puteunderarmen Startet 8.Oktober.2005 Link til dette innlegget Startet 8.Oktober.2005 Har en VP145A ferskvannskjølt. Når motoren går å jeg åpner sjøvannslokket fosser vannet over, men dette er vel naturlig da det må være trykk i systemet får å få sirkulasjon? Men jeg prøvde å drenere vannet på oljekjøleren, da kom det endel vann ut, men da jeg etterfylte vann rant ikke dette ut(ikke fort i alle fall), jeg måtte blåse får å få vannet gjennom. Spørsmålet er da om det er på tide å demontere veksleren og gjøre den ren eller holder det en sesong til? instrumentene viser ingen tegn til overoppheting. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 8.Oktober.2005 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2005 At kjølere gror igjen selv om man har sjøvannsfilter er intet ukjent fenomen. Sjekk i forkant av den kjøleren som står først i systemet, normalt oljekjøleren. Etter denne er det for varmt til at skjell kan gro. Demontasje / rens av kjøler på VP MD 21 B Sitér dette innlegget Link to post
Elise Svart 9.Oktober.2005 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2005 Fosser vannet over hele tiden kan det tyde på at du har en lekkasje i varmeveksleren. Da kjører impeller pumpen saltvann inn i ferksvannsystemet og kjører det ut når du åpner lokket. Hadde det samme på en TMD 40 motor i sommer. Sitér dette innlegget Link to post
puteunderarmen Svart 9.Oktober.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2005 hmm, har lest dette før, men grunnen til at det er overtrykk er jo at det er en viss motstand i saltvannskretsen. jeg vet ikke hvor stort trykket skal være. skal det ikke fosse over når jeg tar av lokket mens motoren er i drift? jeg vet ikke, men da det må være trykk i systemet for å få sirkulasjon tenker jeg at det er naturlig at det renner over, men hvor mye? Ved en lekasje mellom salt og ferskvannssystemet og som du sier vil pumpen pumpe inn saltvann i ferskvannsdelen etter at trykket er bygd opp, og dette flyte tilbake i saltvannskretsen nr jeg letter på lokket, og da utgjevner trykket. MEN det betyr også at om jeg åpner lokket på ferskvannssiden samtidig som sjøvannsiden er stengt vil det jo da renne over på denne siden. det gjør det ikke, så jeg mener jeg da kan se bort fra lekasjeteorien...eller? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 9.Oktober.2005 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2005 Elise snakker om lokket på ferskvannssiden, mens du refererer til lokk på saltvannssiden. Hvilket lokk er dette, på sjøvannsfilteret? Sitér dette innlegget Link to post
blueline Svart 9.Oktober.2005 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2005 Heil. Om det er problemer med belegg i kjölesystemet anbefaler jeg å bruke systemrens på både fersk og saltvannsiden. Har brukt dette med stort helle selv. Har også demontert vekslere etc for inspeksjon etter og det viste at det var bortkastet tid å demontere. Det var stort sett blitt helt rent. Det koster noen kroner men er mye mindre jobb og man skrur ikke noe i stykker. Sitér dette innlegget Link to post
Elise Svart 9.Oktober.2005 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2005 Jeg leste innlegget litt for fort.................... Men om du åpner lokket på sjøvannsfilteret vil det flomme over, filteret sitter vel på trykksiden på din motor ? I tilfelle er det helt normalt at det flommer over. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.