tedd
Dette er nok p.g.a. dårlig arbeid den gang dekket ble laget. Heldigvis er det relativt enkelt å reparerere, og du er jo allerede godt i gang. Jeg ville slipe bort noe mer på hver side, typsik bort til antiskli belegget (? det blå i alle fall)) og ned til vinduet. Hvis du ønsker at reparasjonen blir "usynlig" uten noen kant eller bulk må du slipe en skrå flate ned mod skadestedet, der du skal legge et nytt laminat. Så ville jeg laminert med epoxy og glassfibervev. Epoxy + vev er 10-20 ganger sterkere enn polyester + CSM og epoxy limer bedre enn polyester på gammelt polyesterlaminat. Du må klippe remser i økende bredde slik at du fyller opp "dalen" du har slipt. Begynn med den bredeste og laminer suksessivt med smalere og smalere til du har fyllt opp dalen. Det er mange videoer om dette på nett.
Nei, jeg tar ikke feil. Problemet ligger i hvordan polyester binder seg til polyester. Så lenge det er fersk polyester binder det nye laminatet veldig godt fordi det danner nye polymerkjeder på tvers av limfugen. For gammel polyester er polyesteren noe nær helt utherdet, det er ikke mer å reagere sammen på. Epoxy limer mye bedre enn polyester, og daner derfor bedre binding. Jeg mener det er helt klart lettere å få et godt resultat med epoxy om man er amatør, fordi det er lettere å blande riktig, man har typisk mer tid om man ikke er veldig snål med herderen på polyester. At det er letter å få ut bobler av polyesteren tror jeg ikke stemmer, men at det er lettere om man har CSM er sikkert riktig. Men CSM /polyester er som sagt 10-20 ganger dårligere styrkemessig enn epoxy/duk.
Hei.
Kjøper ikkje helt dette med at epoxy er så mye sterkere. man kan jo bruke glassfibervev med polyester. og sliper han slik som du sier er det sikkert at han får et mye bedre resultat enn det var orginalt. å da holder det vel hans og barnebarnas levetid.