Tiki71 Startet 23.Juni.2020 Link til dette innlegget Startet 23.Juni.2020 Finnes det overganger til USB for de kjøleboksene som leveres med de gamle sigarettenner stikkene? Eller leverer USB uttakene ikke nok strøm (Ah/watt) for å koble dem på der? Må jeg evt. montere inn en egen som kobles mot batteriet? Takk for svar! Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 23.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2020 (redigert) Du kan IKKE koble kjølebokden til USB stikket. Det er helt sikkert! Men du kan f.eks kjøpe ett ordinært sig.uttak og montere selv. Bruk minimum 2,5 kvadrat kabel, og ha en sikring i kretsen. Redigert 23.Juni.2020 av nomen (see edit history) Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Lars H. Svart 23.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2020 USB uttak kan ikke levere nok strøm til kjøleskap. Dessuten krever en slik boks 12V og ikke 5V som et USB-uttak gir. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
nomen Svart 23.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2020 Egentlig hadde jeg droppet det pokkers sig.uttaket, og heller hatt et skikkelig kontaktstykke imellom. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
HiWard Svart 23.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2020 Du kan eventuelt bytte ut USB tilkoblingen med et sigarettuttak, begge tar 12V inn. Så kan du plugge inn en overgang fra sigarett til USB ved behov, disse finnes det jo plenty av. Men sjekk kabeldimensjon og sikring som nevnt her. Forøvrig enig i at det er grei skuring å montere et nytt uttak selv. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
NilsPils Svart 23.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2020 Jeg har fryseboks på 12V. Den virket dårlig med sig.uttak. Jeg har derfor koblet ledningen direkte på en klemlist. Det virket bedre. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
theppan07 Svart 23.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2020 Kommer an på båttype og hvor mye arbeid du vil lage for deg selv. Penest og best er er å fastmontere er 12v sigarettuttak. Alternativt for mer tilfeldig bruk er å kjøpe en overgangsledning som har krokodilleklemmer i ene enden som du kobler på batteriet og 12v sigarettuttak i andre enden. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 23.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2020 Tiki71 skrev On 23.6.2020 at 14.06: Finnes det overganger til USB for de kjøleboksene som leveres med de gamle sigarettenner stikkene? Eller leverer USB uttakene ikke nok strøm (Ah/watt) for å koble dem på der? Vis hele sitatet Nei,det finnes ikke. Det kommer 5V ut av USB kontakten og ikke 12V som en kjøleboks trenger Tiki71 skrev On 23.6.2020 at 14.06: Må jeg evt. montere inn en egen som kobles mot batteriet? Vis hele sitatet Ja du må montere inn ett 12V uttak Du kan kople det ved i ta strøm i fra ledningene til USB kontakten som sitter der i dag eller legge opp ledninger direkte til batteriet. Hvis du ikke vil eller kan lage hul til 12V uttak kan disse også fåes til utvendig montering. https://verne.no/privat/sigarettenner-kontakt-plast Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 23.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2020 Det er truleg ikkje særs tjukke kablar til eit 5v usb uttak. Legg nytt. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
bellen Svart 23.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2020 USB-stikk til å mate en kjøleboks er bare å glemme. Hvor tykke kabler er det i et USB-stikk? 0,25 kvadrat i beste fall? Det kommer til å bli en brannbombe. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 23.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2020 Det finnes kjøleskap med USB-kontakt........ Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Olevine Svart 24.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2020 Om Ikke kjøleskapet kan kobles til usb-uttaket, så finnes det annet greit utstyr som settes rett i usb-kontakt, i alle fall på pc-en. Vet ikke om det finnes for kalde drikker også. https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://m.youtube.com/watch%3Fv%3DmNL4dnfxHIc&ved=2ahUKEwixjPWx4JnqAhVUBhAIHUISDhkQwqsBMAB6BAgHEAQ&usg=AOvVaw2CleRv-4-7lwI-zg8BuqWs Sitér dette innlegget Link to post
Tiki71 Svart 24.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2020 (redigert) Genial, den må jeg ha. Finnes sikkert websider med kald øl og annen leskende drikke som kan lastes ned også Redigert 24.Juni.2020 av Tiki71 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 24.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2020 Om du først legger opp med sigarettuttak, så legg gjerne minimum 4 mm2, og prøv å gjør ledningen så kort som mulig. Kjølebokser med kompressor har stor startstrøm (5x merkeverdi) og sensing på batterispenningen. Er denne for lav starter ikke boksen. Sitér dette innlegget Link to post
Skilsø 67 Svart 12.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2023 Vil dette fungere? https://www.biltema.no/bil---mc/elektrisk-anlegg/kontakter-og-uttak-12-volt/spenningsomformer-5-12-v-2000044769?gclid=EAIaIQobChMIlujjmMmJgAMVjZJoCR0cJAFdEAQYAiABEgKZbfD_BwE sepenningsomformer til kjøleboks? Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 12.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2023 Skilsø 67 skrev On 12.7.2023 at 16.53: Vil dette fungere? Vis hele sitatet Nei,prinsippet er riktig men en liten 18-20l kjøleboks bruker ca 3A og maks var 1 A ut på sig kontakten Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.