Jump to content

Ekkoloddgiver - kan andre ekkolodd kobles til eksisterende kabel?

Fkk

Recommended Posts

Har en gammel ekkoloddgiver med kabel i båten. Har ikke så mye peiling på sånt så spør her

Kan man ta i bruk andre ekkolodd(skjermer) på en slik giver, eller er disse satt til å fungere i par?

Hadde båten på land for kort tid siden, men kunne ikke se noe hull til ekkoloddet gjennom skroget. Har hørt at noen typer kan fint sende og motta signalene gjennom skroget, stemmer det? 

Ser ekkolodd er ganske dyrt, i hvertfal iforhold til prisen på båten ? men hadde vært greit å ha, spesielt siden jeg har dyp kjøl (seilbåt) og til fisking og slikt. Om man "kun" trenger å kjøpe mottaker hadde det vært nais

IMG_20200615_203439.jpg

IMG_20200615_203521.jpg

IMG_20200615_203531.jpg

Innvendig giver virker det og selv om det stort sett ikke er like bra som gjennomgående/hekkmontert.

Har du noen ide om hvilket lodd som har vært montert?

Hver enkelt ekkolodd produsent har stort sett sine egne tilkoblinger,

Om du finner samme ekkolodd som har vært montert tidligere kan det være at det virker om ikke kabelen er skadet, men tipper det enkleste er å kjøpe ett rimelig lodd med svinger

Har ikke peiling på hvilket lodd som har vært der, men ser det er kun en pin i kabelen. Er det da sannsynligvis noe "antikke" greier? 

Har tenkt på å kjøpe noe brukt eller rimelig. Har den på vannet så må i så fall montere innvendig. Kan man bruke alle typer givere da? Går ut i fra at sånne ekkolodd beregnet for fisking ikke kan monteres innvendig, eller? 

Hekk-/gjennomgåendegiver er stort sett best, men alt kommer ann på bruk. Om du skal se fisk på dypt vann så krever det endel. Skal selv mest sannsynlig oppgradere min pakke. Jeg vil se fisk på litt dyb (100m+) og planlegger å bruke opp mot 20 000 på det og da koster svingeren omtrent halvparten. Er det kun se bunn på grunnere vann er det mye enklere.

Tror det stort sett er egne innvendige givere @abbor kan kanskje svare bedre på dette.

At ekkoloddet er fra 70 tallet stemmer nok sikkert. Byggeår på båten er 1971

Er ikke veldig aktiv fisker, så trenger nok ikke det mest avanserte utstyret, men tenker det hadde vært greit med ekkolodd. Vil nok være mest brukt for å sjekke at jeg ikke kjører på grunnen, ankring eller fiske på grunnere vann 

Holder det med feks jula eller biltema ekkolodd til dette (tenker innvendig montering) 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...