Frivakt Startet 23.Juni.2020 Link til dette innlegget Startet 23.Juni.2020 Etter at en lekkasje i saltvannspumpen (som nok har vært der en stund) er reparert, er det tid for å rydde opp etter lekkasjen. Dynamoen har fått noen saltvannsdråper ved kjøring en stund, og jeg har tatt den ut for å se over den. Den fungerer som den skal, så det er ikke noe akutt, men jeg vil gjerne at den skal fortsette å fungere en stund til. Hva bør jeg gjøre? Legger ved et par bilder. Sitér dette innlegget Link to post
Turbåt Svart 23.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2020 Vask den i vann, la den tørke, før du til slutt sprayer med understellsbehandling for bil? Sitér dette innlegget Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-) Link to post
Lars H. Svart 23.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2020 Turbåt skrev 1 minutt siden: sprayer med understellsbehandling for bil Hææææ? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Turbåt Svart 23.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2020 Ja, ble litt revet med der. Ikke nødvendig, ei heller anbefalt. Men funker veldig bra på utstyr som blir utsatt for salt, ankervinsj f. eks. Sitér dette innlegget Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-) Link to post
Frivakt Svart 23.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2020 Turbåt skrev for 3 timer siden: Vask den i vann, la den tørke Bør jeg spraye med noe elektrospray el når den er tørket? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 23.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2020 Frivakt skrev 11 minutter siden: Bør jeg spraye med noe elektrospray el når den er tørket? Det kan du. Men det viktigste er å få vasket og tørket den godt. 50 grader i stekeovnen noen timer f.eks. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
theppan07 Svart 23.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2020 Litt spray etterpå med cr-66 er ingen ulempe Sitér dette innlegget Link to post
Anderre Svart 24.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2020 For å rengjøre/behandle ting som ikke skulle vært utsatt for saltvann, er også salt-x ett alternativ https://bilxtra.no/salt-x-konsentrat-950-ml Det du ikke bruker nå, kan du bruke på bilen til vinteren:-) Sitér dette innlegget Hjemmehavn i Farsund Link to post
index Svart 24.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2020 Jeg ville nok egentlig først sjekket om saltvannet har kommet inn i dynamoen. Om den ikke viser tegn til salt innvendig så kan det holde med en utvendig vask. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Sørlandet2 Svart 24.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2020 Kanskje feil svar, men jeg ville kjøpt en ny. Ha den inreserve. Jeg tror ikke denne varer lenge. Ingen gunstig situasjon å ha ødelagt dynamo andre uka i fellesferien. Mye styr, og blir dyrt. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 24.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2020 Når du først har den ute, burde du ta en kikk på børstene. Er de slitt, er det en enkel sak å fikse. Da får du samtidig inspisert litt av innsiden for evt. saltskader. Om dette er en båt du har planer om å beholde, og skal på lengere turer. Hadde jeg skiftet den, og latt den ligge som reserve. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Bårdp Svart 24.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2020 Om det hadde vært min dynamo hadde jeg utført følgende. 1 demontert. 2 kokt alt i ferskvann 1t. 3 Tørket i stekeovn 120° 2t. 4 Lakket over viklingene og bløtjern med polyester. 5 Montert nye lagre og sjekket/skiftet børstene. 6 kanskje lakket over resten av dynamoen. Sitér dette innlegget Link to post
Frivakt Svart 24.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2020 nomen skrev 1 time siden: Om dette er en båt du har planer om å beholde, og skal på lengere turer. Hadde jeg skiftet den, og latt den ligge som reserve. Ser at flere anbefaler å kjøpe ny. Hadde håpet å slippe det, fordi jeg allerede har byttet og oppgradert mye denne våren/sommeren. Ny ankervinsj i går for eksempel, og pengene flyr. Men det er også kjedelig om dynamoen plutselig tar kvelden, og det er bare ei uke til ferie og båttur. Anderre skrev for 2 timer siden: For å rengjøre/behandle ting som ikke skulle vært utsatt for saltvann, er også salt-x ett alternativ Dette høres interessant ut. Det er jo ikke bare dynamoen som har vært utsatt for pumpelekkasjen. Reimene har sørget for å spre saltvannet utover. Kanskje jeg skal vaske hele motoren med dette produktet. Har du teste det selv, @Anderre, så du vet det funker og ikke gjør noen skade? Sitér dette innlegget Link to post
Anderre Svart 24.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2020 Frivakt skrev for 12 timer siden: Dette høres interessant ut. Det er jo ikke bare dynamoen som har vært utsatt for pumpelekkasjen. Reimene har sørget for å spre saltvannet utover. Kanskje jeg skal vaske hele motoren med dette produktet. Har du teste det selv, @Anderre, så du vet det funker og ikke gjør noen skade? Jeg har bare brukt det på bilen min i vinter med godt resultat. Spesiellt i vindusspylervæsken merket jeg markant forskjell på hvordan trafikkfilmen ble redusert. De reklamerer med at de har brukt dette stoffet i arbeidet med å redde kretskort fra Helge Ingstad i og med at det løser opp og nøytraliserer salt. - Men for dette bruket har jeg ingen erfaring selv:-) Sitér dette innlegget Hjemmehavn i Farsund Link to post
Ask Svart 24.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2020 Hei For 15 år sidan lak saltvasspumpa vår så mykje at det kom vatn opp til reimane. Motorrommet så ikkje ut. Dette var etter å ha motra store deler av Engelske kanal. Eg vaska heile motorrommet, og sjølve motoren. Dynamoen verkar fint enno. Dersom det er ein dynamoverkstad i nærleiken hadde eg bedt dei om å opna dynamoen og ta ein kikk. Om det ikkje er ein slik verkstad i nærleiken hadde eg montert dynamoen. No har du fleire ulike råd.... Ask Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.