Jump to content

Ankerdram - hva liker du?

zooper

Recommended Posts

23 hours ago, VannTro said:

Aquavit(har lagt min elsk på den tradisjonelle Løiten Linie) med spekemat er jo en vinner som ankerdram.

Da får man seg litt salt i kroppen samtidig.

(kjøpte en haug forskjellige pølser på spekebua.no i våres, det har vært et populært innslag på brygga)

Løiten Linie er bra greier, men kanskje ikke det aller mest nybegynnervennlige man kan komme over i polets akevitthyller. Annet enn Aalborg Taffel skal det noe til for å finne en akevitt med mer karve og sterkere krydderpreg. Men jeg har sans for ideen om å holde seg til bereist akevitt når en befinner seg i det flytende element, så da holder jeg en knapp på Lysholm Linie. Hvis jeg klarer å se bort fra mangelen på båt på etiketten, synes jeg vel egentlig Gammel Opland Madeira er noe av det bedre som er å oppdrive, om jeg ser bort fra pussigheter som Strand "Opp i røyk" – men egentlig er jo vanlig Gammel Opland også storveis.

I litt andre kategorier er jeg slett ikke motstander av Gammel Dansk, og selv om Løiten Tur teknisk sett er en akevitt er smaksbildet ganske annerledes. Whisky blir sjelden feil det heller – Lagavulin og Talisker er det jeg vender tilbake til igjen og igjen. Men det skal innrømmes at jeg i blindsmaking ikke alltid klarer å skille de fra Upper Ten!

6 minutes ago, Hper said:

Drikker ikke noe særlig annet brennevin enn Opplands akevitt. Godt med karvesmak og ja. Enkel og god syns jeg. 

Lurer på om det er mye sukker i annet brunt, blir lett ballongmage og generelt ubehag av ulike brune varianter. 

Det varierer. I rom kan det være en del, i cognac som oftest godt under 10g per liter, whisky er så godt som sukkerfri :smiley:

YngveKL skrev 4 minutter siden:

Det varierer. I rom kan det være en del, i cognac som oftest godt under 10g per liter, whisky er så godt som sukkerfri :smiley:

Hmm, kan være noe annet da. Om jeg tar en kaffe og et par Opplands så er alt fryden og gammen. 

En konjakk og kaffe, eller en Whisky... da er det greit å ha et avtrede i nærheten. Legg til hva som helst av tobakksvare så er det "avtredegaranti" ;-). Nok drittsnakk. 

Myk og lagret (dyr) konjakk kan være godt, men kun en. Ulike kraftfulle Whisky kan jeg ta en ørliten av. Ble dårlig etter for mye av sistnevnte for 30 år siden eller noe... pussig hva det kan gjøre med en "smak" resten av livet :-D. 

I båten har jeg gjerne en del etterlatenskaper/slanter med Whisky og konjakk, og alltid Opplands. Slantene blir stående, Opplands forsvinner og må suppleres :-). 

Euklid skrev 30 minutter siden:

Løiten Linie er bra greier, men kanskje ikke det aller mest nybegynnervennlige man kan komme over i polets akevitthyller. 

Whisky blir sjelden feil det heller – Lagavulin og Talisker er det jeg vender tilbake til igjen og igjen. Men det skal innrømmes at jeg i blindsmaking ikke alltid klarer å skille de fra Upper Ten!

Nei, Loiten Linie er for oss som har lært å sette pris på den ekte smaken :thumbsup:

Skal ikke kimse av Upper Ten, den har flere ganger vunnet smakstester også :cheers_wine:

Upper Ten vant igjen !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

VannTro skrev 11 minutter siden:

Nei, Loiten Linie er for oss som har lært å sette pris på den ekte smaken :thumbsup:

Sammen med Gammel Reserve :yesnod:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

ivar skrev 3 minutter siden:

Sammen med Gammel Reserve :yesnod:

:thumbsup::cheers_wine:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

6 minutes ago, Dreamer said:

Vi har forsøkt mye, men kommer alltid tilbake til Jegermeister. Den simpelthen smaker båt og sjø!

I mitt hode smaker Jägermeister gresskledde åssider, urter og 2000 moh. Så forskjellig kan man oppfatte ting. Og bra er det - hadde alle hatt samme smak og mening hadde det blitt kjedelig! :cheers_wine:

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

BårdK skrev for 17 timer siden:

Når det gjelder Calvados kan jeg foreslå klassikeren Ch. de Breuil Reserves des Seigneurs XO.  Besøkte produsenten for noen år siden og kjøpte en med 40 års lagring. Tror du får en 20 års gammel versjon til rundt 800-900 kr.  

