Jump to content

12v isbitmaskin med lavt strømforbruk, finnes det?

zooper

Recommended Posts

Jeg skulle gjerne hatt en strømgjerrig 12V isbitmaskin. Det er ikke så viktig om isproduksj8nen er litt beskjeden. Maskinen bør derimot kunne driftes via sigarettenneruttak (ikke måtte gå rett mot batteriet med tjukke kabler osv).

Det hjelper ikke å ha en maskin med halvparten så mye gjennomsnittlig wattforbruk per time som en annen maskin, om den bruker dobbelt så lang tid på å produsere is. Det er watt per isbit som gjelder.

Jeg kan alltids bruke en inverter på en 220V-maskin, men da kan ikke kompressoren være slik at den tar 1000w for å starte opp.

Temaet har blir drøftet før, men disse trådene er noen år gamle. Kanskje det har skjedd noe utvikling?

Sjekket på Prisjakt nå. De fleste i top ti listen er maskiner på 100-120W. Så det betyr strømtrekk på 7-9A alt ettersom. Bruker 7-8 minutter per isbit (om jeg skjønner det rett). Ett 100A batteri kan da levere rundt 90 isbiter. Eller 8,5 isbiter per time til 10A forbruk batteri. 

Tror jeg... Sånn ca. Vi bruker gjenbrukbare isbiter som vi legger i isboksen i kjøleskapet. 

Lik som dette: https://www.partyking.no/gjenbrukbare-isbiter-flerfargede.html

Men mener vi kjøpte på Nille. Eller Kitch. Veldig praktisk og enkelt. 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

https://www.jula.no/catalog/hjem-og-husholdning/kjokkenmaskiner/tillagingsapparater/is-ismaskiner/isbitmaskin-002204/#tab02

ser ut som det er nøyaktig samme maskin som selges som/av Wilfa, men til dobbel pris og var testvinner?

https://www.mintest.no/isbitmaskin-test/

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Koster 30-40 kr for en pose med isbiter på butikken. Har til mange GT og is til drikkevannet for å kjøle det. Når det også er greit med plass i kjøleskapet til en stor pose isbiter så fungerer dette godt til mitt bruk. Ikke noe søl med poser og vann for å lage isbitene heller. Det ille selvfølgelig vært konge med isbitmaskin også for ikke å snakke om oppvskmaskin, men da tror det kreves en kraftig oppdatering av skuta for å få plass til alt??

Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig!

Litt på siden kanskje, men dog. Kjøpte denne i går:

Meget imponert over hvor mye is denne lager på kort tid. Har lenge kjøpt slike poser med is fra butikken, men syns isbitene er (for) store og hvis man ikke har en god fryser og bruker opp isen relativt raskt så klumper de seg. Fryser i en båt er vel også begrenset både i størrelse og effektivitet/holde ting frossen. EN slik maskin jeg kjøpte tar ikke stor plass, man kan fylle opp båtens fryser med selvproduserte isbiter laget hjemme, eller ha den med i båten og sette den på bryggekanten tilkoblet strøm for folk flest ligger jo uansett i gjestehavn oppkoblet med landstrøm osv??

Kapasitet på 12 (tolv) kilo i døgnet blir jo en halv kilo i timen og hvor mange kilo har dere plass til i fryseren i båten så hvor mye strøm tar den egentlig?

https://www.jula.no/catalog/hjem-og-husholdning/kjokkenmaskiner/tillagingsapparater/is-ismaskiner/isbitmaskin-002204/#tab02

Bruker den fra Jula om bord mens jeg skriver dette. Hatt den i ett år, fungerer helt topp, og er positivt overrasket. Familien setter stor pris på den.

Strømforbruket er moderat: Den trekker ca. 70W-80 W (som målt på 230 V ut på inverter), innimellom opp mot 100W, men når den har laget isbiter går den tidvis ned til å trekke ca. 10W.

image.png.c120502155d69ed76ae85457a1c42ff0.png

Med stor litiumbank og god lading, har jeg ikke begynt å finregne på faktisk forbruk, men det i praksis blir det moderat, og i mitt tilfelle tenker jeg ikke på forbruket. Men hvis man har begrenset kapasitet/lading kan den nok fort bruke for mye. YMMV.  

