Jump to content

1200+ plasser langs Norskekysten for fritidsbåter, værsågod ;-)

.Olsen

Recommended Posts

Siden høsten 2018 har det vært en dugnad på gang for å dele, kategorisere og gjøre svaiplasser, bøyer og uthavner langs Norskekysten tilgjengelig for fritidsbåtbrukere. Det hele har foregått i FB gruppa "På svai". 

Gjennom å "tagge" alle plasser geografisk, typisk Land, landsdel, fylke, kommune/område, kategori plass (bøye, svaiplass, brygge) så har alle plasser som legges ut i gruppa blitt søkbare. Om en søker "Hordaland" i fritekstsøket i gruppa så får en opp alle plasser med "tagg" Hordaland. Om en søker "Sørlandet" eller "Agder" osv så skal det gi samme resultat, dvs så lenge tagginga er ok da. 

I tillegg har alle plasser som er lagt inn i gruppa direkte link til kart med posisjon. 

Plassene beskrevet i gruppa har ulik kvalitet. Fra noe nær "må finne ut resten selv" til plasser beskrevet med fantastiske bilder, dronefilm, og lange drøftinger fra flere brukere om ulike aspekter med plassen. Så kvaliteten er fra sånn ca "ok" til det beste som er tilgjengelig. 

----

Videre har deltakere i gruppa jobbet "på bakrommet" med å legge alle plasser fra gruppa over i en Google maps løsning. Der ligger også plasser beskrevet i andre offentlige kilder, som Den Norske Los, Bøyekart fra diverse foreninger osv. 

Så en vil finne alle plassene beskrevet i gruppa igjen i Google Maps løsninga, men en vil ikke finne alle plassene i Google Maps beskrevet i gruppa. 

Først, Google kart med 1200+ ankerplasser, bøyer og brygger langs kysten vår. Bjørnøya og Svalbard er bonus ;-)

https://www.google.com/maps/d/viewer?fbclid=IwAR33hxPFb8egSANufdTifB__Jw3iU5O8Nn1yuiRHYcWF2NOfmCXiM6YSuh4&mid=1t8B-Vk4_452ORWzPwpFiF6vn3Hw&ll=71.7807101595535%2C17.811193949999996&z=4

Dette er da "kun prikker i et kart", et elendig kart. Men greit, det kan gi en kjapp oversikt over nærmeste plasser. 

De som har brukt Google maps en del vet at dere kan eksportere ut KML filer fra hvert "lag". Videre kan en konvertere filene til GPX filer som kan brukes feks i Navionics, nyere plottere, Gulesider på Sjøen, Norgeskart friluftsliv, iSailor, Opencpn osv, osv. Da får dere ankerplasser, bøyer og brygger i bøtter og spann rett inn i kartene. GPX filer med svaiplasser, bøyer og brygger for hver landsdel ligger i selve gruppa. 

Det har aldri vært enklere å slippe unna bråk i en uthavn ;-) Men ikke last fila med 1200+ plasser inn, det er ikke alle apper osv som aksepterer så mange punkt, feks vet vi at Navionics på iPad osv ikke klarer det. Da må en bruke en av "landsdelfilene" på gruppa. 

Her er de samme plassene, men da "kun" bøyer og svaiplasser i kart hvor en kan velge sjøkart så en kan studere plassene litt bedre. Om en går i temavalg "GodTur", og så "På Svai" så kan en velge til-fra bøyer og ankerplasser. Dette er litt under utprøving foreløpig så akkurat denne løsningen gir jeg ingen garanti for at vil vare. 

https://kart.godtur.no/share/12739e9b3564?fbclid=IwAR3k5JJVv5yGFfJkV5BNgh92PMk9ITdnQd6GOsF4ZQdFi32ndr2U9_ZTZfM

En mer visuell variant for den moderne "multibrukeren" av sjø, kyst og natur. Her får en opp bøyer og svaiplasser samt mulighet for å velge til fra ulike turmuligheter, friområder, fiskeplasser og alt mulig egentlig. Plassene blir beskrevet og flotte greier. For å få opp svaiplasser og bøyer må en velge "vis friområder..." og så velge "Havn og fortøyning". 

https://www.godtur.no/alleturer/friluftselementer?friluftselementer__type=Havn&turmal__type=Padletur

Det jobbes kontinuerlig med å få utviklet disse løsningene også. Om lykken står bi osv kan en drømme om en løsning a la "Vestkystparken" for hele Norskekysten. Her har en alt fra bolt i fjell til fjelltur til båtramper, toaletter, bøyer og hva det måtte være lett tilgjengelig, men kun for vestlendinger dette da ;-)

https://www.vestkystparken.no/alleturer/vestkystparkelementer

----------

Status pr. nå er at en kan importere plassene i de fleste apper og software for navigering. Men det er litt knotete og litt i overkant vanskelig for veldig mange. 

Så det jobbes på spreng med å få punktene inn i app med mulighet for sjøkart. Punktene skal være gratis for alle. 

--------

Dette initiativet vil aldri konkurrere med profesjonelle havneguider, men det kan være godt nok for mange og det er uansett et veldig kjekt verktøy for å planlegge tur. 

