VannTro Svart 23.Juni.2020 Del på Facebook Svart 23.Juni.2020 Key Freak skrev 22 minutter siden: Helst ikke...!! For meg funker akevitt året rundt. Men også til pinnekjøtt eller ribbe, ja. Aquavit(har lagt min elsk på den tradisjonelle Løiten Linie) med spekemat er jo en vinner som ankerdram. Da får man seg litt salt i kroppen samtidig. (kjøpte en haug forskjellige pølser på spekebua.no i våres, det har vært et populært innslag på brygga) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Popeye70 Svart 23.Juni.2020 Del på Facebook Svart 23.Juni.2020 Har en Clarendon Gin (https://altomgin.no/gin/er-dette-norges-mest-eksklusive-eplemost-gin/) på vei inn, men tror ikke den ender i båten. I båten går det mest i øl, men en liten akevitt, whisky eller rom som ankerdram funker alltid fint. Men med 2 barn ombord så drikkes det generelt veldig lite alkohol ombord. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
seilfred Svart 23.Juni.2020 Del på Facebook Svart 23.Juni.2020 Smakte min første brandy da jeg var 15 og vi måtte forlate en uthavn i vær og blæst etter at dreggen slapp på svarteste natta. Dette var før GPS og jeg måtte lese kart så ikke fattern mista nattesynet. Han tok en pinne for å holde på varmen, og jeg fikk smake litt i korka. Da følte jeg meg voksen! Siden da har brandy liksom hørt til båtlivet. Men, jeg elsker jo egentlig whisky, så mitt kompromiss har blitt bourbon. Glir litt lettere ned i solsteika enn de tunge skotske, som jeg ellers også liker. Finnes mange gode å velge i nå om dagen, men jeg har faktisk aldri hatt noe imot gode gamle Jack Daniels Sitér dette innlegget Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post
bhensv Svart 23.Juni.2020 Del på Facebook Svart 23.Juni.2020 Slår ett slag for svenske snapser -OP Andersson, Skåne eller helst Hallands fläder! to förstnevnte finns på de fleste pol. hvis du vil vara kul å läre deg å like noe ingen annan klarer tar du Bäska Droppar. Sen lär du deg den obligatoriska snapsvisan, alla ovanstående har (minst) en egen dedikerad snapsvisa. det satt en mås på en klyvarbom... nu blir jag nostalgisk Sitér dette innlegget Link to post
snekkerbod Svart 23.Juni.2020 Del på Facebook Svart 23.Juni.2020 Fernet og Gammel dansk. Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 23.Juni.2020 Del på Facebook Svart 23.Juni.2020 Har fått sansen for denne om jeg skal ha noe sterkt i glasset. Men måtte handle passende størrelse glass. De store glassene tømmer flaska så fort. Og meningen med ett glass er ikke at man glemmer hvor man gjorde av ankeret... Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Gunga Din Svart 23.Juni.2020 Del på Facebook Svart 23.Juni.2020 bhensv skrev 26 minutter siden: det satt en mås på en klyvarbom... ...........och skepparn svarte: Jag vill ha OP Om blott jag får, om blott jag får. Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
VannTro Svart 23.Juni.2020 Del på Facebook Svart 23.Juni.2020 Och annars går det bra i cigarr och bananlikör Gunga Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Gunga Din Svart 23.Juni.2020 Del på Facebook Svart 23.Juni.2020 Bananlikör går i alle lägen !! Du husker det Vanntro. Single Malt er også ett sikkert kort !!......eller en Captain Morgan Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
arkmarin Svart 23.Juni.2020 Del på Facebook Svart 23.Juni.2020 Jeg føler at Baatplassgjengen er i godt humør og koser seg med sine ankerdrammer. God sommer til dere alle! Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
