Almvik Startet 23.Juni.2020 Link til dette innlegget Startet 23.Juni.2020 Quote Isotherm SMART ENERGY CONTROL – SEC Denne kontrollenheten inneholder en dataprosessor som regulerer kompressorhastigheten, slik at den hele tiden er ideell ut i fra faktisk kjølebehov i skapet. SEC har også en funksjon som gjør at det blir produsert mer kjøling når landstrøm eller annen lading er tilkoblet. Systemet har sensorer som gjør at dette skjer uten å fryse maten i skapet. Disse to funksjonene vil til sammen gi opp til 30-50 % besparelse i strømforbruk. Flere tilbake meldinger på at støynivå blir lavere pga kompresser ikke alltid går på fult og at temperatur er mye mer stabil pga sensor med rell temperaturføler Kan brukes på alle Danfoss kompressorer Hvordan virker dette? Høres absolutt for bra ut til å være sant. Vurdere å bygge en temperaturkontroller av en arduino og en eller to billige tempsensorer. Noen ideer? Sitér dette innlegget Link to post
Almvik Svart 23.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2020 Svaret på hvordan den virker var ikke lenger bort en en googling men kanskje er interressant for noen likevel, Quote What happens is when there are lots of volts available the compressor runs hard and is controlled by the regular thermostat. When the volts drop ie sailing or at anchor it allows the box temperature to rise to IIRC 10c and slows the compressor rate too. You can override it by pressing a button if you so wish. Det er også en kod til en arduino kontroller men funksjonen å kjøre kompressoren hardere når spenningen er over 14V er ikke implementert. Sitér dette innlegget Link to post
Almvik Svart 23.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2020 Sidospor, når jeg googler dette så får jeg treff på denne tråden, men det står den er 11 t gammel. I virkeligheten er den lagd for 14 minutter siden... Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 23.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2020 Har tenkt samme tanken men har ikke behovet pga overflod med strøm (solceller) så andre saktegående prosjekter har fått pri ? Skulle være veldig enkelt å lage. Kjøre PWM på en logic level MOSFET for å regulere mellom høy/lav feks, en temp sensor og en grov måling av ladespenning for å avgjøre om du kjører høy eller lav temp. Går sikkert an å sense om døra åpnes også og starte en syklus da i stedet for å vente til temp sensor reagerer. Osv osv. Det jeg ville prøvd å finne ut først og fremst var i hvilket spenningsintervall det er Ok å kjøre kompressoren. Antar den har en nedre grense før evt elektromotor kan knele. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 25.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2020 Jeg bygget en strømsparekrets på 80-tallet, basert på panelinstrument fra Arngren som hadde 2 av/på utganger. Utgangspunktet var at et vanlig kjøleskap har en dårlig regulering. Termostaten er mekanisk og føler temperaturen på fordamperen (kjøle-elementet), ikke i skapet. Ved å regulere luften i skapet nøyaktig på ønsket temperatur vil man kunne spare noe strøm. Det samme om man kjøler ned skapet ned til 1 grad når motoren går/landstrøm er tilkoblet. Løsning: Arduino-kontroller som holder temperaturen innenfor 0.5 grader og senker den til 1 grad når spenning er over 13.0V. Det vil selvsagt også være interessant å ha et utvendig panel som viser temperaturen. For å spare ytterligere strøm kan man kjøle kondensatoren med 2 stk 12V datavifter i serie. Dette gir et svært lavt støynivå og lite strømforbruk. Viftene kobles i parallell med kompressoren. Besparelsen vil selvsagt være størst hvis man fyller kjøleskapet mens man har tilgang til lading og kan bruke dette som "kuldebank" når man ligger i uthavn. Panelet med maks og min-regulering aktivert. Båten står på land på palmekysten med skapet avslått. Sitér dette innlegget Link to post
Almvik Svart 30.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2020 Takk for input. Skal se om jeg får lage noe. Har allerede stillegående kjølevifter på kondensern, bytte de mot stillegående. Trodde det var originalt med vifter på isotherm.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.