Jump to content

Åpne girhus på Yamaha F50.


Landkrabbene

Recommended Posts

Jeg har en lekkasje i oljetetning rundt propellakslingen på en -98 modell (tror jeg) Yamaha F50. Hvordan i all verden skal jeg få løsnet denne jeg har markert her for å komme til på innsiden? Hos lokal motorforhandler sier dem "ters", eller avdrager som jeg kaller det, på innsiden og mot akslingen. Men dette påvirker da så vidt jeg kan fatte ikke til at markert del løsner fra resten av undervannshuset, men heller at akslingen tvinges innover, noe som slik jeg ser det ikke er helt bra. Har nå dynket med diverse sprayer i ei uke, men sitter like godt. Har glidehammer som kan skrues inn på akslingen, men kan jeg "nappe" i akslingen på den måten uten å ødelegge  noe?

IMG_20200624_122624206_LI.jpg

Redigert av Landkrabbene (see edit history)
Link to post

Jeg kommer litt tilbake til deg "Skrotnisse"  Jeg har ekstremt lite erfaring med båtmotor. Derfor hadde jeg aliert meg med en eldre kar som ble påstått å,  også, ha greie på nettopp båtmotorer. Men jeg vet ikke helt jeg..... Tidligere var han innom, og pirket ut hva jeg oppfattet som småbiter av en simmerring rundt akslingen, og han mente det var det som var av tetting der, og mente det var en tetting til inne i huset. Jeg har tross alt selv litt erfaring fra bilmotorer, og etter nærmere studier av problemområdet kommer jeg til at her må det da sitte igjen selve stålet av simmerringen? Se bilder. Dermed studerte jeg diverse noe uklare sprengskisser på nettet, og kommer til at her skal det sitte to simmerringer "rygg mot rygg" En video på Youtube bekrefter også dette. Men, er da selvborrende skruer kurant måte å få ut disse på? Og er det sannsynlig at oljelekkasjen kommer fra disse simmerringene, slik at det er bare bortkastet å åpne hele girhuset? Det var ingen antydning til vann i olja, bare oljelekkasje ut i sjøen. 

IMG_20200626_141749559_HDR.jpg

IMG_20200626_141816220.jpg

Link to post

Motoren er firetakter, men det kan være rester av gammel totaktbensin  der ja. Men om du ser på den brune metallringen rundt akslingen, så må den, slik jeg tolker det, være stålet til simmerringen som uansett nå er ødelagt etter at "mekanikeren med litt erfaring" var der og pirket ut "fjærringen" og gummibiter.

Redigert av Landkrabbene (see edit history)
Link to post

Enig med Skrotnisse.

Første sjekk er om det er vann i giroljen. Om det er vann i giroljen og den er grå må tettingene byttes som du har begynt på. En video her av en demontering

 

Om det ikke er vann i giroljen kommer oljen fra motor og renner ut sammen med eksos, f.eks. fra tetting mot aksling. F50 er vel firetakter så den har vel ikke totaktsolje.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...