Roger jo
Farvel Egersund 16.7 her er det noen stabler med bra ved .
turen til Tananger var ganske bra behagelig forbi Obrestad fyr.
Enda roligere ved Tveistein fyr
Noen er på jobb.
Så ble det flatt vann. helt til det sa pang og bom stopp og alt føk forover får vurdere om en trenger sikkerhetsbelte ( i etter tid så stoppet 15 tonn båt i 6 knop på 10cm) hva traff vi , kom meg på beina fikk gasshendel i nøytral vi fløt.
Ekkoloddet viste 18m da hekkbølgen kom skummet det på et skjær.
Bakket meg unna og sjekket ingen vann inne og ikke olje på sjøen i ballastrommet er det 60 l olje
Et bevis på G-krefter som fikk snapseglasset til å knekke.
Lampeglasset lå på gulvet i tusen biter.
Tuslet slukøra inn til Tananger, fikk plass på enden av flytebrygga, oppdaget litt olje på sjøen ned og åpnet krana til Balastrommet, der flommet oljen flommet inn slapp inn 5 liter olje og ingen oljefilm å se på sjøen.
Heiv meg på telefonen og ringte Gjensidige det var ikke lett ble brutt to ganger, over til PC`n
og fikk melt inn antatt skade. Fikk raskt svar Ville bli kontaktet i morgen av takstmann.
Ut på bygda og sanket tomkanner, fylte opp 25 liter med olje håpet at det var nok, kjekt med dobbeltbunn.
Takstman kom kl.13 og henvististe meg til Aqua marine på Hundvåg tretimers gange unna.
Ankom Skolebryggå kl 18 Per tok i mot hilste på Coronavis , ned med noen stag for å få tredd åket inn for en maskin med millimeter presisjon alle veier. Vips så var vi oppe i en krybbe.
Forstår at den har navnet "Kardinalen" med løftekapasitet så det holder.
Navnet "Kardinalen" har sin opprinnelse i at den ligner på en hummer
(havets kardinaL) som er i angrepsposisjon med klørne sine :-)
6mm plate og 25 mm rundtjern i kjølen fikk seg en trøkk.
Per tryller fram en sveiser som hadde startet ferien kl 1600.
Hull ballastrommet vasket og rengjort ny plate tilpasses.
Sveiser ankom oljen tappet ut, kalkyle sendt, Gjensidige sa OK sveiser på plass kl 0700 LØRDAG
Sveiserne ble godkjente på ettermiddagen ,
X antall strøk med Barrier 77, Jotamastic og bunnstoff.
Mens vi lå der kom det en for en maskin manglet et blad på den andre og vann i olja, så båren blir der noen dager.
En annen ble løftet opp skiftet til større dobbelproppel 3 knop mer med de nye.
Dette oppholdet VAR ET EVENTYR MARINA I SÆRKLASSE samme hva jeg spurte om kjøpe ny akselanode,
låne våtstøvsuger, ny spillolje til dobbelbunn, osv så var svaret ," me fikser det "
Og vi var back in bisness 22.07 gikk til Haugesund hvor det var Stapp Fullt fant en industri kai fant ingen å spørre og porten låst med 3m høyt gjerde, så her var vi trygge.
Forhalte opp i byen for å proviantere dagen etter.