Godt forslag. Men muligens noe dyrt?

Calvados blir vel også "tyngre" og mer likt annen brennevin jo eldre det blir. Hvis målet er at den bedre halvdelen skal sette pris på ankerdrammen, tenker jeg fort at en mildt temperert yngre utgave - som jo også er rimeligere - kunne fungert bra. Hva tenker du?

Pettersen er en overraskende god og rimelig brandy, oppleves rundere og mildere enn konjakk for de som sliter der. Anbefales.

GT er et must om sommeren, synes det er viktigere med sitron/lime enn isbiter.

Akevitt er godteri for voksne, alt er godt.

Må lære meg og like whiskey, hvor begynner man? Glenlivet falt ikke i smak.

961C1891-7765-424B-A19F-82D57D746AB8.png

09 Sealine F37 - VP D4 260

Ugleseth skrev 1 time siden:

Jeg blir noe lattermild når ekspertene gir lange avhandlinger om smaksopplevelser enten det gjelder øl, vin eller cognac . Da kommer det det mange pussige uttalelser som minner mye om keiserens nye klær. MRSMT.

Men har du ikke merket at det er smaksforskjell på øl, vin og Conac...? 🤔🤔😂

Ugleseth skrev for 1 time siden:

Jeg blir noe lattermild når ekspertene gir lange avhandlinger om smaksopplevelser enten det gjelder øl, vin eller cognac . Da kommer det det mange pussige uttalelser som minner mye om keiserens nye klær. MRSMT.

Mye snobberi men jeg tror vi reagerer fordi det brukes "ikke spiselige" greier til å beskrive smak og lukt. 

Må innrømme at jeg syns det fungerer veldig godt når noen beskriver lukta eller smaken som "lær i setedelen fra en ridesal" eller "motorolje", "bensin", eller "tobakk" osv. Det går rett hjem hos meg. Gjengkjennbart. 

Samme med "hint av vanilje, skogsbær" eller hva det måtte være. 

Jeg er ikke veldig vin.. osv interessert men de siste årene så kan jeg i det minste forstå noe av innholdet i bedømmelsene fra ekspertene, det var ikke like enkelt før. 

--------

Har kommet til sånn ca konklusjon

- Brennevin: Opplands er godt, og liker også en del bitter så lenge det ikke blir for søtt

- Rødvin: Tunge og komplekse viner er godt, gi meg en fingerbøl, noe mer og hodepine og dårlig form. Har  lenge likt "Fredag" på plastflaske. Ukomplisert, lett, kan nesten drikkes kald i varmen. God "drikkevin". Og liker også Meinklang rød godt. Litt det samme som Fredag men noe mer komplisert og "rustikk". Tror jeg kunne fått samme vinen om jeg besøkte et skjenkehus i et ok vinland for 300 år siden ;-)

- Hvitvin: Her har jeg dyr smak. Chablis er fortsatt godt. Meinklang hvit er veldig godt. Og skikkelig dyre hvitviner er utrolig godt. Kona pleier å kjøpe noen flasker som ligger på rundt 400,- på taxfree. Aner ikke hva de heter, er uforståelig fransk, vanvittig godt. Søt og halvsøt vin er grusomt, klarer det overhodet ikke. 

-------

Bunnlinja er at jeg har blitt så gammel at jeg i det minste kan drikke noe jeg liker når jeg først drikker. Men kan strekke meg til å lyve om akkurat det når noen insisterer på at jeg må prøvesmake øllet eller cideren de har brygget på hjemme :lol:

Redigert av Hper (see edit history)
Havelle skrev for 3 timer siden:

Godt forslag. Men muligens noe dyrt?

Calvados blir vel også "tyngre" og mer likt annen brennevin jo eldre det blir. Hvis målet er at den bedre halvdelen skal sette pris på ankerdrammen, tenker jeg fort at en mildt temperert yngre utgave - som jo også er rimeligere - kunne fungert bra. Hva tenker du?

Jo eldre jo "rundere" og jo yngre jo lysere og "spissere" eller "strammere". Er ingen ekspert, men de jeg har smakt er typisk spissere i smaken enn de fleste konjakker jeg har smakt. Tror derfor konjakk er mer damevennlig.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...