Noen bilder:

image.png.a718ffbd3df58a3ea98ca3612445755c.png

image.png.65940cc9315ef404c35547896e6671bb.png

image.png.2b68953c96374f905c0c6f1ec7fba4e2.png

image.png.ad46ccdaed51311d5917e760e9455942.pngNoen 

image.png.b3f8f0df39ec3e0164672d3d7f7a1af1.png

image.png.447a80fa9e2fcdf30e0f892dfccb28fd.png

nomen skrev for 21 timer siden:

Bra tiltak, og enda bedre at det jeg betrakter som go'plassene ikke er avmerket?

Okkaby skrev for 20 timer siden:

Ser ingen av de lokale her hos os er med. egentlig litt rart med så mye båter som er her i området

Gir ingen garantier for når det skjer :-) Blir beskrevet flere nye plasser hver dag i "høysesongen" så det baller på seg. 

---------

Skulle gjerne hatt en matematiker på oppgaven om å drøfte hvorvidt det blir færre båter på hvert "sted" når flere sted blir kjent for "alle", eller hvordan det der fungerer. 

Om alle deler tre plasser, men beholder sine to favoritter, vil det bli færre båter på alle plassene osv... aner ikke. Men om vi på et tidspunkt ender med feks 2000 plasser en kan gå til så tror jo jeg litt på at det blir lettere å finne ett sted uten veldig mange andre båter, eller? 

Som det er i dag er "standarhavnene" i Havneguiden stappfulle hele sesongen. Kanskje det blir bedre plass i de mest populære havnene når folk blir kjent med alternativer?

Blir spennende å se hvordan dette påvirker bruken av diverse havner. Ser selv at et par av plassene jeg har delt, som tidligere har blitt lite brukt, nå blir mye brukt (Faen! ;-)). Men det kan jo bety ledig plass ett annet sted og "Jippy!" for noen andre som kommer dit, eller jeg seiler dit. 

nomen skrev On 23.6.2020 at 18.02:

Bra tiltak, og enda bedre at det jeg betrakter som go'plassene ikke er avmerket?

Det er det samme jeg ser...de virkelig gode plassene er ikke der...samt en del plasser merket jeg aldri ville lagt meg til for natten ...

Er dette plottet ut fra Google earth.. eller har de virkelig lagt der..?  

Ida Marie III skrev 13 minutter siden:

Det er det samme jeg ser...de virkelig gode plassene er ikke der...samt en del plasser merket jeg aldri ville lagt meg til for natten ...

Hovedsakelig er dette plasser folk har ligget og er glad i men som de velger å dele fordi de på kjøpet får kunnskap til nye steder de ikke kjente til. Det er viktig å sjekke informasjonen som er lagt ut for det enkelte sted da det for eksempel  ikke nødvendigvis gir ly for alle vindretningen. Dette er jo også forhold den enkelte må ta stilling til. 

Husk også på at dette et svai plasser og da ligger det i sakens natur at det stort sett ikke er noe problem om det dukker opp en båt eller to til. 

Redigert av Lazyjack (see edit history)
Ida Marie III skrev 18 minutter siden:

Om en skal ha beskrivelser av plassene fra medlemmer som har lagt der så må en søke plassen opp i gruppa. Der finner en svar på under hvilke forhold plassen egner seg, og ofte veldig mye mer som er nyttig og kjekt å vite. Pluss at det i googlekartet er plasser fra andre kilder, som feks den norske los osv. En må selv gjøre en vurdering av en plass, som alltid egentlig.

Tilbudet er ikke ment å konkurrere med profesjonelle og kommersielle aktører som gir ut feks Havneguiden. Skal en kjøre "safe" uten å måtte gjøre for mange vurderinger selv så er de aktørene å foretrekke. 

For Garmin kartplottere er det Garmin Homeport som er nøkkelen. GPX filene kan lastes opp i Garmin Homeport og ganske enkelt derfra lagres som brukerdata på SD kartbrikken (som står i PC), og deretter igjen lastes opp som brukerdata i selve Garmin kartplotteren. Jeg har selv en GPSMAP hvor denne prosessen gikk helt utmerket. Nå har jeg masse nye uthavner i kartplotteren min.

Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-)

Gullfisk skrev for 6 timer siden:

Hvor får man tak i gpx filen?

Bare for å gjenta det. Bruk filen fra landsdel med det innholdet du ønsker. Ikke bli fristet til å laste inn alt for hele kysten. 

Å laste inn hele "Norgesfila" kan fort bli katastrofe ;-). Ikke all programvare som tar 1200+ punkt, og en må ha en ok "punktbehandler" i plotter/appen/softwaren, med feks enkel flervalg for å håndtere så mange punkt.

Noen software har mulighet for å legge punkt i "lag" så en kan slå av-på feks bøyer, ankerplasser osv. Det er veldig praktisk. Noen software er temmelig "dumme" og klarer kun å vise innholdet i fila uten noen funksjonalitet utover det. 

Turbåt skrev for 14 timer siden:

For Garmin kartplottere er det Garmin Homeport som er nøkkelen. GPX filene kan lastes opp i Garmin Homeport og ganske enkelt derfra lagres som brukerdata på SD kartbrikken (som står i PC), og deretter igjen lastes opp som brukerdata i selve Garmin kartplotteren. Jeg har selv en GPSMAP hvor denne prosessen gikk helt utmerket. Nå har jeg masse nye uthavner i kartplotteren min.

Godt å høre at det fungerer :-)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...