Landkrabbene Startet 24.Juni.2020 Del på Facebook Startet 24.Juni.2020 (redigert) Jeg har en lekkasje i oljetetning rundt propellakslingen på en -98 modell (tror jeg) Yamaha F50. Hvordan i all verden skal jeg få løsnet denne jeg har markert her for å komme til på innsiden? Hos lokal motorforhandler sier dem "ters", eller avdrager som jeg kaller det, på innsiden og mot akslingen. Men dette påvirker da så vidt jeg kan fatte ikke til at markert del løsner fra resten av undervannshuset, men heller at akslingen tvinges innover, noe som slik jeg ser det ikke er helt bra. Har nå dynket med diverse sprayer i ei uke, men sitter like godt. Har glidehammer som kan skrues inn på akslingen, men kan jeg "nappe" i akslingen på den måten uten å ødelegge noe? Redigert 24.Juni.2020 av Landkrabbene (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Skrotnisse Svart 24.Juni.2020 Del på Facebook Svart 24.Juni.2020 Jeg bruker alltid glidehammer, og mye varme først... Sitér dette innlegget Link to post
Landkrabbene Svart 24.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juni.2020 (redigert) Glidehammer på akslingen? Og da mener du varmen mest på selve huset, for delen som skal løs sitter vel i en flens på innsiden og ikke bare "butt i butt" Redigert 24.Juni.2020 av Landkrabbene (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Skrotnisse Svart 24.Juni.2020 Del på Facebook Svart 24.Juni.2020 Ja til begge. Jeg varmer også lengre inn mot midten på huset, tettingen sitter der. Sitér dette innlegget Link to post
Landkrabbene Svart 24.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juni.2020 Takker for svar "Skrotnisse" Da prøver jeg dette :) Sitér dette innlegget Link to post
Landkrabbene Svart 26.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juni.2020 Jeg kommer litt tilbake til deg "Skrotnisse" Jeg har ekstremt lite erfaring med båtmotor. Derfor hadde jeg aliert meg med en eldre kar som ble påstått å, også, ha greie på nettopp båtmotorer. Men jeg vet ikke helt jeg..... Tidligere var han innom, og pirket ut hva jeg oppfattet som småbiter av en simmerring rundt akslingen, og han mente det var det som var av tetting der, og mente det var en tetting til inne i huset. Jeg har tross alt selv litt erfaring fra bilmotorer, og etter nærmere studier av problemområdet kommer jeg til at her må det da sitte igjen selve stålet av simmerringen? Se bilder. Dermed studerte jeg diverse noe uklare sprengskisser på nettet, og kommer til at her skal det sitte to simmerringer "rygg mot rygg" En video på Youtube bekrefter også dette. Men, er da selvborrende skruer kurant måte å få ut disse på? Og er det sannsynlig at oljelekkasjen kommer fra disse simmerringene, slik at det er bare bortkastet å åpne hele girhuset? Det var ingen antydning til vann i olja, bare oljelekkasje ut i sjøen. Sitér dette innlegget Link to post
Skrotnisse Svart 26.Juni.2020 Del på Facebook Svart 26.Juni.2020 Men det du kaller oljelekkasje ut i sjøen er ofte uforbrent 2-taktsolje som følger med eksosen. Hvis det ikke kommer vann i giroljen, ville jeg ikke gjort noe som helst. If it ain't broken, don't fix it ! Ser ikke noe feil her, kan bitene komme fra propellen ? Sitér dette innlegget Link to post
Landkrabbene Svart 26.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juni.2020 (redigert) Motoren er firetakter, men det kan være rester av gammel totaktbensin der ja. Men om du ser på den brune metallringen rundt akslingen, så må den, slik jeg tolker det, være stålet til simmerringen som uansett nå er ødelagt etter at "mekanikeren med litt erfaring" var der og pirket ut "fjærringen" og gummibiter. Redigert 26.Juni.2020 av Landkrabbene (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eramar Svart 26.Juni.2020 Del på Facebook Svart 26.Juni.2020 Enig med Skrotnisse. Første sjekk er om det er vann i giroljen. Om det er vann i giroljen og den er grå må tettingene byttes som du har begynt på. En video her av en demontering Om det ikke er vann i giroljen kommer oljen fra motor og renner ut sammen med eksos, f.eks. fra tetting mot aksling. F50 er vel firetakter så den har vel ikke totaktsolje. Sitér dette innlegget Link to post
Skrotnisse Svart 26.Juni.2020 Del på Facebook Svart 26.Juni.2020 Ja, det hadde jeg glemt. Skrur selv bare på totaktere, så hjernen min er ikke innstilt på de andre Sitér dette innlegget Link to post
Eramar Svart 26.Juni.2020 Del på Facebook Svart 26.Juni.2020 Ja, simmeringen(e) må erstattes og da ser det ut til at delen må ut. På min F60 er det to stk, Nr 69 på sprengskissen under. Sjekk gjerne for din motor på https://www.yamahaonlineparts.com Sitér dette innlegget Link to post
Blyrauva Svart 26.Juni.2020 Del på Facebook Svart 26.Juni.2020 Landkrabbene skrev for 2 timer siden: Dermed studerte jeg diverse noe uklare sprengskisser på nettet, og kommer til at her skal det sitte to simmerringer "rygg mot rygg" Hei I følge delekatalogen så skal begge simmeringene stå samme vei.🤔 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.