Isbitene er greie, man kan velge to størrelser, og bruker alltid Large, som for så vidt kunne vært noe større, men ikke viktig. Størrelsesmessig kunne maskinen gjerne vært mindre, men jeg fant ingen da jeg lette for et års tid siden, og til prisen var den uslåelig. 

Redigert av Kaptein Klein
Lagt til bilde (see edit history)

Og er som sagt på tilbud på Jula til 999,- og etter hva jeg kan se er det identisk produkt med en annen maskin til over dobbel pris og med merket Wilfa på siden om det betyr noe for folk her og til dobbelt pris!

Hvis denne tusler og går i mange timer hver dag i noen helger så er den spart inn i løpet av sommeren med tanke på prisen av ferdige isbiter fra butikken!

Vi har forsøkt å bruke ismaskin på 12V uttak, og det skal i teorien gå bra, selv om du nok gjerne makser ut de 10Amp som vanligvis er tilgjengelig der.

Det største problemet var å få den i gang, da kompressoren trekker en del mer enn konverteren var i stand til å gi ved oppstart (det var en 150Watt inverter), og greide da ikke å starte opp ismaskinen (gikk i "alarm").

Om du bruker en inverter som er større, så faller vel 12V uttaket bort, og man bør ha direkte tilkobling til batteri.

Takker for tipset @Mouche Det ble en bråtur på Jula for å handle nå :lol: Som du sier så er den nok produsert av Wilfa som for øvrig ble testvinner i år(av små isbitmaskiner). Jeg har 360 watt solceller og 3000 watt omformer så dette skal det bli isbiter av :thumbsup: :cheers_wine:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Ida Marie III skrev for 23 timer siden:

Hmmm...må kanskje revurdere...

Vi ligger nesten utelukkende i uthavn, og er usikker på om solcelle panelet blir over arbeidet med en slik i tillegg til alt det andre..

Kan kanskje kjøre den intensivt ved behov... Hvor lang tid bruker den på en " pose "isbiter ...?

Kapasiteten står i linken og så avgjør du selv hvor stor din pose er, eller skal bli. Poser med ferdige isbiter kommer i flere størrelser.

Kjørte isbiter på maskinen på lørdag og det ble 2 fulle skuffer(rundt 1,5 liter vil jeg tippe) i løpet av 3-4 timer. Mer enn nok kapasitet.

Det blir større biter etter hvert som man har kjørt en stund og det lønner seg ikke å tømme maskinen helt, det er en fordel med kulda som bitene bidrar til. Forbruket er nok litt høyere enn regnestykket med 100 watt tillsier, den bruker ca. 9 ampere i timen.

Godt fornøyd med maskin :cheers_wine:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

• 1 måned senere...

Hei.

Jeg har selv kjøpt den isbitmaskinen fra Jula og er så langt strålende fornøyd. Jeg ønsker å kunne bruke den uten landstrøm og første forsøk var med en slik inverter https://www.biltema.no/bil---mc/elektrisk-anlegg/kontakter-og-uttak-12-volt/spenningsomformer-2000030753

1101667320_BiltemaInverter100W.jpg.44a5f3faa25fecf11c9a27d1ebd99757.jpg

Det gikk ikke. Men den fungerer utmerket til en bærbar PC :thumbsup:

Så kjøpte jeg denne https://seatronic.no/skanbatt-sbp300-12-300w-ren-sinus-inverter da de ikke hadde en på 600 W på lager. Denne skal i utgangspunktet ha en peak på 600 W.1511123414_SkanbattInverter300W.jpg.4abfa806e7077ed403737b89579646eb.jpg

Denne fungerte heller ikke. Den varslet om overload. Denne var da tilkoblet sigarettenneruttak for testens skyld, men sikringen på denne kursen gikk ikke så det kan ikke ha vært problemet.

Det jeg lurer på nå er å bytte til en på 600 W som de får om en måned eller gå for en på 1000 W (1000W vil gi mulighet til en våtsuger for renhold. Har ikke landstrøm på fast plass). Begge fra Skanbatt. Praktisk å handle fra Seatronic da det er "på veien hjem".

Hvilken type inverter bruker dere? Det er uaktuelt å bruke så voldsomt mye penger på dette og smertegrensen er vel overskredet allerede, men nå må jeg jo bare fortsette til det virker :sweat:

A calm sea never made a skilled sailor 
D5L

• 7 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...