Jump to content

Ipad som kartplotter

v2k

Recommended Posts

Hei, har prøvd å finne lignende tråder men uten hell. 

Jeg tenkte å kjøpe meg en brukt iPad cellular å bruke som kartplotter i min 22 daycruiser. Bruker båten max 3døgn i strekk. 

Hva er eldste modellen man kan kjøre navigasjonsprogramvare på, og hva slags apper anbefales?

Ønsker også tips om noen har holder/deksel til dette formål. 

Takk for hjelp. 

Navionics kjører på alle årsmodeller, helt tilbake til den aller første. Jeg har selv kjørt Navionics på førstegenerasjon fra 2010 i flere år. Jeg satt opp denne gamle iPaden på nytt i år, og lastet ned Navionics på nytt, og selv om dagens versjon av Navionics ikke støtter så gammel iPad ble jeg spurt om jeg ville installere en eldre versjon. Så Navionics smatt rett inn på en 10 år gammel iPad.

Jeg ville ikke valgt en så gammel iPad nå, men jeg gjorde det bare for å teste. Velg en iPad som er såpass ny at den fremdeles får oppdateringer til iOS. Jeg tror du må opp på noe nyere enn iPad Air 2 for å kunne installere den kommende iOS 14, selv om iPad Air 2 kan installere iOS 13.

Og selv om du ikke spør om det så kan jeg bekrefte at du må ha cellular-versjonen hvis du ikke vil koble til en ekstern GPS via bluetooth eller kabel. :thumbsup:

Redigert av Popeye70 (see edit history)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Direkte sollys gjør at Ipad slår seg av pga høy varme. Det er litt ugreit... men så lenge man vet og tar forholdsregler. Ulempen er at fler som vil ha pad som eneste nvi har åpen båt. Så det å finne noe sted å ha den i skyggen er litt vanskelig. Men alt går!

Jeg bruker Gule Sider appen "På sjøen" som min kartplotter for planlegging. Betaltingsversjonen. Har en iPad 1 tror jeg. Liker å bruke den mye mer enn mim andre gamle plotter. 

MEN iPad i dårlig vær er noe dritt. Det er bare touch, og i bølger er det av og til håpløst å zoome eller gjøre andre ting. For fingrene kommer borti her og der pga bevegelsene i båten. Snakker da om ganske grov sjø. I grov sjø liker jeg knapper mye mer.

Vær også klar over at du må ha kraftig lader til iPad. Min tapper i alle fall ut mer strøm enn jeg får ladet den, og begrensningen ligger nok i USB ladeklossen.

Jeg har alltid plotter nr 2 skrudd på. Fulgte med båten og er gammel. Men den fungerer greit til å følge med på. 

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Jeg kjørte med C-Map fra Embark på et relativt lite Lenovo Tab M8 (FHD) nettbrett på vår tur nedover fra Trondheim. Har tidligere avskrevet iphone til mitt bruk, siden den ikke liker kulde eller varme. Har aldri prøvd med iPad i sol eller kulde.

m-20200615_170009.jpg

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

S/Y Emma skrev 46 minutter siden:

Er også spent på situasjonen som gjorde at denne båten gikk på grunn på grunn av digitalt kart :confused:

Har heller ikke sett forskjell på digitale og andre kart.

Men, for å avspore litt: Min iPhone skrur seg av om det er regnvær, opphold, klarvær, snø, om noen ringer, om jeg har i en ladekabel eller om jeg ikke har i en ladekabel. Eneste jeg er usikker på er direkte sollys, for da er det ikke så lett å se skjermen. 

Spøk til side, det ER jo en del ekstra forstyrrelser om man bruker en telefon som erstatning for en plotter eller pad. Men om det er så ille at man går på grunn er jeg usikker på.

Jeg har brukt nettbrett (android) som kartplotter i mange år. Jeg har i hovedsak benyttet meg av gulesider på sjøen. Fordelen med kartplotter på et nettbrett er at det er lettere å lage ruter få oversikt enn med en vanlig plotter. Man kan også ta med seg nettbrettet hvis man har flere styreposisjoner. Minuset med et nettbrett som plotter er som noen nevner at det kan bli veldig varmt i direkte sollys. Jeg fant en løsning på dette som fungerte bedre. Det var rett og slett et nettbrett med hvit bakgrunn. Det holdt lengre før det ble varmt, men varmt ble det til slutt også. Slo seg ikke av, men sikkert ikke så bra for batteriet.  Hvis man kan plassere det på en måte så det er skjermet litt fra solen fungerer det bedre. 

Når det er sagt er vel de fleste klar over at en kartplotter, om det så er en dedikert plotter,  et nettbrett, mobil, bare er skal brukes som veiledning. Det står for eksempel på GARMIn sin side at: 

Sitat

Alle rute- og navigasjonslinjer som vises på kartplotteren, er kun ment å gi generell ruteveiledning eller finne egnede kanaler. De skal ikke brukes til presis navigering. Ta alltid hensyn til navigasjonshjelpemidlene dine og vannforholdene mens du navigerer for å unngå grunnstøting eller farer som kan føre til at fartøyet tar skade, personskade eller dødsfall.

