Rubens Startet 25.Juni.2020 Link til dette innlegget Startet 25.Juni.2020 (redigert) Yanmar 6LP dynamo gir 14,4 V ved måling direkte på dynamo men lader ikke batteribanken når motoren går. Dette er babord motor og skal lade 4 stk forbruksbatterier. Det er to motorer i båten og strybord motor lader startbatteriet og fungerer bra. Jeg har målt at det ikke er brudd på pluskabel som går fra dynamo til under startmotor og bort til power unit. Er jeg på rett spor her for å finne hva som er galt? Bilde 1 Dynamo Bilde 2 Kabel fra dynamo ender ved startmotor Bilde 3 Kabel ender ved Drev tilt power unit Redigert 25.Juni.2020 av Rubens (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 25.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2020 Hvor går den andre store fra startmotor? Direkte til startbatteri? Da er det sikkert en skillediode eller skillerele mellom bankene et sted? Hva måler du inn på hhv start og forbruksbatteri? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Rubens Svart 25.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2020 Den store fra startmotoren må jeg sjekke i kveld. Jeg måler 14.4 v på startbatteri når styrbord motor går, babord motor med forbruksbatterier endrer ikke spenning når jeg starter opp. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 25.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2020 (redigert) Da lader jo dynamoen din, bare ikke forbruksbanken. Mangler nok forbindelse til forbruksbank via diodeskille, skillerele, bryter eller lignende. Hva er det babord motor lader? Sorry, leseleif. Ser motorene lader hver sin bank. Starter babord motor fra forbruksbank da, om de er adskilt? Måler du ingen endring på spenning på startbatteri når bare babord går? Redigert 25.Juni.2020 av Gullfisk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Rubens Svart 25.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2020 Nei det blir ingen utslag på batteriene når babord motor starter. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 25.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2020 Men babord motor må jo ha kontakt med et batteri siden den starter. Da bør du kunne måle 14,4V på tilkobling på batteriet om ledning mellom dynamo og starter er hel. Det er ikke slik at begge motorer er koblet til startbatteri, og at det sitter noe ladeskille mellom bankene som er defekt da? Sitér dette innlegget Link to post
Rubens Svart 2.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2020 Jeg finner ikke noe skille rele. Har følgt kabelen fra dynamo på ny, den ender på startmotor rele se bilde 4 og går videre inn under startmotoren bilde 5 fra den andre kabelen på startmotor relet. Har koplet fra kablene og målt ohm og de piper så de skal være hele. Kan jeg kople en ledning fra under startmotoren og bort til batteribanken for å få midlertidig lading slik at jeg kommer meg på tur? Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 8.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2020 (redigert) Man kan gjøre mye. Men når ikke reléet der var ment for å tjene som splitter er det nok best å finne feilen og å reparere det. ...korrekt, mener jeg da. Alternativt (så sant det er snakk om normale opplegg) kunne du jo bare bruke både VSR og kabel som er kraftig nok og koble denne mellom startbatteri og forbruk. Enkelt gjort, begge varianter. Jørg Redigert 8.Juli.2020 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Rubens Svart 28.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2020 Ja enig, må gå over dette. Takk skal du ha. Sitér dette innlegget Link to post
håpløs Svart 28.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2020 Er det brukt fryseteip som isolasjon over kabelsko? Hvis det stemmer så finn noen som kan dette. Når man finner fryseteip så er det noen hobbymekkere som har vært på fære og med tanke på hvor farlig lavvolt annlegg er med høy strømmer og varmeutvikling så hadde e vært skeptisk til og lappe på dette. Lite hyggelig med 50 kvadrat kabler som smelter under dekk i rom sjø... Sitér dette innlegget Livet er for kort for sightsing. Link to post
index Svart 29.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2020 Dynamoen din er jo koplet til startbatteriet via startmotoren! Ikke rart den ikke lader forbruk da! Enten så har du et skillerele/diode et eller annet sted som sørger for lading av forbruk, eller så måler du på feil motor. Begge dynamoene er vel neppe koplet til startbatteriet? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Joerg Becker Svart 29.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2020 index skrev for 3 timer siden: Dynamoen din er jo koplet til startbatteriet via startmotoren! Ikke rart den ikke lader forbruk da! Enten så har du et skillerele/diode et eller annet sted som sørger for lading av forbruk, eller så måler du på feil motor. Begge dynamoene er vel neppe koplet til startbatteriet? Det er fortsatt mange jeg besøker med dobbelt motoranlegg som lader forbruk med bare 1 dynamo av to mulige. Omvendt er det også helt vanlig at begge motorer kobles sammen på bare 1 startbank, og dynamoene med det. Så finnes det alt midt imellom ang ladestrømfordeling. Derfor er det bar synsing når TS ikke kan spesifisere, men i tillegg spør om "midlertidige" løsninger uten å vite hva følgene kan være. Men, dette her begynte for over en måned siden. Alt for mange ord om et alt for små problem. Fant TS ikke ut av det enda, da bør det komme noen som kan. Tross alt kan ikke alle alt, og noen ganger er det bedre å innse dette før det blir dyrt. Hva med bare å spørre noen på brygga, som kanskje bare ser med andre øyne? Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.