Knallipadden
Jeg har brukt nettbrett (android) som kartplotter i mange år. Jeg har i hovedsak benyttet meg av gulesider på sjøen. Fordelen med kartplotter på et nettbrett er at det er lettere å lage ruter få oversikt enn med en vanlig plotter. Man kan også ta med seg nettbrettet hvis man har flere styreposisjoner. Minuset med et nettbrett som plotter er som noen nevner at det kan bli veldig varmt i direkte sollys. Jeg fant en løsning på dette som fungerte bedre. Det var rett og slett et nettbrett med hvit bakgrunn. Det holdt lengre før det ble varmt, men varmt ble det til slutt også. Slo seg ikke av, men sikkert ikke så bra for batteriet. Hvis man kan plassere det på en måte så det er skjermet litt fra solen fungerer det bedre.
Når det er sagt er vel de fleste klar over at en kartplotter, om det så er en dedikert plotter, et nettbrett, mobil, bare er skal brukes som veiledning. Det står for eksempel på GARMIn sin side at:
SitatAlle rute- og navigasjonslinjer som vises på kartplotteren, er kun ment å gi generell ruteveiledning eller finne egnede kanaler. De skal ikke brukes til presis navigering. Ta alltid hensyn til navigasjonshjelpemidlene dine og vannforholdene mens du navigerer for å unngå grunnstøting eller farer som kan føre til at fartøyet tar skade, personskade eller dødsfall.
Selv en dyr kartplotter kan vise feil, så man skal aldri stole helt på de elektroniske hjelpemidlene. På båtførerkur blir man for eksempel oppfordret til å bruke sjøkart mer og navigere etter merker. Når det er sagt er både app og kartplotter gode hjelpemidler hvis man bruker det riktig. Spesielt i høyere hastighet kan man av og til oppleve at kartet henger igjen, så da bør man være ekstra forsiktig. Hvis man zoomer for langt ut får du ikke alltid med alle detaljer.