Jump to content

Erfaringer med Maritim Gummibåt 280cm ?

Bårdp

Recommended Posts

Har samme Maritim-jolla på 280 cm med 6hk 4t Yamaha. I fjor kom jeg i plan med undertegnede på 78 kg og barn som da var 9 og 7 år (usikker på vekt på ungene, men de to veier i hvert fall mindre enn en voksen mann). I år har de overraskende nok blitt et år eldre og noen få kg tyngre. Nå kommer jeg bare i plan i medvind...

Skulle gjerne hatt noen få hk til, men da blir motoren for tung å håndtere synes jeg. Den tas av og på stort sett hver gang vi forflytter oss med moderskipet. Et alternativ er selvsagt å finne en brukt 2-takter med et par hk mer.

Når det er sagt spretter jolla opp i plan med kun undertegnede ombord. På full rulle er den imidlertid relativt ustabil synes jeg. Vurderer å heller investere i riben de selger på Maritim, men den koster jo en god del mer. Vet ikke om den kommer lettere opp i plan med meg og ungene ombord, men vil i hvert fall tro den er mer stabil når jeg er aleine ombord.

Har forøvrig ikke så stort sammenligningsgrunnlag, så jeg vet ikke om denne jolla er mer ustabil enn andre gummijoller. Hadde en Aquaquick med 5 hk 2-takt tidligere. Det var en tyngre jolle som tilsynelatende virket mer stabil, men den gikk jo ikke like fort pga. mindre motor. Aquaquicken hadde forøvrig noen langsgående aluminiumsskinner som man festet mellom et par av finerplatene i dørken. Det gjorde at dørken ble mer avstivet enn den er i Maritim-jolla. 

Ga nettopp vekk en 3 år gammel slik (fyren ville gi meg 500 kroner, men jeg syns det var for mye). Begynte å gå i oppløsning, tok inn vann i akterspeilet, gummi løsnet fra treverket. Maling på treverk (tofte, akterspeil, dørkplater) løsnet andre sesongen, nå var alt treverk ganske lurvete. Hadde den på badeplattformen, samlet seg endel vann under dørkplater som ikke rant ut av seg selv, måtte løfte den opp foran for å drenere før bruk. Hadde en Aquaquick gummibåt før denne (ble stjålet) var 8 år gammel, og mye bedre tilstand. ikke så veldig fornøyd med andre ord :-)

Anbefaller Teltonika. Exempelvis RUT-950 som jag själv köpt.

via ett billigt webbverktyg kan man hålla folk på båten på distans. Man kan även läsa av givare och styra enkla reläer etc. Verkar inte finnas någon hejd på möjligheterna.

Prima 38, Hobie Wave, Nordkapp 605 Enduro - E-tec 150 h.o., Askeladden 14/2210 Tohatsu 9,9/15

Lykke R skrev for 3 timer siden:

Ga nettopp vekk en 3 år gammel slik (fyren ville gi meg 500 kroner, men jeg syns det var for mye). Begynte å gå i oppløsning, tok inn vann i akterspeilet, gummi løsnet fra treverket. Maling på treverk (tofte, akterspeil, dørkplater) løsnet andre sesongen, nå var alt treverk ganske lurvete. Hadde den på badeplattformen, samlet seg endel vann under dørkplater som ikke rant ut av seg selv, måtte løfte den opp foran for å drenere før bruk. Hadde en Aquaquick gummibåt før denne (ble stjålet) var 8 år gammel, og mye bedre tilstand. ikke så veldig fornøyd med andre ord :-)

Dette er da en sak for reklamasjon, omlevering, og pengene tilbake?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Som Bårdp og Mouche skriver så burde jeg nok reklamert. At finer på tofte og dørkplater delaminerer, og plast limt mot akterspeil slipper etter 3 år er for dårlig. Men jeg holder til i Gøteborg, og måtte i tilfelle dratt med meg skiten til nærmeste Maritim butikk, dvs Norge. Ikke så enkelt for tiden. Fornøyd med å bli kvitt den "free of charge", fikk vel hva jeg betalte for. Hentet meg en Suzumar 310 RIB i dag, noe helt annet, men også en annen pris.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...