er det derimot god skikk å optimalisere fortøyningene så det er plass til flere. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Jonas78 Svart 24.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2020 Når jeg leste innlegget ditt første gang, trodde jeg du mente at folk ville ha plassen din, og tenkte for noen idioter... Men, etter å ha lest innlegget igjen, virker det som det handler om forhaling. Selvsagt forhalde man, og de som ikke vil forhale og skaper seg vanskelig enten det er konen eller kapteinen som spør, de er virkelig idioter...! Sitér dette innlegget Bruk vest! Link to post
dennrick Svart 24.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2020 Viktig tema og jeg linker til en tråd om dette under som er fra 2015. Jeg var hovedpersonen i alternativ 2 som trådstarter skisserer om dette med å flytte på andre sine båter for å få plass på en brygge. Meningene var delte gjennom tråden, og min opplevelse av situasjonen har jeg selv beskrevet (dennrick) på side to i linken under. Veldig ulike versjoner, men det er ikke poenget: Er det ok å flytte andres båter? Lærte mye av denne episoden, ikke minst om hvilket ansvar man har for å flytte andre båter. Når det er sagt, så er det ikke mye smidighet som skal til for å sikre plass til flere denne sommeren der østlendingene skal møte vestlendingene på sørlandet - der sørlendingene allerede er. Tråden jeg linker til ble stengt. Dersom denne posten sporer til diskusjon, så oppfordrer jeg til å "holde tonen" for å unngå nedstenging av et viktig tema. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.