VannTro Svart 23.Juni.2020 Del på Facebook Svart 23.Juni.2020 Gunga Din skrev 48 minutter siden: Bananlikör går i alle lägen !! Du husker det Vanntro. Glemmer aldri det Gunga arkmarin skrev 46 minutter siden: Jeg føler at Baatplassgjengen er i godt humør og koser seg med sine ankerdrammer. God sommer til dere alle! Det tenker jeg også God sommer alle sammen ! Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Kaptein Plast Svart 23.Juni.2020 Del på Facebook Svart 23.Juni.2020 Hehe.. Mange gode forslag! Med skjærgårdsjeep blir det lite ankerdram, men har etpar forslag: Rom. Prøv Plantation XO 20 år, det er en super rom hvis du ikke vil ha det for treaktig. Jeg synes også HSE Très Vieux Rhum Agricole er en svært god rom. Akevitt. Til skalldyr og spekemat: Arvesølvet Helt klar. Den gir ikke mye assosiasjoner til juleribba, i hvertfall! :D Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 24.Juni.2020 Del på Facebook Svart 24.Juni.2020 Kaptein Plast skrev for 1 time siden: Akevitt. Til skalldyr og spekemat: Arvesølvet Helt klar. Den gir ikke mye assosiasjoner til juleribba, i hvertfall! :D den har jeg faktisk ikke fått prøvd enda - men de andre Arvesølv-akevittene passer forbausende bra til omtrent alt mulig annet Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Goodspeed Svart 24.Juni.2020 Del på Facebook Svart 24.Juni.2020 (redigert) "Brimidrammen" er fin. Foretrekker den aller helst som "ankerdram" på turer i fjellet til ski eller fots. Men er slett ikke verst når man har klappet til kai heller. :) Men kommer selvsagt ikke unna å ha en Gammel Dansk liggende om bord. Redigert 24.Juni.2020 av Goodspeed (see edit history) Sitér dette innlegget Goodspeed GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2 Link to post
oberst1 Svart 24.Juni.2020 Del på Facebook Svart 24.Juni.2020 Hmmmm...ingen har nevnt det innlysende? Har Dramm selv, rett og slett fordi "alle" liker den og er ikke for sterk (30%). Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 24.Juni.2020 Del på Facebook Svart 24.Juni.2020 Akevitt eller Gammel Dansk er det som serveres i Framtia. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Dalton Svart 24.Juni.2020 Del på Facebook Svart 24.Juni.2020 Denne er heller ikke så ille... Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
lurvetass Svart 24.Juni.2020 Del på Facebook Svart 24.Juni.2020 BårdK skrev for 12 timer siden: Hadde jeg vært alkis og den eneste alkoholen som fantes var Grappa og Genever, hadde jeg blitt narkoman. Haha, ser det ikke er mange som liker grappa her nei. Men i båten blir det lite brennevin hvis jeg skal være ærlig. Det går i en øl eller et glass vin og det holder fint. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
Hedwig Svart 24.Juni.2020 Del på Facebook Svart 24.Juni.2020 Mitt favoritt-brennevin er Islay Whisky, men jeg synes ikke det passer så godt på varme sommerdager. Den bedre halvdelen sverger kun til GT, og det er min favoritt om sommeren, så det blir som oftest det. Men har du forsøkt Calvados @zooper? En del bedre halvdeler som liker det bedre enn Whisky. Du får også eplebrennevin fra Sommerset i England. Der får man forresten ordentlig sider fra også, ikke sånt skvip og rusbrus som selges i Norge. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 24.Juni.2020 Del på Facebook Svart 24.Juni.2020 Når båten heter Solan, så serveres denne: Sitér dette innlegget Link to post
zooper Svart 24.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juni.2020 Popeye70 skrev for 12 timer siden: ....I båten går det mest i øl, men en liten akevitt, whisky eller rom som ankerdram funker alltid fint. Men med 2 barn ombord så drikkes det generelt veldig lite alkohol ombord. Enig, med barn ombord blir det lite. Men man vet ikke om man har ankret skikkelig før man har fått seg en liten knert i kroppen. seilfred skrev for 12 timer siden: ...brandy liksom hørt til båtlivet. Men, jeg elsker jo egentlig whisky, så mitt kompromiss har blitt bourbon. Glir litt lettere ned i solsteika enn de tunge skotske, som jeg ellers også liker. Finnes mange gode å velge i nå om dagen, men jeg har faktisk aldri hatt noe imot gode gamle Jack Daniels Bourbon er et godt kompromiss. De som ikke liker røyket scotch kan tåle dette. Og de