Selv en dyr kartplotter kan vise feil, så man skal aldri stole helt på de elektroniske hjelpemidlene. På båtførerkur blir man for eksempel oppfordret til å bruke sjøkart mer og navigere etter merker. Når det er sagt er både app og kartplotter gode hjelpemidler hvis man bruker det riktig. Spesielt i høyere hastighet kan man av og til oppleve at kartet henger igjen, så da bør man være ekstra forsiktig. Hvis man zoomer for langt ut får du ikke alltid med alle detaljer.  

Redigert av Knallipadden (see edit history)

Appen "Boating" (navionics er helt fantastisk). Selv med både Raymarine og Garmin ombord var det nettbrett som ble brukt til alt bortsett fra autopilot.

Jeg ville brukt et nettbrett med GSM og som er sprut sikkert.

Kjøp en lang ladekabel.

Last ned alle andre relevante apper.

Android fungerer utmerket.

boble65 skrev for 9 timer siden:

Jeg har navionics på Lenovo nettbrett fra 2016 eller no. Funker gull. Eneste er når sola skinner på nettbrettet er det vanskelig og tyde. Må skyve takluke litt igjen då å få skygge på nettbrettet. 

Akkurat det samme her. Jeg lagde solskjerm av tykk aluminiumsfolje og satt på en antirefleks film på skjermen. Funker bra… Navionics koster Kr480,- per år for a Android.

Men hva med ekkolodd? Jeg har en Garmin plotter i tillegg.

Redigert av PiperBill (see edit history)

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Jeg bruker iPad (5 år gammel Pro med simkort) med iSailor til navigasjon.

Som tidligere nevnt er det litt problemer med at den bruker mye strøm ved bruk til navigering, må ha minimum 2A lader. Har også programmet på iPhone som backup (kan bruke kjøpte kart på begge enheter uten ekstra kostnad, lett å eksportere ruter mellom enhetene). Sollys er den ikke glad i, og i sjø flakser den fort rundt omkring...

En av fordelene er at hvis vi er flere i båten bruker jeg å utpeke en navigatør, som kan sitte med iPad å sørge for trygg navigering (har da telefonen rett foran meg for å kunne følge med selv også).

I den forrige båten hadde jeg en liten Garmin (4"), denne bruke jeg i kombinasjon med iPaden. Garmin med ekkolodd innzoomet for detaljer rundt båten og iPad noe utzoomet for oversikt. Opplevde aldri avvik mellom iPad og Garmin. Savner dybdemåling når jeg kun bruker iPad, så planen min er en liten Simrad cruise 5" eller 7" i kombinasjon med iPad i framtiden (grunnet litt lite plass for innfelling av kartplotter på dashbordet...)

Redigert av Bodehode (see edit history)

Livet er for kort til å kjøre diesel

Eika skrev for 11 timer siden:

Jeg var ikke med, men kartet viste vist ikke det skjæret ifølge de uheldige 

Kjent utsagn. GPS-Assisted grounding er det ikke det man kaller det?  http://www.dcs.gla.ac.uk/~johnson/papers/GPS/Johnson_Shea_Holloway_GPS.pdf

Problemet er at veldig mange ikke forstår at det elektroniske kartet - enten det er på en Ipad eller svindyr Raymarine-plotter/gulesider eller Navionics - inneholder mange feil. Mange tror man kan seile sikk-sakk med noen meters klaring mellom grunnene på max zoom. Til alle som tror det: Slutt med det og legg inn minst 100 m sikkerhetsmargin, aller helst 250. For det første er ikke alle grunnene tegnet inn, eller er tegnet med feil dybde eller feil posisjon. For det andre kan det være at du som bruker feiloppfatter noe.  For det tredje kan det være at grunnen ikke vises i den innstillingen du har valgt på plotteren/ipaden. Videre kan det være feil på posisjon fordi det er noe hikkup på gps-signalet. (skjer ikke ofte, men det skjer). Jeg har opplevd plotter som viser at jeg er 250 m. inn på land gjennom Hankøsundet. 

Gew77 skrev On 23.6.2020 at 19.24:

Har også brukt Navionics sine apper på nettbrett i "alle" år. Med iPad og Max lys på skjermen er ikke sollyset et problem. Men varmen er verre, spesielt på flybridge med sola i ryggen. Men skulle gjerne hatt noen bedre ladeløsninger, da USB uttakene vi har, lader mindre enn iPad bruker under navigering.

Denne har løst ladeproblemet for meg.

Klippet av 12v plugg og koblet fast.

Jeg har to nettbrett med Navionics ?

Grand Banks jr skrev On 23.6.2020 at 14.56:

@Eika, jeg har ikke sett avvik mellom min ekte plotter og iPad med app. Men det kan jo være fordi jeg beveger meg sakte?

Jeg har ikke opplevd avvik mellom plotterene mine og appen "Boating" (navionics-kart). Gule Sider har jeg ikke testet, men jeg tviler på at denne er unøyaktig.

Skippere som går på grunn har en tendens til å skylde på ytre omstendigheter og ikke seg selv.

Jeg har hørt at i noen land i feks søreuropa at kartplottere bruker båtkart som er scannet og digitalisert, og at disse kan inneholde to feilkilder, selve papirkartet og selve den digitale konverteringen av denne kilden. Dette gjelder ikke i Norge.

St kartplotter varsler om at du ikke skal stole på dem, det er nok bare en generell ansvarsfraskrivelse. Jeg stoler mer på kartplotterens evne til å se hvor jeg er enn min evne til å tyde det samme på et papirkart og med kompass til hjelp (deviasjon, etc).

Redigert av zooper (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...