Jump to content

Dynamo som har vært utsatt for saltvann - hvordan bør den behandles?

Frivakt

Recommended Posts

Etter at en lekkasje i saltvannspumpen (som nok har vært der en stund) er reparert, er det tid for å rydde opp etter lekkasjen. Dynamoen har fått noen saltvannsdråper ved kjøring en stund, og jeg har tatt den ut for å se over den. Den fungerer som den skal, så det er ikke noe akutt, men jeg vil gjerne at den skal fortsette å fungere en stund til.

Hva bør jeg gjøre?

Legger ved et par bilder.

20200623_152533.jpg

20200623_152627.jpg

Når du først har den ute, burde du ta en kikk på børstene. Er de slitt, er det en enkel sak å fikse.

Da får du samtidig inspisert litt av innsiden for evt. saltskader.

Om dette er en båt du har planer om å beholde, og skal på lengere turer. Hadde jeg skiftet den, og latt den ligge som reserve.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

nomen skrev 1 time siden:

Om dette er en båt du har planer om å beholde, og skal på lengere turer. Hadde jeg skiftet den, og latt den ligge som reserve.

Ser at flere anbefaler å kjøpe ny. Hadde håpet å slippe det, fordi jeg allerede har byttet og oppgradert mye denne våren/sommeren. Ny ankervinsj i går for eksempel, og pengene flyr. Men det er også kjedelig om dynamoen plutselig tar kvelden, og det er bare ei uke til ferie og båttur.

Anderre skrev for 2 timer siden:

For å rengjøre/behandle ting som ikke skulle vært utsatt for  saltvann, er også salt-x ett alternativ

Dette høres interessant ut. Det er jo ikke bare dynamoen som har vært utsatt for pumpelekkasjen. Reimene har sørget for å spre saltvannet utover. Kanskje jeg skal vaske hele motoren med dette produktet. Har du teste det selv, @Anderre, så du vet det funker og ikke gjør noen skade?

Frivakt skrev for 12 timer siden:

Dette høres interessant ut. Det er jo ikke bare dynamoen som har vært utsatt for pumpelekkasjen. Reimene har sørget for å spre saltvannet utover. Kanskje jeg skal vaske hele motoren med dette produktet. Har du teste det selv, @Anderre, så du vet det funker og ikke gjør noen skade?

Jeg har bare brukt det på bilen min i vinter med godt resultat. Spesiellt i vindusspylervæsken merket jeg markant forskjell på hvordan trafikkfilmen ble redusert.

De reklamerer med at de har brukt dette stoffet i arbeidet med å redde kretskort fra Helge Ingstad i og med at det løser opp og nøytraliserer salt.

- Men for dette bruket har jeg ingen erfaring selv:-)

Hjemmehavn i Farsund

Hei

For 15 år sidan lak saltvasspumpa vår så mykje at det kom vatn opp til reimane.

Motorrommet så ikkje ut.

Dette var etter å ha motra store deler av Engelske kanal.

Eg vaska heile motorrommet, og sjølve motoren.

Dynamoen verkar fint enno.

Dersom det er ein dynamoverkstad i nærleiken hadde eg bedt dei om å opna dynamoen og ta ein kikk.

Om det ikkje er ein slik verkstad i nærleiken hadde eg montert dynamoen.

No har du fleire ulike råd....

Ask

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...