som bare drikker "lett-brennevin" (lav-alko) kan blande den ut med et hav av alternativer. Kjetil1 skrev for 11 timer siden: Har fått sansen for denne om jeg skal ha noe sterkt i glasset. Men måtte handle passende størrelse glass. De store glassene tømmer flaska så fort. Og meningen med ett glass er ikke at man glemmer hvor man gjorde av ankeret... Ligger man for anker er det greit å huske hvor det ligger. Har man derimot mistet ankeret og må fortøye til land, ja da kan det være greit å glemme hvor det ligger. Fint med store glass da. Havelle skrev for 1 time siden: Men har du forsøkt Calvados @zooper? En del bedre halvdeler som liker det bedre enn Whisky. Godt forslag. Kan du foreslå en klassiker? Ellers, hadde jeg bare kunnet finne en liten og hendig isbitmaskin som gikk på 12V og som trakk lite strøm (under 100w), ja da hadde det straks åpnet opp for mange flere muligheter. Til de av dere som liker Cognac, men som har andre ombord som liker noe mer forfriskende og lettbent - da kan jeg på det sterkeste anbefale å bruke ingerfærøl som blandevann (med isbiter)! Jeg har enda å møte en kvinne eller mann som ikke har satt pris på denne - det være seg om man er en Cognac-drikker, GT-fantast, Whisky-elsker, eller om man er en som foretrekker Rom, krydderbrennevin eller likører. Den er passe søt, passe skarp, passe sterk og veldig forfriskende. Crabbies er en god ingerfærøl med alkohol som en øl, og som selvsagt kan nytes alene. Med denne komboen har du i praksis tre forskjellige drammer - for ulike preferanser. Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 24.Juni.2020 Del på Facebook Svart 24.Juni.2020 Ferdig fortøyd i uthavn, er det å blande en GT. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
zooper Svart 24.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juni.2020 Faxen skrev 49 minutter siden: Ferdig fortøyd i uthavn, er det å blande en GT. Hvordan får dere isbiter i uthavn? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 24.Juni.2020 Del på Facebook Svart 24.Juni.2020 lurvetass skrev for 4 timer siden: Haha, ser det ikke er mange som liker grappa her nei. Hørt at Grappa kan være så mangt - fra den værste fuselbefente revegift til riktig så fine dråper (og dertil prislapp) Kjetil1 skrev for 13 timer siden: Og meningen med ett glass er ikke at man glemmer hvor man gjorde av ankeret... Er det ikke derfor man binder fast en hyssing i ankeret , sånn at man skal huske å få det med seg når man drar? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Hedwig Svart 24.Juni.2020 Del på Facebook Svart 24.Juni.2020 (redigert) zooper skrev for 2 timer siden: Godt forslag. Kan du foreslå en klassiker? Tja, kan alltids nevne noen, men jeg vil foreslå at du spør på Vinmonopolet. De kan best :) Ellers, hvis du ikke ikke er helt relgiøs på kun brennevin: Valhalla Mjød (kun 15 prosent alkohol) er godt om du kjøler det ned. Kun godt i små mengder, blir fort for søtt om du skal drikke mer enn et halvt vinglass. I Sverige, men ikke på Vinmonopolet i Norge, får du kjøpt Commandaria (det er flere produsenter, men tror kun en er å få kjøpt i Sverige). Den er lik den gamle søte vinen som ble produsert før vinpesten, og er - sier mange - verdens eldste vin. Om du noengang har lurt på hvorfor f.eks. de gamle grekerne hyller den "søte vinen" får du svaret her. Smaker veldig godt i et lite glass og egner seg godt på varme dager. Ligner litt på portvin i smaken, men ikke helt. Jeg synes den er bedre i varmen. Navnet har en sterk tilknytning til korsfarerne, og vinen var i midderlalderen vanlig i Europas kongehus. Er vel litt tid til vi kan dra dit igjen, men når det åpnes opp for det kan man med fordel plukke opp et par flasker på Systemet i Strømstad. Da har du en god ankerdram som din bedre halvdel muligens vil like :) Redigert 24.Juni.2020 av Havelle (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.